Ha speidelen på gjennom natta?

Har planer om å klemme inn en bryggesesjon i morgen tidlig før resten av familien kommer i gang. Hadde vært supert og spart tid ved å varme opp vannet i kveld/i natt og startet morgendagen med å helle i malten. Er det noen som har gjort dette før? Noen som har en sterk anbefaling om å IKKE gå ned i kjelleren nå, fylle godkjelen med vann og fyre opp varmeelementet?
 
Ser ikke noe grunn til at det ikke skulle går greit å ha den stående på ca. 60 gr. over natten.
 
Har gjort det mange ganger, uten problemer. Egentlig litt synd at det ikke går an å programmere tidsforsinkelse.
Den eneste konsekvensen er litt økt strømforbruk og mere gangtid på pumpene.
 
Rune Alm skrev:
Har gjort det mange ganger, uten problemer. Egentlig litt synd at det ikke går an å programmere tidsforsinkelse.
Den eneste konsekvensen er litt økt strømforbruk og mere gangtid på pumpene.

Pumpene trenger jo ikke å gå.
Nok at en setter speidelen i manuell modus, justerer ønsket temp og skrur på varmeelementet (uten pumpe).
Så restarte programmet i auto-modus når en er klar for å starte bryggeprosessen

Men selv har jeg aldri latt den stå på over natten...
 
Hadde vært interessant å testet sistnevnte, altså varme opp til 80 og la den stå avskrudd. Men da skulen jeg ha startet litt tidligere på kvelden. Har nå fyllt den opp og gjort klar til brygging, så setter jeg den på 67 grader og fyrer opp pumpe og element når jeg tar kvelden.
Da rekker jeg å meske før frokost i morra. :)
 
Dersom speidelen går vidare i programmet sitt ved straumbrot kunne du ha montert ein timer på nettledningen som starter spedelen når du måtte ynskja.
 
GunvaldK skrev:
Dersom speidelen går vidare i programmet sitt ved straumbrot kunne du ha montert ein timer på nettledningen som starter spedelen når du måtte ynskja.

Det gjer den ikkje.
 
Et par andre triks for å få dette til å gå raskere er å fylle halvparten direkte fra springen og resten fra en kjele du varmer opp, eller bruke en elektrisk grilltenner. Tåler sikringen din en grilltenner er dette veldig effektivt.

--
Kristian
 
Raskeste måten å varme opp ekstra vann på er vannkoker (1500W på 1 liter), men det blir selvsagt en del "øsing".
Bruker ofte denne metoden for sparging. Da med gryte for miksing og holde temperatur.
 
Ein grei medode er å bruka eit varmeelement med termostat styrt av eit koplingsur. Me brukar ein PID kontroller som styrer varmeelementet. Den har "god hukommelse" og kan koplast via koplingsuret.
 
bulleland skrev:
Rune Alm skrev:
Har gjort det mange ganger, uten problemer. Egentlig litt synd at det ikke går an å programmere tidsforsinkelse.
Den eneste konsekvensen er litt økt strømforbruk og mere gangtid på pumpene.

Pumpene trenger jo ikke å gå.
Nok at en setter speidelen i manuell modus, justerer ønsket temp og skrur på varmeelementet (uten pumpe).
Så restarte programmet i auto-modus når en er klar for å starte bryggeprosessen

Men selv har jeg aldri latt den stå på over natten...

Jeg har gjort dette flere ganger uten problemer. Har også forsøkt å varme opp til litt over ønsket starttemperatur, skrudd av speidel og latt den stå over natta. Jeg synes at temperaturfallet ble for høyt og velger derfor å la den stå med varme på over natta.
 
Brygger også alltid to ganger samme dag. Fyller speidelen med vann kvelden før og programer ferdig. Når ungene våkner midt på natta sniker jeg meg ned og starter programmet slik at når ungene igjen våkner i 6-tiden er alt klart til å tømme malten i røret. Mange timer spart på første brygget:) Speidel gjør livet enklere...
 
Sliter du ikke litt med utbyttet da? Jeg har pleid å gjøre det samme, bare at jeg setter den i gang når jeg drar på jobb. Men synes utbyttet blir dårlig når man ikke rører.
 
Eirik T skrev:
Skal man røre??

Speidelen sirkulerer jo vannet med pumpene. (eller er det for sent på natten for meg)

Jeg rører ikke før utskylling og har gode utbytter (80-85 %). Mesketidene er ofte lange, dvs 2-3 timer. Da går speidelen av seg selv uten noen røring. Så løfter jeg maltrøret vekk og foretar skylling. Under skyllingen rører jeg mye. Jeg gjorde tilsvarende på BB30, men da hadde jeg mer varierende utbytte pga noe kortere mesketider og lite bruk av pumpe og manuell sirkulasjon.
 
Eirik T skrev:
Skal man røre??

Speidelen sirkulerer jo vannet med pumpene. (eller er det for sent på natten for meg)

Det som kan skje er at det dannes ganger/kanaler i malten. Vannet vil finne letteste veien gjennom, og da kan utbyttet gå ned hvis store deler av vannet bare fyker gjennom åpne kanaler. Dette kan du eventuelt se i toppen av maltrøret, ved at vannet pipler opp på enkelte steder (istedet for å jevnt flyte opp i hele maltrøret). Slik er ihvertfall teorien… Vi har ikke gått nøye nok til verks for å måle forskjeller i utbyttet med og uten røring, men magefølelsen sier vel at dette har noe for seg (ihvertfall om du observerer kanaler). Det virker som kanaler oppstår hyppigere når man utfordrer Speidelen med mengde malt. Desto nærmere du er stuck mash - desto mer kanaler.

Når vi først er litt i det teoretiske hjørnet, så kan man jo kanskje tenke seg at det ikke nødvendigvis er så bra å røre så mye heller. Det frarådes jo sterkt å presse malten etter skylling, for å få med mest mulig - siden man da kan få med uønskede ting fra malten. Vil jo tro at mye av det samme gjelder for røring under mesking. Litt røring er kanskje bra, men som alt annet skal det kanskje ikke overdrives…?
 
borander skrev:
Sliter du ikke litt med utbyttet da? Jeg har pleid å gjøre det samme, bare at jeg setter den i gang når jeg drar på jobb. Men synes utbyttet blir dårlig når man ikke rører.

Det er bare vannet jeg varmer mens jeg sover. Mesking pågår mens jeg spiser en bedre frokost:)
 
Er ikke røring unødvendig når speidelen pauser pumpa med jevne mellomrom slik at malten før synke ned? Trodde det var for å forhindre kanaldannelser. Jeg har 82% mash efficiency, rører ikke men skyller. Heller over 4 liter vann når jeg heiser opp maltrøret, tar ut halvparten av malten og heller over 4 liter til.
 
Tilbake
Topp