Halverte oppskrift, glemte å halvere humle til en Engelsk IPA, hjelp!

Skulle prøve Biab for første gang i kveld og halverte en oppskrift til 23 liter. Men så glemte jeg å halvere humlemengde og er redd for å ende opp med et altfor bittert øl (er ikke så glad i for bittert).

Går det an å lage samme mengde vørter i morgen/overimorgen uten humle og blande det sammen slik at bitterheten blir fordelt, eller ødelegger jeg ett eller annet da?

Det går sikkert greit. Tror du bare skal være veldig nøye med at temperaturen er den samme på de to bryggene når du blander - om du alt har satt i gang gjæringen.

Har satt i gang gjæringa, ja, skal passe på temperatur... la de to stå i samme rom ett døgn før jeg blander... Så... kun temperatur som kan ødelegge? Er første egenlagde oppskrift som jeg prøver ut, så hadde vært greit om det ble et godt resultat...

Så vidt jeg vet, er det faktisk en fremgangsmåte som bryggeriene også kan anvende, det der. Fordelen er at du trenger mindre gjær; den første halvdelen fungerer på en måte som starter for den andre. Men jeg tror det er best å hive oppi den andre halvdelen mens gjæringen er på topp ("full krausen"), så ikke vent lenger enn nødvendig.

Om du lar begge stå i samme romtemperatur, blir det forresten feil. Da får de ulik temperatur. Gjæringen driver temperaturen i været med opptil flere grader, så du må tilpasse temperaturen i den andre halvdelen til den førstes på en annen måte.

Takk så mye! Er en IPA som jeg gjærer på ca 18 grader romtemperatur. Sørger for ha ca 20-21 grader på det jeg tilsetter... Hadde en halv pakke Safeale 05 US på de 11 literne, men bør jeg ikke kjøre resten av pakken på den andre halvdelen, eller er dette unødvendig? Klarer en halv pakke beregnet for 10-15 liter å gjære ut 22 liter?

Takk så mye! Er en IPA som jeg gjærer på ca 18 grader romtemperatur. Sørger for ha ca 20-21 grader på det jeg tilsetter... Hadde en halv pakke Safeale 05 US på de 11 literne, men bør jeg ikke kjøre resten av pakken på den andre halvdelen, eller er dette unødvendig? Klarer en halv pakke beregnet for 10-15 liter å gjære ut 22 liter?
Jeg hadde tilsatt resten av gjæren.

Jeg, hadde latt det være
Det blir en god IPA om den så blir bitrere enn planlagt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Kunne sikkert bli bra med IBU på ca 100 også, men dette er min første baby (første egenkomponerte), og da vil jeg gjerne få det resultatet som jeg planla. Om jeg finner IBU-en litt svak på i underkant av 50, hvilket denne er, vil jeg endre på oppskriften etterhvert.

Her er den, om du har kommentarer er jeg veldig lysten på å høre dem. Ettersom dette er første egenlagde så betyr det jo at jeg er fersk i gamet og ønsker korrekser. Er humlevalget ok forresten? Plasser under koking jeg burde ha tilsatt i stedet for det jeg har gjort?

Ble ca 21,6 liter til gjæring med OG på ca 1065

AkkaIpa - English IPA
11_d.jpg

by Akkamannen on 12/11/2015

Fermentables
% kg fermentable ppg L usage
79% 5 Pale Ale - DE 39 2° Mash
8% 0.5 Vienna - DE 37 4° Mash
5% 0.3 Cara 45L - BE 34 45° Mash
5% 0.3 Munich Light - DE 37 6° Mash
3% 0.2 CaraAroma - DE 35 130° Mash

6.3 kg
Hops
g variety type usage time AA IBU
30 Columbus Pellet Boil 60 minutes 15.0 42.3
10 Centennial Pellet Boil 15 minutes 10.5 4.9
10 Centennial Pellet Boil 5 minutes 10.5 2.0
20 Cascade Pellet Boil 0 minutes 5.8 0.0
7 g IBUs calculated using the Tinseth formula
Yeast
name attenuation
Fermentis Safale US-05 81%

Other Stuff
amount unit name usage
0.3 each Protafloc Boil
0.003 kg Yeast Nutrient Boil

Mash Steps
No Mash Steps in this Recipe
Special Instructions
This recipe does not have any special instructions.

Batch Size 24.00 Liters
Boil Size 27.00 Liters @ 60 min
OG 1.063
FG 1.012
Color 11.2° SRM
Efficiency 75%
Bitterness 49.2 IBU (tinseth)
BG:GU 0.78
Alcohol 6.6% ABV
Calories 211 per 12oz

Skulle bli skikkelig godt, det der, og ikke en sånn tynn sak som smaker bare humle:). Men hva var mesketemperaturen?

Eneste innvendingen jeg har, er mot typebetegnelsen. Du skal nok en del lenger vestover når du bruker de humlene der:).

Tusen takk for tilbakemelding, settes pris på :)

Mesket den første halvparten på ca 66-67, den andre halvparten på ca 64-65. Humlene er amerikanske, ja, og ser jo at oppskriften passer godt opp mot amerikansk IPA. Mer tilfeldig da jeg skulle beregne hvor godt jeg traff med parametrene at jeg valgte engelsk IPA. Er i utgangspunktet mer glad i England enn USA... Dog ikke med tanke på øl... :)

De første 11 litrene jeg lagde i går hadde stått i ett kaldt rom (ca 14-15 grader) og gjæringa var ikke kommet skikkelig i gang. Tok sjanksen og pisket den nye gjæren i blandingen med dagens minibatch. Kan det bli galt mtp oksideringen?

Gikk galt med humlepose og pellets forresten... umulig å sile av ettersom humleposen hadde for tette masker og endte med at jeg bare lot humla ligge i batchen løst. Kan evt det også bli ett problem mtp bittehet/omstikking? Ser det er mye grums i bånn, ca 7 liter bunnfall med humla, men dette vil jo komprimeres etterhvert...? Kjører en humlepose rundt heverten når jeg skal tappe, da med litt større masker en den jeg prøvde å humle med... ;)

Sist redigert:
Tilbake
Topp