Jeg er helt fersk i faget, også angående gjærstarter. Jeg satte en gjærstarter kaldt i går rundt kl 1500 da det ikke var tegn til noen gjæringsprosess (bunnfelt hvit gjær, ingen skum eller bobler). Lurer nå på om denne starteren har bunnfelt nok slik at den kan dekanteres for brygging i dag.
Jeg hadde dekantert bort halvparten. Du ønsker deler av gjæren som fremdeles er i suspensjon (det som gjør at ølet fremdeles er ugjennomsiktig) siden den delen av gjæren også vil jobbe i slutten av gjæringsprosessen når hovedgjæren har flokulert seg (lagt seg på bunnen)
Ved å helle ut all vørter og kun bruke den gjæren som nå ligger på bunn, endrer du egenskapene til gjæren slik at du får et søtere øl med mindre alkohol.
Har satt en starter på 007, shaken not stired
som jeg hadde tenkt å pitche direkte imorgen,
men hvis jeg ikke får brygga før på mandag bør jeg da sette den i kjøleskapet
for å bunnfelle
eller skal jeg bare la hele stå i romtemp
Du "skal" ingenting, det har ikke så mye å si. Det er nok bittelitt lettere når den er kald, for da ligger gjerne gjæren mer klistra til bunnen. Men det har virkelig ikke mye å si
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.