Har jeg gjort alt riktig? Gjærstarter... wlp004

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Satte en gjærstarter i går. WLP004.
1.6 l vann, 160 g maltekstrakt. Mulig det ble litt mye gjærnæring.
Kokte i 15 minutter, deretter avkjøling. Gjærpakken lå i romtemperatur en drøy time vil jeg tro.
Etter avkjølinga åpnet jeg gjæra. Den hadde en mer fastere konsistens enn jeg forventett, mer i retning ferskgjær til baken, men mer flytende enn det. Jeg tilsatte gjæra og satte den på røreren. Etter 14 timer så den omtrent slik ut

upload_2018-1-24_10-49-22.png

Er vi innenfor normalen her? Usikker da dette er første gjærstarter...
 
Satte en gjærstarter i går. WLP004.
1.6 l vann, 160 g maltekstrakt. Mulig det ble litt mye gjærnæring.
Kokte i 15 minutter, deretter avkjøling. Gjærpakken lå i romtemperatur en drøy time vil jeg tro.
Etter avkjølinga åpnet jeg gjæra. Den hadde en mer fastere konsistens enn jeg forventett, mer i retning ferskgjær til baken, men mer flytende enn det. Jeg tilsatte gjæra og satte den på røreren. Etter 14 timer så den omtrent slik ut

Vis vedlegget 35174

Er vi innenfor normalen her? Usikker da dette er første gjærstarter...
Ser helt prima ut. gi den 10-12 timer til, så på benken 10-12 timer før du lar den stå i kjøleskap i 12 timer. tømm av vesken og du har super gjær
 
Jeg er litt uenig med @Chiefen . Den der ser ut som om den er bortimot ferdig, så jeg ville tatt den av starteren nå, klemt folien godt til rundt halsen på kolben, og latt den stå i fred til i morgen tidlig. Da kan du antakelig dekantere den. Hvis det ser ut som om ikke alt har bunnfelt seg, setter du den kaldt.

Poenget er å ta den av røreren når halvparten av den totale tida er gått, sånn at den får stå i ro uten å få tilført mer oksygen. Da bygger den bedre opp reservene av de stoffene den trenger når den skal på jobb igjen.

Hadde du tenkt å brygge i morgen?
 
Gjorde vel alt riktig, såvidt jeg kan bedømme :) Etter 12-18 timer kan du like gjerne slå av røreren og la kolben stå i romtemperatur like lenge. Grunnen til det er at gjæren godt kan få en fase uten oksygentilførsel. Etter 24-36 timer er den ferdig formert – og klar for nedkjøling/dekantering. Eller du kan dumpe den rett i ølet, om starteren utgjør mindre enn 5 % av totalvolumet.
 
Tar gjæra skade av å i kolben f.eks fra idag til lørdag? satte den på røreren igår kveld, tar den av i ettermiddag. Er 100% sikker på at kolben ikke får plass i kjøleskapet. Tenkte å sette den på 18C til lørdag, ønsker å pitche hele greia men det er kansje også dumt? Kan enkelt krasje den utendørs på bryggedagen før pitching om jeg må/bør det...
 
Tar gjæra skade av å i kolben f.eks fra idag til lørdag? satte den på røreren igår kveld, tar den av i ettermiddag. Er 100% sikker på at kolben ikke får plass i kjøleskapet. Tenkte å sette den på 18C til lørdag, ønsker å pitche hele greia men det er kansje også dumt? Kan enkelt krasje den utendørs på bryggedagen før pitching om jeg må/bør det...
Lurt å oppbevare den så kjølig som mulig fram til bryggedagen. Da synker gjæren til bunns og blir beskyttet av ølet over. På bryggedagen heller du bort det meste av ølet og setter den i romtemperatur igjen slik at den er temperert/harmonisert med vørteren den skal tømmes i. Men om du satte den i gang i går kveld, kan du fint la den stå 12-18 timer til i romtemperatur uten røring.
 
Jeg har min i kolben med vørter over helt til brygging. Setter den kaldt etter utgjæringen som det også anbefales her. Så lenge du har den kaldt og lar den stå ukantert med foilie over har jeg hatt min stående på kolben i ukesvis i kjøleskap, uten noe problem.
 
Jeg har min i kolben med vørter over helt til brygging. Setter den kaldt etter utgjæringen som det også anbefales her. Så lenge du har den kaldt og lar den stå ukantert med foilie over har jeg hatt min stående på kolben i ukesvis i kjøleskap, uten noe problem.

Har du mange nok kolber, og god nok plass i kjøleskapet, så er jo det greit:p.
 
Eventuelt ikke brygger flere brygg i uken :p.... det skal jammen meg bli gang når jeg blir pensjonist!

Har to kolber og to snurrere nå + et par minikolber. Det holder stort sett. Fikk sånn billig kina-snurrer i posten for ikke lenge siden, og den har gjort livet lettere. Det er veldig greit å bare kunne la gjæren stå i kolben:).

(Ikke går den nye varm, heller, sånn som Bryggselv-rører'n.)
 
Off topic men hvor er det kinarøreren kjøpes? Min hjemmelagde begynner å synge på siste vers og jeg kjenner ikke gnisten til å lage en ny...
 
Tilbake
Topp