Gull, røkelse og myrra - et juleøl

Følgende juleøl står på programmet for morgendagen. Noen innspill sånn i siste liten? Er det noen opplagt ting jeg har glemt?

Navn på øl: Gull, røkelse og myrra

Malten representerer høstens gull, røykmalten er også med - og til slutt en liten dæsj myrra. Det finnes flere kommersielle eksempler på øl med myrra (Gift of the Magi og Baladin Nora for å nevne to - har dessverre ikke smakt dem). Og historisk så har også myrra vært brukt - ganske enkelt fordi det er ekstremt bittert. Det store usikkerhetsmomentet er hvor mye som skal til... Rent praktisk bruker jeg myrratinktur fra apoteket som er 20% myrra oppløst i etanol. Tenker denne må tilsettes dråpevis til ferdigkokt vørt, evt. etter fermenteringen. Smaksmessig forventer jeg forøvrig at lakrisrot og peated malt bør passe godt sammen. I Finland er lakris med røyksmak ganske vanlig (og ganske godt!).

Volum ved meskestart: 23 L
Tenkte å være sparsom med skyllevann så jeg etter kok ender på ca. 18-19 L (dette for å få relativt høy OG). Er spent på hvordan 20L Speidelen henger med på 6.5 kg malt. Hadde 5.5 kg sist jeg brygget og da var det fortsatt god plass i maltrøret.

Antatt meskeutbytte: 78% (basert på siste 2-3 brygg på Speidelen)
Beregnet OG: 1.077
Beregnet FG:  1.019
Beregnet ABV: 7.7% (19 L sluttvolum)
Beregnet IBU: 31
Beregnet EBC: 81

Malt
% Kg Malt or Fermentable Yield EBC
62% 4.000 Weyermann Pale Ale 73% 5
12% 0.800 Pale Malt (Maris Otter)  80% 5 (kun fordi jeg har en liten rest igjen)
8% 0.500 Peated Malt  69% 5
6% 0.400 Caramel/Crystal Malt -120L  71% 198
6% 0.400 Munich Malt - 20L  76% 33
5% 0.300 Chocolate Malt (Thomas Fawcett) 73% 840
2% 0.100 Roasted Barley (Thomas Fawcett) 73% 1006
(total maltmengde: 6.5 kg)

Vannjustering i mesken
5 gram NaHCO3 (Natron) 
8 gram CaCO3 (bruker finknust eggeskall - eneste jeg har for hånden nå)

Mesketemperatur
60 min @ 63 °C
20 min @ 68 °C
10 min @ 73 °C
10 min @ 78 °C

Humle
use time grams variety form aa
boil 60 mins 20 Chinook  pellet 11.0
boil 15 mins 20 Cascade  leaf 6.3
boil 1 min 20 Cascade  leaf 6.3
boil 1 min 10 Chinook pellet 11.0

Andre tilsettinger
boil 15 min             6 grams Irish moss
boil 5 min 5 grams Stjerneanis (malt)
boil 5 min 5 grams Nellik (malt) 
boil 5 min 10 grams Spisskummen (malt)
boil 5 min 20 grams Lakrisrot (malt)
boil    0 min ?? Myrratinktur (20% i etanol)

Gjær
3 rør med White Labs Dry English Ale (WLP007)  pga. høy OG
 
Dette blir sikkert spennende.
Det første som slår meg er at det kanskje er litt mye peated malt.
Har ikke brukt den selv, men leser at den setter et fryktelig kraftig røykpreg selv i små doser.

Når det kommer til noe så lite testet som myrratinktur tror jeg jeg ville tilsatt det direkte i omstikkingskar, etter å ha testet mengder i et glass først.

Hold oss oppdatert! Je
 
Har søkt litt her på Norbrygg og funnet følgende fra en annen tråd (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4721.15.html):

På brew-wiki (homebrewtalk.com) sier amerikanerne følgende om peat-smoked malt:

"Scottish peat smoked malt that has been smoked over burning peat in order to add a dark aroma and flavor characteristic of Islay whisky and some Irish whiskey. Some recent brewers have also included peated malt in interpretations of Scotch ales, although this is generally not considered historically accurate. It has sufficient diastatic power to self-convert. Medium Phenol (10-14). Typically used in the production of Scotch (it is where Scotch gets its smoky flavor from). In the beer isle we would find it primarily used in the production of Scottish Ales and Wee Heavy. In smaller amounts it will add a pleasant smoky aroma and flavor, but don't over do it. If used in excess it will give off a medicinal/band aid character. Usage 2 to 10%.

Avg. Lovibond: 2.5 Country of origin: UK

USE WITH CAUTION "

Så jeg ser poenget med at 8% kanskje er litt i overkant risikabelt. På den annen side har bruker neslekkim en oppskrift med 29% peated malt (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4721.15.html). Og Erlann Eldorsen vant med dette røykølet i 2009 som har 18% røkt pilsner malt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1805.0.html

Røykmalten jeg har bestilt er forøvrig fra Thomas Fawcett. Noen som vet om den er kraftig eller mild?
 
male skrev:
Har søkt litt her på Norbrygg og funnet følgende fra en annen tråd (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4721.15.html):

På brew-wiki (homebrewtalk.com) sier amerikanerne følgende om peat-smoked malt:

"Scottish peat smoked malt that has been smoked over burning peat in order to add a dark aroma and flavor characteristic of Islay whisky and some Irish whiskey. Some recent brewers have also included peated malt in interpretations of Scotch ales, although this is generally not considered historically accurate. It has sufficient diastatic power to self-convert. Medium Phenol (10-14). Typically used in the production of Scotch (it is where Scotch gets its smoky flavor from). In the beer isle we would find it primarily used in the production of Scottish Ales and Wee Heavy. In smaller amounts it will add a pleasant smoky aroma and flavor, but don't over do it. If used in excess it will give off a medicinal/band aid character. Usage 2 to 10%.

Avg. Lovibond: 2.5 Country of origin: UK

USE WITH CAUTION "

Så jeg ser poenget med at 8% kanskje er litt i overkant risikabelt. På den annen side har bruker neslekkim en oppskrift med 29% peated malt (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4721.15.html). Og Erlann Eldorsen vant med dette røykølet i 2009 som har 18% røkt pilsner malt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1805.0.html

Røykmalten jeg har bestilt er forøvrig fra Thomas Fawcett. Noen som vet om den er kraftig eller mild?

Ifølge Jamil er det stor forskjell mellom vanlig røkt malt og peated malt. Han mener også ganske bastant at peated malt ikke hører hjemme i noen øl pga. masse fenolsmak eller noe sånt. Du kan jo høre hvordan det gikk med neslekkim, 29% er 9 prosentpoeng høyere enn maksdosen som er anbefalt i beersmith.
 
male skrev:
At peated ikke høre hjemme i øl???

Ifølge Gahr har Nøgne Ø brukt peat malt som røykmalt de siste årene (blant annet i God Jul om jeg ikke tar feil - se http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5073.0.html)

Vel, det er JZ sine ord, ikke mine. En skal så klart ikke ta alt guruene sier og meisle det på steintavler, men jeg tenkte det var verdt å nevne. Personlig har jeg en pakke peated malt, eller 'whiskey malt' som weyermann kaller det fordi peated malt har fått et dårlig rykte, som jeg håper å få brukt snart.
 
JZ sier vel at peated malt ikke hører hjemme i tradisjonelle skotske ale-typer, ikke at det ikke hører hjemme i øl generelt. Det bør etter min mening brukes med forsiktighet, da det lett kan ta over hvis man kjører på for hardt. Det funker bra i God Jul og Sunturnbrew, men jeg ville ikke brukt det i en 60, 70, 80,- eller scotch ale. Det gjør i alle fall antakelig mer utslag i ølet enn myrraen. ;D Artig påfunn, gitt! Du kunnejo ha brukt Brewers' Gold-humle også, for å få mer gull i ølet? Vær obs på at fenolene fra røykmaltet også kan kræsje med den amerikanske humlen.
 
Tilbake
Topp