Heftig gjæring

Argeir

Dommer
Hei,

Brygget juleøllet i går (Stille Natt) ca. 20-21 grader ,gjæring var i full gang i morges og gjæringa akselererte som bare juling,jeg måtte til slutt fjerne gjærlås og det veltet ut med masse skum fra gjæringsspannet.Jeg var litt i tvil på hva jeg skulle gjøre (ja,er nybegynner),men fant ut at det var litt for varmt og flyttet dernest spannet ut for å få ned temperaturen,regner med tempen var en del høyere i mæsken.
Tempen ute er nå 13-14 grader (kl.18:00) og mæsken har stått ute i 3 og 1/2 time og fremdeles må jeg ut å tørke vekk skummet hver 5. min.
Er det bare å vente til det har roet seg helt ned,få på gjærlås og sette i kjeller på ca 18 grader?
Gode råd mottas med takk  :yes:
 
Håper det er vørteren du har satt ut til gjæring  :)

Det vokste godt i mitt første brygg også (NØ-kit på 5 liter) her roet det seg etter en dag. Sett gjæringsspannet i en kasse så trenger du ikke å tørke så mye. Får krysse fingrene for at din også gjør det, så lenge det er vørteren og ikke mesken som står til gjæring :)
 
Trødne skrev:
Håper det er vørteren du har satt ut til gjæring  :)

Det vokste godt i mitt første brygg også (NØ-kit på 5 liter) her roet det seg etter en dag. Sett gjæringsspannet i en kasse så trenger du ikke å tørke så mye. Får krysse fingrene for at din også gjør det, så lenge det er vørteren og ikke mesken som står til gjæring :)
Ja,mente vørteren,beklager.
Det skummer enda,vil ha den ute til kjøling litt til før den settes med i en kasse i kjelleren.
Takker for svar.
 
Kan tyde på at du har et gjæringskar som er litt for lite for vørtermengden, det kan skumme nokså heftig i starten så det er greit å ha 10-15 cm klaring over vørteren.
Og gjærlås bruker jeg aldri de første dagene, den blir som regel blåst tørr i løpet av minutter når gjæringen pågår som verst. Bruker en slange fra gjæringskaret ned i
et halvlitersglass med utblandet Star-san. Bobler og skummer godt det også, men det er ihvertfall rent og slangen holder seg under væskenivået i glasset i flere dager.
Bruker å bytte til gjærlås når den verste gjæringa er ferdig, som regel etter 2-3 dager.
 
Amarillo skrev:
Kan tyde på at du har et gjæringskar som er litt for lite for vørtermengden, det kan skumme nokså heftig i starten så det er greit å ha 10-15 cm klaring over vørteren.
Og gjærlås bruker jeg aldri de første dagene, den blir som regel blåst tørr i løpet av minutter når gjæringen pågår som verst. Bruker en slange fra gjæringskaret ned i
et halvlitersglass med utblandet Star-san. Bobler og skummer godt det også, men det er ihvertfall rent og slangen holder seg under væskenivået i glasset i flere dager.
Bruker å bytte til gjærlås når den verste gjæringa er ferdig, som regel etter 2-3 dager.
Tror du har rett i for liten klaring over vørteren,her ca. 10 cm.
Jeg skal prøve med slangetrikset ditt neste gang  :ilike:

Har fått på gjærlåsen igjen da gjæringa har roa seg,"blopper" nå hvert 20 sek.

Takk for svar :)
 
Ikke sett på lokket tett de første dagene, la det kun ligge løst oppå.

Benytter alltid dette for Ales som gjerne tar av litt. Når det værste har gitt seg, trykk lokket på plass og sett på gjærlås om du vil.
 
Tilbake
Topp