Hastighet på vasking/skylling

Hei,

Jeg har søkt litt på dette, men finner ingen svar jeg blir trygg på.
Jeg har brygget en gang, og fikk da hjelp av lærde til å beregne alle menger. ( råvararer, vannmengder osv. )
Jeg blandet da sammen malt og korrekt menge vann i meskekaret, og lot dette stå i en time, før jeg tømte på beregnet mengde vann, 18 liter. Brukte ca 20 min på denne prosessen.
Spørsmålet mitt er da: Finnes det anbefalinger på hvor lenge denne prosessen bør ta? Skjønner at det er flere måter å gjøre det på, noen kjører det igjennom i full fart og gjør det heller i 2 omganger, og får 2 "styrker" vørter, og blander dette sammen til 1, eller lager 1 brygg av hver. Har jeg forstått det riktig da ?  ;D
Eller er det en fordel å bruke så lang tid som mulig på denne prosessen? Vil utbyttet og kvaliteten da øke ?

Sikkan

Anbefaler at du kjøper Beersmith (beersmith.com) programmet. Det regnet ut automatisk ting som vannmengde m.m.. Genialt program som er billig og en fornøyelse å bruke. Programmet har en konverteringsfunksjon som er også svært nyttig dersom du ønsker å brygge større eller mindre mengder øl.

Lykke til!

Det eneste stedet i litteraturen som er konkret på dette, som jeg har funnet, er boken om Bock av Darryl Richman.Skyllehastigheten må stå i forhold til tverrsnittet i meskekaret. Du skal begynne med 6.6 L pr. minutt pr. m2, økende til 12 L mot slutten. Samme sted gir anvisning på optimal dybde i mesken, 25 - 55 cm.  Jeg fant "på nettet" en plasttønne som passet nøyaktig for å oppyflle kravene i mitt oppsett. Om det siste spørsmålet har jeg også lest at den faste delen av mesken skal stå så høyt som diameteren på karet, cikusspandirkus.

Takker for respons  :)
Forstår jeg dett rett hvis jeg tror OG til sjuende og sist er det viktigste? Om den er for høy, kan man "koke" den ned, eller er alternativet påfyll av vann? Da blir vel vørteren mindre konsentrert ?

Sikkan

Koking fordamper vann, og øker således OG :)
OG er jo måletall på sukkermengden i vørteren..

Men;
Om man av en eller annen grunn skulle få for lav OG ? At man feilberegner, eller glemmer seg av, og grunnen er at man har tatt ut for mye, at den er blitt for tynn. F.eks. at maltsenga var for tynn, eller jeg inntok for mye av siste gangs brygg under prosessen  ::)
Da kan man koke den ned litt ekstra, for å øke OG, og således regulere dette. Hvor stort utslag får det på sluttresultatet i forhold til å treffe blink med en gang ?

Sikkan

Etter noen runder med brygging får du ganske god kontroll over volumene, dvs hvor mye skyllevann som trengs for å få en viss mengde vørter ut av en viss mengde malt.Forutsatt at du har foretatt nøyaktige målinger!

Ved porsjonsskylling er det enkelt å treffe rett volum helt nøyaktig (batch sparging; her er denne metodens fremste misjonærs hjemmeside med beskrivelser: http://hbd.org/cascade/dennybrew/ ).

F.eks for å brygge 21 liter APA på 1.060 (80% effektivitet) med 5 kg malt:

-Mesk inn med 13l vann og 5kg malt.

-Når meskingen er ferdig, resirkuler til det renner klar vørter, tapp ut all vørteren. Noter hvor mye du fikk. f.eks 7.5 liter.

-Hvis du skal koke i 90 minutter trenger du 26.5 liter før kok (på mitt utstyr. Andre kan trenge mer eller mindre. Må bare testes i praksis).

-26.5 - 7.5 = 19. Du trenger å skylle med 19 liter til. Når du har brukt metoden med å drenere ut all vørteren før du tilsetter noe skyllevann vet du at du får ut like mye som du putter inn. Kanskje litt mer hvis skyllevannet har høyere temperatur enn mesken hadde. Så for åvære sikker på å treffe volumet skyller vi i to omganger med omtrent like mye vann.

-19 / 2 = 9.5

-Tilsett 9.5 liter skylevann, rør godt, vent litt (5min er nok), resirkuler til vørteren er klar og tapp ut til det ikke kommer mer. Noter hvor mye du fikk. F.eks 10 liter.

-26.5 - (7.5 + 10) = 9

-Bruk 9 liter skyllevann i siste "batch". Når den er ferdig å renne skal du ha temmelig nøyaktig 26.5 liter vørter.

Noter SG før kok og beregn effektiviteten. Var den lavere enn forventet juster med mer malt neste gang, var den for høy bruk mindre neste gang.

Jeg vil anbefale å brygge noen øl med omtrent samme OG og fokusere på å få god kontroll på volumene i begynnelsen. Bruk samme fremgangsmåte, temperaturer, tid og malingsgrad på maltet for å  holde flest mulig variabler konstante. Med gode notater blir det etterhvert lett å brygge hva som helst!

Beersmith er et veldig fint og billig hjelpemiddel. Anbefales!

Jeg lagde en analog øljukselapp med noen formler for å gjøre alle beregningene manuelt. Lurt å gjøre det da man tvinges til å forstå litt mer av prosessen, og det er jo gøy!

http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=1984.0;attach=1207

Smart jukselapp, men.. Koker du bort hele 4 liter i timen?, med normalt 9% bortkokning så koker du vel bort ca 2 liter?, og volumet ved kok i forhold til avkjølt veske utgjør ca 1 liter hvis det var 23 liter ved kok?

Og hva mener du med "1kg malt rommer 1.72 liter" ?, ser Beertools og Beersmith har litt forskjellige tall på dette, men betyr det at maltet stikker av med 1.7 liter?
Dvs, 13 liter vann på 5Kg malt, gjør at maltet stikker av med 5*1.72 = 8.6 liter, så du sitter igjen med 4.4 liter vørter før skylling?

Ser jeg burde regnet mer på dette selv før jeg lagde min APA (som ble ei tynn, sur suppe.. :) )

Ved partiskylling (batch sparging) så lar du vørteren renne av så fort du overhodet klarer.  Fyller på nytt skyllevann, rører rundt og resirkulerer noen liter (som før du begynte å sile av) og siler av på nytt så fort du klarer.  Tror de fleste gjentar denne prosessen en gang til ? Bruker selv kontinuerlig skylleng (flysparging), og da betyr hastigheten veldig mye for utbyttet. 

Pga størelsen på mesketanken bruker jeg relativt tjukk mesk (2-2,2 liter pr kg malt) og skyller etter med nesten (90%) like mye vann som mengden vørter jeg vil ha til slutt.  Lar det renne veldig rolig under resirkulering, for å unngå at maltsenga pakker seg for mye.  Når jeg så skal til å sile av så lar jeg det renne med full åpning til å begynne med.  Tanken er da at den vørteren som har stått i mesketanken i en time er "mettet" dvs at den kan ikke ta opp mer sukker fra mesken.  Dette dreier seg om ca 1 liter pr kg malt.  Så struper jeg igjen, og legger meg på ca 1,5 liter i minuttet (jeg skal sile av 110 liter til).  For de som har mindre mesketank, bør nok hastigheten være enda lavere.  Det jeg har lagt merke til (og som bl.a John Palmer skriver om i How to brew) er at jo lengre skyllevannet får være i kontakt med mesken jo mer sukker tar det opp.  Derfor stiller jeg meg litt undrende til Darryl Richmanns anbefaling om å øke hastigheten mot slutten.

Det sies at man skal slutte skylling når sukkerinnholdet er nede på 1010, eller pH går over 6,0.  Har opplevd at så har skjedd før jeg har oppnådd ønsket vørtermengde.  Da stenger jeg kranen og går ut og tar meg en røyk (utrolig hvordan det kan hjelpe), og når jeg kommer inn ser jeg at sukkerinnholdet i vørteren som kommer ut har steget betydelig - opptil 1020 i et par tilfeller.

Temperaturen på skyllevannet har også betydning, selv bruker jeg ca 80 gr varmt vann og kommer da opp i ca 75-78 grader i mesken til slutt.

Ja, jeg har kokt bort 4 liter i timen.
En kg tørr, uknust malt rommet 1.72l den ene gangen jeg veide malt! Jeg bruker et litermål og denne faktoren i stedet for vekt for å måle opp malt.

Begge disse tallene kan være feil, ihvertfall bortkokingsmengden hvis en skal ta hensyn til varm/kald væske (det har jeg ikke gjort), og andre må bruke egne tall. Maltvolumet jeg har brukt til å skjære all malt over samme kam stemmer helt sikkert ikke for alle typer malt.

Men så lenge en er konsekvent og bruker de samme konstantene hele tiden er det ikke så farlig. Med dette utstyret og denne metoden er jeg i stand til å produsere rett mengde vørter med rett OG, og da er det av akademisk interesse om noen av mellomregningene var feil så lenge feilene er konstant og resultatet blir riktig.

I det siste har jeg brygget med en Speidel. Der forsøker jeg også å operere med faste målemetoder som ikke nødvendigvis er helt riktige. F.eks måler jeg fortsatt malt med litermålet mitt og volum oppi speidelen med en tommestokk og har definert en cm som en liter. Jeg vet at dette ikke stemmer heeelt, ihvertfall ikke for varm vørter, men etter noen batcher begynner jeg å få bra kontroll på hva jeg må putte inn for å få en gitt vørter ut.

beefeater skrev:
Ja, jeg har kokt bort 4 liter i timen.
En kg tørr, uknust malt rommet 1.72l den ene gangen jeg veide malt! Jeg bruker et litermål og denne faktoren i stedet for vekt for å måle opp malt.

Begge disse tallene kan være feil, ihvertfall bortkokingsmengden hvis en skal ta hensyn til varm/kald væske (det har jeg ikke gjort), og andre må bruke egne tall. Maltvolumet jeg har brukt til å skjære all malt over samme kam stemmer helt sikkert ikke for alle typer malt.

Men så lenge en er konsekvent og bruker de samme konstantene hele tiden er det ikke så farlig. Med dette utstyret og denne metoden er jeg i stand til å produsere rett mengde vørter med rett OG, og da er det av akademisk interesse om noen av mellomregningene var feil så lenge feilene er konstant og resultatet blir riktig.

Ah, da misforsto jeg, du sier at volumet tli 1kg malt er 1.72 liter, jeg trodde du mente på hvor mye den suger av vann :D
Selv veier jeg opp malt før jeg maler det istedet, enklere det..

beefeater skrev:
I det siste har jeg brygget med en Speidel. Der forsøker jeg også å operere med faste målemetoder som ikke nødvendigvis er helt riktige. F.eks måler jeg fortsatt malt med litermålet mitt og volum oppi speidelen med en tommestokk og har definert en cm som en liter. Jeg vet at dette ikke stemmer heeelt, ihvertfall ikke for varm vørter, men etter noen batcher begynner jeg å få bra kontroll på hva jeg må putte inn for å få en gitt vørter ut.

Tommestokk?, du har jo riller på stanga i midten for hver 5. liter? :)
Du leste pdf'en Roger henviser til her?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4506.msg38934.html#msg38934

neslekkim skrev:
Tommestokk?, du har jo riller på stanga i midten for hver 5. liter? :)
Du leste pdf'en Roger henviser til her?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4506.msg38934.html#msg38934

Dette blir litt off-topic i denne tråden, men 5-liters-strekene syns jeg gir litt unøyaktige avlesninger. Her kunne tyskerne gjort seg litt mer flid når de først hadde stanga i dreiebenken og spandert ei rille for hver liter.
Derfor tommestokken. Leser greit av til nærmeste halvliter selv om en tommestokkliter "bare" er 0.96 liter altså et avvik på nesten en liter på 22 liter. Eller kanskje det var jeg som ikke klarte å måle diameteren på gryta nøyaktig da jeg skulle beregne liter pr cm og at 1.00 cm faktisk er 1.00 liter? Hvem vet.. jeg har begynt å måle slik og kommer til å fortsette med det.

Den pdfen har jeg sett en gang men ikke lest skikkelig. Takk for tipset!

Sikkan skrev:
Spørsmålet mitt er da: Finnes det anbefalinger på hvor lenge denne prosessen bør ta?

Jeg gjør prosessen identisk til Trygve sin beskrivelse, denne beskrivelsen er full av nyttig info om temp. på skyllevann, om når du bør stoppe skyllingen etc.
Litt forenklet sagt; bruk ca en time med kontinuerlig skylling for å få med ut mest mulig av sukkeret, uansett størrelse på mesken. Langsomt er bra.

En enkel regel å begynne med: 1 time mesking, 1 time skylling, 1 time koking.

Tusen takk for mange gode svar. Fikk låne en utgave av "moderne hjemmebrygging" igår, og den ble utlest ( ! ) samme kveld. Regner uansett med å kjøpe denne, kan være veldig grei å ha!
Jeg har som nevnt tidligere brygget en gang tidligere, med en instruksjonslapp. Etter mange gode svar på forumet og å ha lest denne boken, så skjønner jeg litt mer av hva jeg egentlig driver med. ( hvorfor mesken skal ha den og den tempen, forskjell på alfa-amylase og beta-amylase, forskjellige måter å meske på, beregninger osv osv )
Nå får jeg kjøre noen runder til på oppsettet og bli trygg på dette, før jeg velger min vei, mitt oppsett og begynner så smått å eksperimentere  :idea: :bank2:

Tilbake
Topp