Har jeg fått feil malt?

Hei.
Det er første gang jeg får munich malt (EBC 15) i hus, og jeg vet da ikke hvordan den skal lukte og se ut. Synes bare den var mistenkelig lik pale malten fra samme bestilling.
Så er lys munich og pale malt nokså like i tørr tilstand, eller har jeg fått feil tror dere?

Mvh. Thomas :)
 
Har ikke kontroll på EBC'n, men blant vår malt, kjøpt hos Nøgne Ø, er Müncher'n helt klart mye mørkere enn Pale Malt! Mellombrun farge. Men mulig det fins forskjellige utgaver?
 
Jeg har uansett brukt 40% av den malten i en ale i dag, så jeg vil vel smake det i det endelige produktet, eller ikke.
 
Münchenermalt smaker ikke spesielt søtt. Om du har den lyse varianten på 15 EBC (kommer oftest i lys og mørk utave, 15 og 25 EBC, omtrent) er det vanskelig å se forskjell i forhold til vanlig pale malt (typiske 5-9 EBC). Smaken vil gjerne være noe mer brødpreget i münchenermalten.
 
Jeg klarte ikke smake forskjell på malten i kornform, men kansje litt brødsmak på en av de? Nå har det hvertfall gjæret ned, men jeg syns ikke jeg kjenner noen "bayerpreg" ennå. Skulle jeg ikke kjent det søtlige maltpreget fra munichmalten på denne oppskriften hvis det er munichmalt i den?

OG 1,055
FG 1,015

3000g Maris Otter
2000g Munich Malt (15 EBC) ??
  280g Hvete, umaltet
  270g Amber Malt
  120g Crystal 120L
    20g Sjokolade Malt (886,5 EBC)

Ingen smak/aroma humle. Kun bitter

Australian Ale (WLP009) ved 20 Grader
 
Tilbake
Topp