Interessant - dette kjente jeg ikke til. Kan du nevne noen, eller henvise meg til et sted hvor jeg kan lese om dette? Ble litt nysgjerrig nåMen BJCP er en greie for amerikanske hjemmebryggere, og 2008-versjonen har mange dustete feil, som fikk lov til å være med fordi de uansett bare svarer til amerikanske hjemmebryggeres fordommer. (...)
Interessant - dette kjente jeg ikke til. Kan du nevne noen, eller henvise meg til et sted hvor jeg kan lese om dette? Ble litt nysgjerrig nå
IPA i butikkstyrke = pale ale. Period. I Storbritannia brukes navnet fordi de ølene det gjelder en gang i tiden faktisk VAR IPA-er (sterkere og med mer humle). Skattlegging og økonomiske krav har vannet dem ut. Når bryggerier i da bruker betegnelsen IPA på svake øl, er det fordi IPA selger.
Personlig synes jeg uttrykket "session IPA" er noe tøys. Det er jo ganske enkelt en lavakoholversjon av pale ale med mye humle...
Hva "man" holder på med vet ikke jeg. Jeg hadde kun et spørsmå til Gahr vedrørende hans mening om at all butikk-IPA burde hete Pale Ale - samtidig som 7 Fjell har lansert sin egen butikk-IPA. Og bare så det er sagt, det plager virkelig ikke meg at butikk-øl selges som IPA. Og Hansa sin butikk-IPA velger jeg ofte hvis jeg trenger noe uten bunnsediment, slett ikke verst!Holder man virkelig fortsatt på med denne diskusjonen om hva som er lov å kalle IPA? Jeg tror nok at hvis man reiste tilbake i tid til 1827 og fikk smake en lunken IPA med lite skum fra Charrington så ville den hatt fint lite til felles med dagens "typeriktige" IPAer.
Farken! Ser jo nå at jeg siterer ting fra 2015. Trodde dette var en blodfersk diskusjon fra 2016. Da skjønner jeg utsagnet ditt om denne diskusjonenHolder man virkelig fortsatt på med denne diskusjonen om hva som er lov å kalle IPA? Jeg tror nok at hvis man reiste tilbake i tid til 1827 og fikk smake en lunken IPA med lite skum fra Charrington så ville den hatt fint lite til felles med dagens "typeriktige" IPAer.
Farken, ser at jeg har sitert innlegg til Gahr som er fra 2015. Trodde
Farken! Ser jo nå at jeg siterer ting fra 2015. Trodde dette var en blodfersk diskusjon fra 2016. Da skjønner jeg utsagnet ditt om denne diskusjonen
Laget oppskrift i Beersmith. Innspill mottas gjerne
Fikk du testet denne? Hvordan ble den ifh tl butikkversjonen?Laget oppskrift i Beersmith. Innspill mottas gjerne