Hei! Har noen nybegynnerspm ang gjær, ølseett ogg karbonering.

Har prøvd å søke litt i forumet men klarer ikke helt å få lest meg til et svar, så prøver meg her.
Først og fremst så er jeg sylfersk i denne hobbyen, og har satt kun 1 batch som nå er på flasker. Men må jo si at det her er en flott hobby, og er veldig glad for at det er så mange flinke folk som man kan lære av her på forumet:)'

Første forsøk er ølsett fra europris, mountons gold, hehe. Fant den ølsett-guiden her på forumet, og fulgte den ganske så slavisk når jeg brygga første batch. Har dog gjordt en del småfeil underveis, men det smaker jo kurant øl av det
utrolig nok. Så jeg lurer på om det er noen enkle triks for å få litt mer smak i. Leser om tørrhumling, er det noe man kan tilsette i ølsett-brygging? Og burde jeg heller kjøpe en lager gjær, for det er lager øl jeg har ønske om å få brygga
noe i nærheten av. Har vært nøye med alt av renhold og sterilisering underveis. Bør jeg "hydrere" tørrgjæren før jeg brygger? Og jeg brukte gjær-næring som lå i hylla på europris, som jeg brukte sammen med gjæren når jeg blanda inn
det etter kokinga av vørteren. Gjøringa gikk forreten fint, selv om jeg ikke leste av OG start så er det alkohol i øllet, det kan jeg skrive under på, tipper rundt 4%. Øllet stod fire uker i ca 12grader før jeg tappa det på små brune sammen
med en sukkerbit. Men oppdaga at det er nogle variasjon på flaskene hva kullsyre angår, er det normalt eller det tilfeldig hvor mye gjærrester som kommer med i flaskene? Øllet er jo ikke såå godt uten kullsyre i.  Vil det bli mer kullsyre
etter hvor lenge den har logge på flasker? Tenkte å sette neste batch om ikke lenge, så lurte på om det sette fra europris er søppel og om jeg heller burde kjøpe et ølsett på bryggselv.no.

Hva tror dere? Mye spm her nå, og litt rotete oppsett, men er takknemlig for alle svar:)
 
Hei, og velkommen til en fantastisk hobby.
Jeg skal prøve å svare på det du lurer på.

1. Ja, man kan absolutt tørrhumle ølsett og ekstraktøl.
2. Dersom du vil brygge lager, må du kjøpe lagergjær, ja. Det forutsetter at du har mulighet til å gjære på temperatur = 8-10 °C. Et ekstra kjøleskap er det mange som kjøper seg, og kontrollerer tempen i det.
3. Tørrgjær bør hydreres, ja, i avkjølt, kokt vann.
4. Dersom du har lik mengde sukker i hver flaske, bør du vel strengt tatt få like mye kullsyre i hver flaske, mener jeg. Har du latt de stå i romtemp i ca 14 dager?
5. Jeg ville nok kanskje gått for et sett fra bryggselv, ja. Da vet du i hvert fall at du får med en stødig gjær. Du kan også, dersom du vil lage egne oppskrifter, kjøpe bestanddelene hver for seg. Det gjorde jeg i starten: 15 kg LME, humle og gjær. Etter hvert begynte jeg sågar å steepe spesialmalt, og plutselig blei det BIAB, og trur'u ikke jeg slo meg opp på all grain til slutt, da? Stalltips: Kom deg så fort som mulig videre til all grain. Det er dét som er det aller, aller morsomste!  :ilike:
 
Aha. Hvordan tørrhumler man? Og hvilken vei går smaken da? Jeg har en stabil kjeller på ca 12 grader halve året og ca 8grader vinterstid. Men det som jeg ikke har gjordt er å lagre de i romtemperatur i to uker. De har stått i 12 grader. Vil bare lenger lagring gjøre susen? Skal være vekk i to å en halv uke nå uansett:) Takk for gode svar! Tror jeg eksperimentere litt til med ølsett før jeg går allgrain,  ble jo drekkanes øl faktisk av ølsettet, så lenge det er litt kullsyre i det.

Kooser meg i kjellern når jeg driver med min nye favoritthobby B-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Tørrhumling skjer etter at den såkalte stormgjæringa har gitt seg. Man venter til den er ferdig, ellers så vil aromaen man vil oppnå med tørrhumling bli "blåst" ut av gjæringskaret. Man putter simpelthen ønsket mengde humle rett i karet etter stormgjæringa, typisk etter 4-7 dager, men dette vil variere ut i fra hvilket øl du brygger. Legg merke til at tørrhumling kun bidrar til aroma og ikke smak.

Ja, lengre lagring vil gjøre susen, men det tar lengre tid å karbonere i kaldere omgivelser enn varme (romtemp). Det er vanlig å karbonere i romtemp, for deretter å sette ølet så kaldt som mulig til lagring.

Ølet er sikkert ferdig når du kommer hjem. :)
 
Da skjønner jeg litt mer. Men hva av utstyr trenger jeg for allgrain brygging da? Holder det med en 20l kjele? B-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Mitt oppsett er at jeg har en 18-liters kjele (med pinnekjøttkurv) og en meskepose (Brew In A Bag), og utifra det klarer jeg å lage batcher som ligger på 11 liter (med avvik mellom 9 til 12 liter). Jeg kjører bare all grain og har gjort det fra dag 1, litt stress i begynnelsen, men nå kan jeg brygge i søvne(er på batch nr. 14 nå), så med en 20 liters gryte så vil du fint klare batcher på 10-12 liter, noe som er en god mengde dersom du vil brygge mye for å eksperimentere og prøve forskjellige ølstiler. Jeg har nok til å drikke masse selv, dele bort en god del, men samtidig så hoper det seg ikke opp i store mengder.
 
Jørn Hammerud skrev:
Ja, lengre lagring vil gjøre susen, men det tar lengre tid å karbonere i kaldere omgivelser enn varme (romtemp). Det er vanlig å karbonere i romtemp, for deretter å sette ølet så kaldt som mulig til lagring.

Gjelder dette fortsatt når det er snakk om Lager?
Når man setter en Lager som skal fermenteres på ca. 10°C, skal man fortsatt karbonere den på flasker i romtemperatur?
 
Da har jeg misforstått. Satte mine rett i kjøleskap etter tapping. Skal jeg ta de ut igjen og sette i romtemp?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Må man gjære de i romtemperatur eller er det bare at det tar lenger tid i ca 12 grader?

Og hvis det ikke trenger mer utstyr enn en kjele og den brew baggen, da må jeg brått begynne med allgrain etter neste batch (har allerede et ølsett ståane) Men jeg kan brygge lager med allgrain sant? (Bare må spørre)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Geir Inge skrev:
Da har jeg misforstått. Satte mine rett i kjøleskap etter tapping. Skal jeg ta de ut igjen og sette i romtemp?

Ja, det kan du gjøre.
Elsker signaturen din, btw.  :ilike:

scub skrev:
Må man gjære de i romtemperatur eller er det bare at det tar lenger tid i ca 12 grader? 

Mener du karbonere? Hvis ja: Det tar lenger tid. Hvis det er for kaldt, vil det kanskje ikke skje i det hele tatt. Lenke: http://www.homebrewtalk.com/f35/will-cold-temperatures-stall-bottle-carbonation-391982/

scub skrev:
Men jeg kan brygge lager med allgrain sant? (Bare må spørre)

Du kan absolutt brygge lager all grain style.  :ilike:
 
Men har noen av dere vært borti det muntons ølsettet? Bare lurte på om det skal være litt mer brunlig i fargen eller om det er så pils-farget som det er bilde av på esken? Er forresten det settet jeg allerede har et til av og har tenkt å bytte ut gjæren samt tørrhulme litt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Tilbake
Topp