@Finn Berger
Gikk du for GF30? Jeg har en av den selv med glykolkjøler.
- Digger det at man har kontroll på temperatur gjennom appen, som også kan høste SG data fra Tilt hydrometer. Strengt tatt ikke nødvendig, men morsomt for den som er interessert.
- Den er enkel å rengjøre, når til å vaske overalt inni selve tanken.
- Muligheter for å montere annet tilbehør ved hjelp at tri-clamp. Bare fantasien som setter grenser her.
- Totalt sett er jeg veldig fornøyd med GF30.
Når dette er sakt, så har jeg noen erfaringer jeg ønsker å dele.
- Kan være lurt å ha et reservesett med pakninger om du vil benytte original "Dual valve tap". De er veldig lett å ødelegge, da de er så små.
Jeg har hatt lekkasje fra denne pakningen under gjæring, og det er veldig kjedelig å se øl drypper ut til småfolket sin glede.
I mitt tilfelle var en av disse 3 pakningene revnet tilhørende fiugur 12 på bildet i linken.
Legger med linken til brewshop da de også viser plasseringen av di forskjellige pakningsstørrelsene.
O-ring sett til Grainfather Conical Fermenter "Dual Valve Tap"
Det kan også være lurt å smøre disse pakningene med foodgrade silikonfett for å unngå at de revner ved montering (jeg benytter brewtools sin variant til dette).
- Jeg høster også gjær for bruk til neste batch med øl. Med "Dual Valve Tap" har jeg flere ganger slitt med å få ut noen ting som helst. Måtte da sette litt trykk på tanken. Det er også vanskelig å rengjøre og desinfisere området rundt tappen for gjær, for ikke å snakke om rengjøringen etter man har dumpet gjæren. Jeg har ikke hatt noen infeksjoner, så det har jo fungert greit allikevel.
Jeg skal vurdere en modifisert løsning av det som
@Espen Breivik benytter for tapping, co2 tilførsel, vannlås og gjærhøsting. Ser ut som en fungerende løsning.
- Mistet lokket i gulvet en gang. Var umulig å rette opp lokket og får det tett igjen etter dette. Jeg merket det siden det aldri boblet ut vannlåsen, så løsningen ble å kjøpe nytt lokk.
- Grainfather glykolkjøler fungerer veldig bra til min ene GF30. Men kjølekappen er ikke så høy, opplever at tilt som måler temperatur i toppen viser opp til 6˚C mer en hva kontrolleren til GF30 viser som henter temperatur i bunn.
Bruker også glykolkjøleren på mine to Brewtools F80 tanker, men ikke samtidig. Ender opp med å varme opp tanken som er nedkjølt, hvis man starter en "Cold crash" til. Når tanken som er nedkjølt slår inn på kjøling igjen, så ender man i en loop der den varmer opp innholdet i steden for å holde temperatur. Man får det til, men må da senke temp 1˚C om gangen, og vente til temperatur på glykol i kjøleren er kjølt ned igjen. Da påvirkes ikke nedkjølt tank like mye. Eller man kan planlegge for å ikke ha to brygg på CC samtidig. Ut over dette så har kjøleren vært helt utmerket til mitt behov.
Mine erfaringer med Brewtools tanker er bare positive.
Pure blast som de benytter i steden for polering er bare helt fantastisk. Nå har jeg ingen problemer med rust på GF30 heller. Men jeg har andre rustfrie deler, der enkelte av disse har små rust-prikker. Jeg vet ikke om GF30 må jevnlig passiveres på nytt. Men det er ikke noe jeg har hatt behov for heller etter ca 30 brygg på min GF30. GF30 er uansett en bra tank etter min mening.
Mulig jeg ville gått for Brewtools miniuni med innebygd kjølekappe om jeg skulle valgt om igjen i dag. Men det blir fort kostbart med alle ekstra delelene som allikevel er innebygd i GF30. Ser også en fordel med at Miniuni kan monteres på vegg, samt at den har robust bærehåndtak man kan kjøpe i tillegg om den må flyttes på. Jeg ville ikke forsøkt å bære GF30 etter håndtakene full av vørter. Det føles ikke ut som den kan tåle det uten at jeg vet det med erfaring, tørr rett og slett ikke ta sjansen på det.
Lykke til med nytt oppsett. Det blir garantert helt supert, og en helt annen verden av muligheter.

Blir spennende å høre om du blir mer fornøyd med resultatene.