Hansa Vienna Lager

Godt mulig de svarer på mail. Jeg har lurt på noe lignende, da med 100% Vienna malt og kanskje Magnum til bitterhet og Hersbrucker til smak og aroma?
 
Et av mine beste øl så langt var denne:

Navn: Vienna
Type: Vienna Lager
Batch size: 25 l
OG: 1.052 FG: 1.011 ABV: 5.3% IBU: 29 (Tinseth)

Mash: 15 min. at 55°C, 45 min. at 66°C, 5 min. at 77°C
PB: 1.046
Boil: 60 min.

87.0% 5000 g Vienna
8.7% 500 g Munich Dark
4.3% 250 g Wheat Malt

10 g Magnum 15 % AA 60 min. 15.7 IBU
50 g Mittelfrüh 3 % AA 30 min. 12.1 IBU
50 g Mittelfrüh 3 % AA 2 min. 1.3 IBU

Yeast: WLP-833 German Bock (563bn cells)

Fermentation: 9°C 2 days. 11°C 2 days. 13°C 2 days. 14°C 1 day. 15°C 5 days.
 
Eg fikk svar på mail men dei hadde ikkje lov å gi ut oppskriften i detalj, men ut fra det dei kunne røpe har eg laga denne oppskrifta:
Malt innhold og humletyper er identisk med Hansa sin oppskrift men gjær, humlemengder og mesking har jeg gjetta meg til.
Tallene er for Speidel 20L

Boil Size: 27,63 l
Post Boil Volume: 23,46 l
Batch Size (fermenter): 21,00 l
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 17,8 EBC
Estimated IBU: 23,4 IBUs


Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2,40 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 1 50,0 %
1,20 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 2 25,0 %
0,84 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 3 17,5 %
0,36 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 4 7,5 %
11,00 g Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 60,0 m Hop 5 18,3 IBUs
20,00 g Hersbrucker [2,75 %] - Boil 5,0 min Hop 6 1,3 IBUs
20,00 g Perle [8,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 3,8 IBUs
1,0 pkg German Lager (White Labs #WLP830) [35,49 Yeast 8 -

Mash Schedule: Light Body.
Total Grain Weight: 4,79 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 25,00 l of water at 59,6 C 55,0 C 40 min
Mash Step Heat to 66,0 C over 4 min 66,0 C 20 min
Mash Step Heat to 76,0 C over 4 min 76,0 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 7,42 l water at 75,6 C
Notes:
------


Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com

Gjærstarter er laga, malt og humle er kjøpt inn:)
 
Jeg hadde mail-korrospondanse med Hansa. Siden jeg rett og slett spurte om oppskriften, og rett og slett fikk den, skjønner jeg ikke annet enn at jeg kan dele den her, blant "fagfolk" . .hehe:

Her er svaret jeg fikk fra bryggerimesteren i Hansa:
Vienna Lager inneholder:

Vienna Malt (Weyermann) ca. 50%
Pilsnermalt ca. 30 %
Bayermalt ca. 15 %
Caramunich (Weyermann) ca. 5 %

Den brygges ved å fordele mesken på 2 meskekar, koke opp i det ene karet for deretter å føre det porsjonsvis over i det andre for å oppnå de rette temperaturene.

Som bitterhumle bruker vi Hallerthauer Magnum mens Hersbrucker og Perle benyttes som aromahumler. Disse tilsettes i whirlpool.

Gjæren som benyttes er Hansa sin egen undergjær som har vært i bruk i nesten 100 år.

Vørter: Stamvørter (tørrstoffinnhold i vørteren) 12,8 % Plato (w/w%)
Farge 25 – 30 EBC
IBU 40 – 45

Den virkelige forgjæringsgraden er ca. 60 RDF%

Ferdigvare
Farge 23 – 25 EBC Bitterhet 25 – 30 IBU


Altså FrodeAanes . . "spot on" :) For meg så tror jeg at din oppskrift er mer utfyllende enn det svaret jeg fikk, men likevel.
 
Jeg og er på jakt etter en god oppskrift på Vienna, synes hansa sin versjon var god. Fikk dere prøvd ut denne sammensetningen som Hansa ga fra seg?
 
Jeg har ikke prøvd denne ennå . . . har hatt mange andre ting som jeg har prøvd først. Først en pilsner til min far som av en eller annen grunn syns CB er veldig godt, så jeg fikk "oppskrift" fra bryggerimesteren for CB (også tilhørende Hansa) :) De bruker bare pilsnermalt fra Fuglsang, og kun bitterhumle med Magnum fra kokestart. . Den skal lagres/modnes i 3-4 uker kaldt før jeg prøvesmaker :) Ellers så er vel greia med Vienna at de faktisk bruker dekoksjon når de lager ølen . . . og at de mesker i to forskjellige tanker som går i samme kokekar
 
Jeg har ikke prøvd denne ennå . . . har hatt mange andre ting som jeg har prøvd først. Først en pilsner til min far som av en eller annen grunn syns CB er veldig godt, så jeg fikk "oppskrift" fra bryggerimesteren for CB (også tilhørende Hansa) :) De bruker bare pilsnermalt fra Fuglsang, og kun bitterhumle med Magnum fra kokestart. . Den skal lagres/modnes i 3-4 uker kaldt før jeg prøvesmaker :) Ellers så er vel greia med Vienna at de faktisk bruker dekoksjon når de lager ølen . . . og at de mesker i to forskjellige tanker som går i samme kokekar

En gang i en fjern fortid var jeg der hvor faren din er nå:).

Bare pilsnermalt er greit - men bare Magnum er litt tynt, da.
 
Personlig er jeg redd for at den såkalte "CB"en bare smaker øl . . ikke noe annet enn industripils. .
Helt enig at det blir litt tynt . .og ikke noe aroma eller smakshumle, men da er dét også krysset av i bryggingen :) Har bare en 20-30 brygg bak meg nå iløpet av ett år, og lager primært lagertyper . . . syns det er morsomt å eksperimentere litt. (har laget andre ting også altså . ), men begynner å få skikkelig "dreisen" på pilsner og andre lagertyper :)
 
Tilbake
Topp