Halvor India Brown Ale Allgrain

Spar har det i sine "lister" Fikk lokal Spar til å ta det inn. Ingen problem her iallefall. Så om andre runt om i landet trenger...
 
Ingemarh skrev:
Hei,

Jeg er en ferskis og har aldri regnet om en oppskrift før. Men etter å ha hørt mange lovord om denne ølen, så tenkte jeg det var på tide. La det inn i Beersmith og ser ut til å treffe "måltallene".

Men det ser ut som at det er avsindige mengder humle? Men det er vel kanskje riktig? :biersmile: Ble litt usikker når det sto 60 minuttshumle opp til target IBU.. men senere humletilsetninger øker også IBU slik jeg ser det i Beersmith.

Målet er å få 53 liter i gjærkar. Brygger på en Speidel 50.

Er jeg helt på bærtur?

Og for å yte opphavsmennene rettferdighet har jeg også tatt utfordringen med å kjøpe et slikt sett på Bryggselv.


13,32 kg med malt i Speidelen, er ikke det vel mye? Jeg har Speidel selv, og syntes 12kg er maks.
 
Fersk i faget og lurer på hvordan jeg skal skalere til et brygg på 25 liter?
Noen som har .bsmx fil på denne?

Sent from my GT-I9305
 
Richard skrev:
Ingemarh skrev:
Hei,

Jeg er en ferskis og har aldri regnet om en oppskrift før. Men etter å ha hørt mange lovord om denne ølen, så tenkte jeg det var på tide. La det inn i Beersmith og ser ut til å treffe "måltallene".

Men det ser ut som at det er avsindige mengder humle? Men det er vel kanskje riktig? :biersmile: Ble litt usikker når det sto 60 minuttshumle opp til target IBU.. men senere humletilsetninger øker også IBU slik jeg ser det i Beersmith.

Målet er å få 53 liter i gjærkar. Brygger på en Speidel 50.

Er jeg helt på bærtur?

Og for å yte opphavsmennene rettferdighet har jeg også tatt utfordringen med å kjøpe et slikt sett på Bryggselv.


13,32 kg med malt i Speidelen, er ikke det vel mye? Jeg har Speidel selv, og syntes 12kg er maks.

Tja, kan ikke si sikkert. Har aldri brygget med mer enn 10-11 kg så langt selv... Men jeg har lest i andre poster her inne at det er mulig å få ned 15 kg.

Noen snur også den øverste risten, slik at "tappen" peker ned. Da vil du få noen ekstra cm med plass. I tillegg kan man kjøre et lang mash-in, som du avbryter og fyller på mer malt. Når du har mesket en stund synker malten sammen og det vil bli plass til mer malt. Deretter kan du starte opp meskeprogrammet igjen.

Alternativt.. den kjipeste løsningen.. nedjustere volum og oppskrift..
 
Får vel ordne meg med et par av disse settene fra bryggselv. Høres meget snadder ut, fått litt sansen for humlede brown ales etter Mikkellers Brown/Jackie.
 
Ingemarh skrev:
Tja, kan ikke si sikkert. Har aldri brygget med mer enn 10-11 kg så langt selv... Men jeg har lest i andre poster her inne at det er mulig å få ned 15 kg.

Noen snur også den øverste risten, slik at "tappen" peker ned. Da vil du få noen ekstra cm med plass. I tillegg kan man kjøre et lang mash-in, som du avbryter og fyller på mer malt. Når du har mesket en stund synker malten sammen og det vil bli plass til mer malt. Deretter kan du starte opp meskeprogrammet igjen.

Alternativt.. den kjipeste løsningen.. nedjustere volum og oppskrift..

Et annet alternativ er å bruke maltekstrakt da  ;D
 
Drev å brygget når jeg spurte så jeg tok sjansen på 15 min  :skitbra:
Slapp sukkeret gjennom DIY Hop Rocket ala avløpsovergang med IKEA gardinfilter..  ;D og det funka greit mtp fastbrenning.

Men takker for bekreftelsen :)
 
Da kan også jeg bekrefte at dette ølet er meget godt, selv etter kun noen få dager på flaske. Takk til Kim og Gahr. :ilike:
 
Tror nok du blir fornøyd. Ble egentlig laga som en one-off men falt så godt i smak/solgte så bra at det ble gjenbrygg av den.
 
Hei skal brygge en variant av denne i dag.
Ser nå at jeg var fri for chinook i fryseren. Alternativene blir da: Citra, amarillo og columbus.
Noen anbefaling?  :)
 
Tilbake
Topp