Grainfather G30 mot S40

Hei

Er det noen som har erfaringer mellom G30 og S40 bryggemaskin?
Fordeler og ulemper med begge.

Når det gjelder G30 så har man jo både versjon 2 og 3..
 
Byggesett passer til g30. De er vanligvis 20-25 liter. S40 er vesentlig større. Brygger du sett eller til corneliusfat ville jeg gått for g30. Har du behov for å brygge 35-40 liter om gangen blir g30 for liten. G40 er dyr og nesten ikke å oppdrive på finn.no
S40 er en nedstrippet versjon, bla med en billigere kjøleløsning. Ser ut som den er på vei ut. Tror ikke Brewshop eller Strømmen har den lenger.

Siden det ikke har hagla inn respons her tror jeg mange er som meg; de er så like at jeg har bare erfaring med en av dem.
Jeg liker G versjonene fordi jeg jeg liker kjøleløsningen og mulighetene for å sende oppskrift til den fra app.

Se på olbrygging.no (David Health) youtubesammenligning. De selger fremdeles S40.

G30 får du for ca 5000 på finn.no.
 
Jeg har bare erfaring med G30, antagelig versjon 1 eller kanskje 2. Den funger utmerket til nesten alt. For meg er 20-25L nok, men en skjelden gang skulle jeg nok ønsket meg litt mer plass.

Nyeste versjon har rist i siden av maøtrøret. Jeg har ikke prøvd det, men det virker veldig fornuftig. Er nok med på å redusere stuck mash problemer.

Maltrør-rist uten silikonpakning er nok også en stor forbedring. Vi får se på det etter kveldens Lotto trekning.
 
Jeg brygget men BB30 med kompiser i starten. Helt ok. Deretter ble det tre kjeler i mange år. Gikk til slutt for G40.
Selv om dette ikke er hva du spør om, er jeg veldig fornøyd med G-serien. Liker sil i sidene, og ingen midtrør. Konisk i bunn med senterrør.
Trodde jeg skulle elske overføring fra Brewfather til Grainfather. Har fire - fem oppsett jeg bruker. Har derfor droppet overføring.
Elsker derimot styring via app. Gøy med oppvarming av bryggevann fra senga tidlig en søndag morgen…
 
Tror nok jeg heller mot G30, men vil prøve på versjon 3 i tilfelle. Denne har vel finesser som ingen rør i midten osv.

Ikke så mange av V3 versjonene på finn og som regel selges maskinene med en del ekstra utstyr som jeg nødvendigvis ikke trenger. Får følge litt med fremover.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp