Hansa sin IPA og ønser å lage noe lignende

...Og er det egentlig et problem? Hvis holdbarhetsdatoen nærmer seg kan man jo la være å kjøpe ølet...
Dette forutsetter vel også oppgitt produksjonsdato :) det vil jo være stor forskjell på to øl med 10 mnd igjen til utløpsdato hvor det ene har ett, og det andre har to års holdbarhet :)
 
Det er selvsagt et godt poeng, men det er som regel enkelt å finne ut av. Eventuelt kan du jo se det på støvet på flaska.:)
 
Sitat mail fra Hansa:

Humlesorter tilsatt for bitterhetens skyld er: Colombus, Chinook, Hallertau Magnum og Cascade

Humlesorter til tørrhumling: Cascade og Crystal

Sporet "litt" vell av den tråden her :p Kan jeg få et eksempel på humleskjema, plz :) Bitterhet humling er jo 60min, eller? Da skjønner jeg ikke poenget med 5 typer humle når dette ikke gir noen profil på smak, eller er jeg helt på jordet her no? Hilsen Amatør ;)
 
Sporet "litt" vell av den tråden her :p Kan jeg få et eksempel på humleskjema, plz :) Bitterhet humling er jo 60min, eller? Da skjønner jeg ikke poenget med 5 typer humle når dette ikke gir noen profil på smak, eller er jeg helt på jordet her no? Hilsen Amatør ;)
60 minutt-humle bidrar også en del med smak, med mindre det er en relativt nøytral en. For alt jeg vet kan de jo mene alt fra 60-15 minutter og for eksempel, iom at de ikke oppgir noe andre humletilsetninger enn tørrhumling i tillegg.
 
60 minutt-humle bidrar også en del med smak, med mindre det er en relativt nøytral en. For alt jeg vet kan de jo mene alt fra 60-15 minutter og for eksempel, iom at de ikke oppgir noe andre humletilsetninger enn tørrhumling i tillegg.
Sitter på Det gamle Bageri Ost og Vinhus og har fått server Hanss IPA. Når det gjelder bitterhet så kjenner jeg at denne er sammensatt. Jeg tolker dette som om det er mer enn en bitterhumle. Humle aroman svinger mellom et par tre smaker som trer frem litt ulikt på vei gjennom munn gane og svelg. Med glasset på bordet prikker det litt bak i tungen bittert og litt emment. Vel så mye IPA dette som et Nøgne Ø IPA kit jeg brygget fra bryggselv.no synes jeg. Så jeg tror det kan smakes at det er ulike biiter og atoma humler i bruk. Men jeg er kun en new-bee.
 
Sitter på Det gamle Bageri Ost og Vinhus og har fått server Hanss IPA. Når det gjelder bitterhet så kjenner jeg at denne er sammensatt. Jeg tolker dette som om det er mer enn en bitterhumle. Humle aroman svinger mellom et par tre smaker som trer frem litt ulikt på vei gjennom munn gane og svelg. Med glasset på bordet prikker det litt bak i tungen bittert og litt emment. Vel så mye IPA dette som et Nøgne Ø IPA kit jeg brygget fra bryggselv.no synes jeg. Så jeg tror det kan smakes at det er ulike biiter og atoma humler i bruk. Men jeg er kun en new-bee.
... og godt er det også synes jeg uansett typenetegnelse. :)
 
Har to meninger som vil skape furore her på forumet:
1. HANSA sin butikk IPA er snadder
2. John Palmers sin "How to Brew" bok er ganske dårlig

Let the riots begin!
Stor mulighet at du nå vert stengt ute av forumet på livstid [emoji12]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
How to brew er ikke den letteste boka, og kanskje ikke den beste for en blodfersk nybegynner, men å kalle den ganske dårlig syns jeg er å dra det langt. Jeg syns den var kjempegod, og lærte masse av den. Men den er kronglete nok og informasjonstett nok til at jeg leste den tre ganger på rad :)
 
How to brew er ikke den letteste boka, og kanskje ikke den beste for en blodfersk nybegynner, men å kalle den ganske dårlig syns jeg er å dra det langt. Jeg syns den var kjempegod, og lærte masse av den. Men den er kronglete nok og informasjonstett nok til at jeg leste den tre ganger på rad :)
Har også lest den et par ganger og kvaliteten på informasjonen er det selvfølgelig ikke noe å si på. Men den er som du sier unødvendig kronglete og lite pedagogisk skrevet. Har lest noen hundre lærebøker opp gjennom årene og det er ikke så mye som skal til for å lage selv vanskelig stoff betydelig mer tilgjengelig enn det som er tilfellet i How to Brew. Men dette er nok mer redaktøren sin skyld og ikke Palmers (som jeg forøvrig har ekstremt stor sans for!)
 
How to brew er ikke den letteste boka, og kanskje ikke den beste for en blodfersk nybegynner, men å kalle den ganske dårlig syns jeg er å dra det langt. Jeg syns den var kjempegod, og lærte masse av den. Men den er kronglete nok og informasjonstett nok til at jeg leste den tre ganger på rad :)
Hvis den er så bra burde det jo holdt å lese den en gang... ;)
 
Hvis den er så bra burde det jo holdt å lese den en gang... ;)
Det er urealistisk med tanke på spennet i stoffet, med mindre man porsjonerer det utover en lengre periode. Har forøvrig ikke påstått at den ikke har forbedringspotensiale.
 
Men det er britiske IPA'er.. "men" ja, heh.

Hansa sin prøver å være amerikansk som heller mot west coast mtp humla og den tynne kroppen, så sånn sett så faller den igjennom.

Finnes det noe annen IPA enn britisk IPA? Amerikanerne har da vel aldri produsert pale ale for eksport til India... Amerikanske bryggere har kopiert en engelsk ølstil og også endret den en god del, så hvorfor kan ikke norske bryggerier gjøre det samme?
 
Tilbake
Topp