HASTER!

Leho

Norbrygg-medlem
Har en saisson i kok. Gjæren jeg hadde tenkt å gjenbruke lukter tvilsomt. Dilemma:safale D-04 fra ny pakke el. 4. gen abbaye fra trippel tappet i kveld? Må ha svar innen 30 min :) Godt nytt år, forresten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er du i tvil på gjæra, så ikke bruk den...... Den nye pakka vil nok gjøre susen. Bedre å underpitche litt enn å bruke infisert gjær
 
Hadde tenkt å bruke belgisk (=abbaye), men den er ikke høstet ordentlig. Må hente i bunnen av karet, men engelsk alegjær til saisson??? Den tvilsomme gjæren går o kloakken!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Høste ifra bunn går fint. Det verste som skjer er at du får et godt øl som ikke er helt det du planla før du begynte
 
Har høstet mye fra bunnen før, men aldri på bryggekvelden. Har alltid skylt det jeg har høstet og latt det stå noen dager før jeg har brukt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har høstet ifra bunn mange ganger tett opp til brygging. Dette går fint. Hvis gjæren er fersk, det vil si at det forrige brygget er nylig tappet ifra gjæringskaret, så er denne gjæra så potent at du ikke trenger all verden av den og dermed får du ikke med så mye trub og ulumskheter. I den siste tida har jeg hentet gjær på et mikrobryggeri inni oslo en dag eller så før brygging og da tapper de det ifra bunn av ett konisk gjæringskar. Dette blir i prinsippet akkurat det samme. Har ikke hatt problemer med noen av bryggene mine. De gjør dette selv også når de brygger. Henter gjær ifra bunn etter endt gjæring og starter ett nytt brygg. Jeg er ikke sikker på hvor mange ganger de resirkulerer gjæra på denne måten, men jeg tipper de gjør det en fem seks ganger før de skifter ut gjær. Så, det er bare å kjøre på! ;)
 
Takk for støtte på en litt stressa kveld. Jeg pleier å bruke gjæren om igjen 3-4 ganger, så jeg er kjent med metoden, men har aldri opplevd at det jeg har høstet har blitt dårlig


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er brygget i bøtta. Glemte protaflacen i oppstusset, men det er ikke noen stor krise. Øste opp 2dl fra den nytappede trippelen (4.gen Abbaye) regner med at det er nok. Spent på denne om en drøy måneds tid :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alltid deilig å være ferdig med ett nytt brygg. Det kommer nok til å bli knall. 2 dl fersk vare bør være bra. Tipper det er masse action i bøtta når du våkner i mårra. Skål!
 
Tilbake
Topp