Haandbryggeriet Hesjeøl

Da har jeg forsøkt meg på en oppskrift inspirert av Hesjeøl. Den har nå stått til gjæring i en snau uke med wlp565, og jeg har gradvis økt temperaturen fra 18 til 29 grader i løpet av de dagene som har gått. Skal sjekke utgjæring i dag. Det er noe inni hampen varmt inni skapet etterhvert, så jeg skal se om ikke det kan gå greit å senke ned til ca 20 resten av gjæringsforløpet.
 
Leste av SG 1.018 i dag, etter en snau uke med wlp565. Det er jeg relativt fornøyd med. Prøvesmakingen sier meg at den ikke trenger å bli så fryktelig mye tørrere, men vi får nå se hvor langt ned den går. Fint saisonpreg med et godt fett innslag av havregryn og lett røyksmak. Helt super, foreløpig. Hadde ikke rugmalt, og kjenner at jeg mangler en liten edge som håndbryggeriet har med, men jeg la til hvete i oppskriften og er fornøyd med et litt lettere smaksbilde. Legger forøvrig ved oppskriften jeg brukte, for ordens skyld.

IMB Våronn
OG 1.064
FG 1.017 (?)

30 IBU
17 EBC

Pale malt 4,6 kg (66,5 %)
Lettkokte havregryn 0,7 kg (10,1 %)
Røykmalt 0,7 kg (10,1 %)
Hvetemalt 0,638 kg (9,2 %)
Medium Crystal 0,280 kg (4 %)

Mesk 60 min @ 66C

East Kent Goldings (6,5) 30 g @ 60 min
East Kent Goldings (6,5) 30 g @ 10 min

60 min koketid
Klar Urt og gjærnæring 15 min før slutt

WLP565 Belgian Saison. Startet gjæring ved 18C, økte gradvis til 28-29 C i løpet av 6 dager. SG 1.1018 sjette dagen.

Edit: Basert på det foreløpige inntrykket, ville jeg vært tyngre på labben med røykmalten, dersom jeg skulle forandret noe.
 
Hei! Virker ikke som om dette er noe for en nybegynner, men hadde vært artig å prøve. Kunne gjerne få noen råd om vannmengde på meskingen(2-3l pr. kg malt?) og skyllemegnde(partiskylling)
Jeg er ikke dus med alle fagutrykk som blir brukt her på forumet, så jeg renger litt veiledning. På forhånd takk!  :skitbra:
 
Brygget denne for 10 dager siden nå, OG på 1061, SG etter fire dager på 1015.
Den står fortsatt og gjærer på rundt 25 grader, og det plopper i gjærlåsen innimellom (annethvert minutt, omtrentlig).

Spørsmålet mitt er, hvor lenge kan/bør den stå til gjæring? Skulle egentlig flasket sist lørdag, men tiden har løpt fra meg, og hvis jeg ikke gjør det i dag, rekker jeg det ikke før torsdag. Kan det komme usmak i ølen dersom den står for lenge?

Hvis noen har et kjapt svar til meg i kveld, hadde det vært flott - aller helst dette siste som jeg her lurer på! :)
 
Du kan altså flaske om 2 dager, og da har den stått i 12 dager, right? Det går absolutt helt fint. Som en tommelfingerregel bør ale stå i 14 dager før flasking. Jeg synes ikke du skulle flasket på lørdag, som du skriver.
På spm om hvor lenge den bør stå, er mitt svar: Til den er ferdig utgjæret og minst 14 dager. Mål FG over 3 dager. Desom den er uforandret og innenfor akseptabel verdi, ville jeg flasket.
 
Takk for svar! :) Målte nå, og den er nede i 1011. Vørteren smakte ikke så verst heller!

Da ser jeg den an til torsdag, måler på nytt,  og om den fortsatt er på 1011 er det vel bare greit å flaske - eller vil du anbefale at jeg drøyer til lørdag?

Har brygget både noe APA og pale ale tidligere, og aldri latt dem stå lenger enn en drøy uke. Har alltid blitt godt øl! :)
 
Jeg har flasket øl etter 12 dager, men det spørs jo litt hvilken gjær. Dersom du har brukt f eks WLP400, jobber denne veldig langtsomt. Men du ser jo ut til å nærme deg målet, FG-messig. Så det går kanskje greit å flaske på torsdag dersom FG er stabil. Meeen... jeg ville kanskje ventet til lørdag for å være på den sikre siden. ;)
 
Da ble det en mellomting - flasket i dag, etter å ha målt til 1011 igjen, så gjæringa hadde nok kommet i mål. Luktet, så og smakte bra også, så denne har jeg troen på, litt tidlig flasking til tross! ;-)
 
Tok en liten luresmak på denne i går, etter fem dager på flaska, men var vel ikke heeeelt fornøyd. Litt sur lukt/ettersmak, og mer fruktig enn jeg så for meg. Ingen direkte usmak, men bare ikke helt 100. Har vel ikke truffet helt på Hesjeøl-smaken, kan man si... Men det er vel godt mulig at denne står seg bedre med litt lagring, og lenger enn fem dager på flaska?  :)
 
erinder skrev:
Tok en liten luresmak på denne i går, etter fem dager på flaska, men var vel ikke heeeelt fornøyd. Litt sur lukt/ettersmak, og mer fruktig enn jeg så for meg. Ingen direkte usmak, men bare ikke helt 100. Har vel ikke truffet helt på Hesjeøl-smaken, kan man si... Men det er vel godt mulig at denne står seg bedre med litt lagring, og lenger enn fem dager på flaska?  :)
Da jeg brygget denne etter oppskriften lenger oppe i tråden for et par-tre år siden, var også min konklusjon at den ikke ble helt spot on sammenliknet med Hesjeøl, men den ble et godt øl i samme gata etter litt lagring på fat, og endte opp som den mest populære av i alt fire brygg som ble servert til allmuen på en 40-årsdag en tid etter.
 
JørnP skrev:
erinder skrev:
Tok en liten luresmak på denne i går, etter fem dager på flaska, men var vel ikke heeeelt fornøyd. Litt sur lukt/ettersmak, og mer fruktig enn jeg så for meg. Ingen direkte usmak, men bare ikke helt 100. Har vel ikke truffet helt på Hesjeøl-smaken, kan man si... Men det er vel godt mulig at denne står seg bedre med litt lagring, og lenger enn fem dager på flaska?  :)
Da jeg brygget denne etter oppskriften lenger oppe i tråden for et par-tre år siden, var også min konklusjon at den ikke ble helt spot on sammenliknet med Hesjeøl, men den ble et godt øl i samme gata etter litt lagring på fat, og endte opp som den mest populære av i alt fire brygg som ble servert til allmuen på en 40-årsdag en tid etter.

Spennende! Hvor lang lagring snakker vi om, omtrentlig? Jeg har liten erfaring med lagring av brygg, så det kan jo være at også min tar seg opp etterhvert. Nå skal det også sies at jeg hadde litt mindre East Kent goldings enn det jeg trodde, så jeg ble nødt til å supplere med litt Fuggles (etter råd fra Internett), og det vil vel kunne ha påvirket smaken noe.
 
Det ble vel en snau måned med lagring, så vidt jeg husker. Tror ikke at det å bytte EKG i Fuggles gir så veldige avvik i smak. En viktig forskjell er nok at det er noen funky greier i gjæringa Hesjeølet som man ikke får med standard Saison-gjær, tipper jeg, fra husgjær ellernoe. I tillegg til potensielt andre avvik i råvarer og mengdeforhold ellers i oppskriften, og brygge/gjæringsprosess ellers selvsagt. Min smakte en del "reinere" enn Haandbryggeriets.
 
Det er vel Brett A i husgjæra til HB. Hvis man ikke bruker brett vil det nok være vanskelig å klone Hesjeøl skikkelig.
 
JørnP skrev:
Det ble vel en snau måned med lagring, så vidt jeg husker. Tror ikke at det å bytte EKG i Fuggles gir så veldige avvik i smak. En viktig forskjell er nok at det er noen funky greier i gjæringa Hesjeølet som man ikke får med standard Saison-gjær, tipper jeg, fra husgjær ellernoe. I tillegg til potensielt andre avvik i råvarer og mengdeforhold ellers i oppskriften, og brygge/gjæringsprosess ellers selvsagt. Min smakte en del "reinere" enn Haandbryggeriets.

Mye som spiller inn ja...jeg får la ølen stå på lagring litt lenger, så satser jeg på at den utvikler seg i tilsvarende positiv retning som din. :)


Petter F skrev:
Det er vel Brett A i husgjæra til HB. Hvis man ikke bruker brett vil det nok være vanskelig å klone Hesjeøl skikkelig.

Hva er Brett A? Det har jeg ikke hørt om.
 
Billig og deilig måte å få litt brett preg øllet er å kjøpe en flaske orval, drikke den og slenge bunbsedimentet i gjæringskaret. Da får man riktignok brett. Brux., men den er god den og. Med så lite brett i vil det først kunne kjennes på smaken etter en stund på flaske. Hvis man vil ha et slikt preg raskere kan man lage en liten starter med sedimentene.
 
oyvindtveit skrev:
Billig og deilig måte å få litt brett preg øllet er å kjøpe en flaske orval, drikke den og slenge bunbsedimentet i gjæringskaret. Da får man riktignok brett. Brux., men den er god den og. Med så lite brett i vil det først kunne kjennes på smaken etter en stund på flaske. Hvis man vil ha et slikt preg raskere kan man lage en liten starter med sedimentene.

Det var jo et kjempetips! Skal absolutt prøves!  :skitbra:
 
Takk for nyttig info om villgjær, det høres ut som noe jeg kunne tenke meg å forsøke meg på!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp