Hadde i gjær under kok

Takker for svar alle Han hadde en annen tørr gjær liggende. Så han tok i denne så får vi se hvordan det blir. Eg bur 2 timer fra han, så har kun fått snakket med han på tlf. Forstod det slik på han at det boblet viss han la godviljen til. Så vi satser på at det blir øl ut av det. Gjort e gjort nå hvertfall. Skal heller oppdatere når det eventuelt e ferdig og tappet. Eg har kun 4 brygg bak meg sjøl, så e veldig nybegynner sjøl
Det blir nok øl. Dersom det ikke smaker som forventet, så har han en grei pekepinn på hvor det gikk skeis ;-)
Håper det blir godt øl (og at mitt og flere sitt: "Tøm ut" blir gjort til skamme)

Hei,

Svigerfar har brygget for første gang, og las feil på oppskrifta. Han hadde i gjæren(tørrgjær) 15 min før kokeslutt. Er det noe mulighet for å redde denne? Eventuelt ha i mere gjær? Vet egentlig ikke så mye mer enn at det va the Donald IPA fra Vestbrygg.
Been there, sone that

Jada, men hvilken relevans har dette for en nybegynner med en infisert batch?

For n-te gang: Det er forskjell på interessante teknikker en erfaren brygger kan eksperimentere med og hva man bør anbefale en nybegynner å gjøre. Å lukte på og sjekke et øl før man kaster det er fint om man vet hva man kjenner etter, men for en nybegynner er det ekstremt vanskelig. På den ene sida har du altså den minimale sannsynligheta for at dette blir godt. På den andre sida har du faren for flaskebomber, infeksjoner som sprer seg til mer utstyr, tappeutstyr som må desinfiseres ekstra nøye og et gjæringskar som blir opptatt med en ødelagt batch øl. Og muligheta for en helsefarlig infeksjon da, på toppen.

Godt poeng :)

Eg holdt på å glømme denne tråden, men kan være greit med en liten oppdatering. Fikk en smaks prøve av han, og det blei jammen øl av dette og. Er ett par uker siden eg fikk smakt det, men eg med min utrente gane kunne hvertfall ikke merke noen usmaker på ølet. Og eg forstod det slik at det var gjæret ut omtrent som det skulle. Så han har fått smaken på brygging og, så kan bli noen spm seinere fra den kanten og:)

Tilbake
Topp