Helt ny - Hva trenger jeg?

Kjøpte sjølv ein Beer Brew 30 å starta på den, den e suoer på batchar på ca 22L eller mindre. Hadde sjølv ikkje kjøleskap i starten å sat vørteren til gjæring i kjelleren på ca 18 grader. Brukar ein malingsvisp til å oksygenere. Om du vil brygge Lager øl bør du nok ha eit kjøleskap. Hadde sjølv ikkje det når eg prøvde min fyrsge lager, men tok med dunken til nermaste tunell (eiksundsambandet) å lot de stå der sidan der var ein stabil temp på 10 grader.
Er man oppfinnsom treng man ikkje so masse utstyr, ein Beer Brew er super som entryutstyr som man kan ha lenge. Bryggar du på ein plass der du kan åpne dør/vindu so er ikkje lufting noke problem helder :) øl vert det nok uansett utstyr.
Dette kan me like. Er sjølv frå Ulsteinvik og kjører denne tunnelen ofte. Har tenkt på at det lukter øl der :cool:

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Haha, er ikke ofte jeg kjører Eiksundsambandet, men brygging i tunell hørtes ut som en fantatisk idè! Jeg bor selv i Sykkylven, og her er ingen aktuelle tuneller i nærheten, så jeg må nok klare meg med leiligheten. :)

Jeg har for så vidt bestilt alt som trengs (i første omgang) nå, så da er det bare å vente. :)
 
Nå har jeg fått Beer Brew 30 i hus, og tester litt før jobb. Det eksterne termoteteret viste 100,8 grader c ved koking, noe som er nøyaktig nok. Når termostaten på Beer Brewen var stilt på 70 grader ble temperaturen til slutt målt til 66-67 grader. Vil dette gå ytterligere ned ved mesking, eller kan jeg ta utgangspunkt i det jeg nå har målt når jeg skal stille mestetemperatur?
 
Brukar alltid å legge på termostaen ei ca 5 grade høhare en target på min, då treff eg rett temperatur. Du må eigentleg bere sjå kor presis han er på din. Husk at temperaturen på det innebygde termometeret er målt på botnen å er somregel ikkje brukande til noke. Skaff deg eit handheldt me ei long probe å mål fleire plassar i mesk. Eg brukar sjølv ei pumpe for å halde temperaturen jamn ved mesking.
 
Jeg har et digitalt med en lang probe, og det var det som viste 100,8 under koking. Det innebygde ligger så vidt jeg vet i bunnen, og uten eksepsjonelt god sirkulasjon ser jeg for med at den temperaturen er urelevant under mesking.
 
100,8 på koking er vel litt I det høyeste laget. Vann koker jo på 96-98 vanligvis. Bruk isvann til å kalibrere. Isvann er per definisjon 0 grader
 
Skulle egentlig tatt med termometeret til laboratoriet på skolen og kalibrert det der, men skal ikke dit før over helga. Skal prøve med isvann!

Kan noen si meg hvorfor slangene som fulgte med til kjøleren ikke passer på selve kjøleren? Det er ganske håpløst å få de inn på :(
 
Varmepistol er min favoritt. Er de alt for trange kan du finne noe litt mindre til å utvide med
 
Fikk på endene ved hjelp av varmt vann. :) Jeg klarte dog ikke å oppdrive en overgang fra kran til slange uten å kjøre et godt stykke, men heldigvis har jeg en sirkulasjonspumpe fra et akvarium som passet på slangen, så da får jeg bruke den i første omgang. :)
 
Tips: Isoler Beer brewen under mesk med eit liggeunderlag eller liknande for å ha ein mest mogleg stabil temp, å bruk nok vatn under mesk.
sleit sjølv med dårleg utbytte å temperaturforskjel på topp og botn pga for lite vatn når eg fyrst starta å bruke min. for min del var ca 2,5L/Kg vatn det som fungerte best, har no eit utbytte på ca 73-80% men det må du trikse og mikse sjølv for å sjå kva som fungerar best for deg.
 
Det var bra du sa, for jeg hadde planer om å kjøpe et liggeunderlag før jobb i morgen, men det hadde havnet litt i glemmeboken. :)
 
Nå har vørteren kokt i et kvarter, og hittil har det gått veldig bra. :) Er spent på å måle OG etter jeg har kjølt ned. Brukte tross alt 1,5 time på mesking og 1,5 time på vasking av mesken, så utbyttet bør være bra. :D
 
Tappet litt av vørteren før koking og målte OG til 1,060. I følge pakken skal og være mellom 1,060 og 1,065, så det ser bra ut. Den stiger vel også litt etter å fordamping. :)
 
Hadde sjølv ikkje det når eg prøvde min fyrsge lager, men tok med dunken til nermaste tunell (eiksundsambandet) å lot de stå der sidan der var ein stabil temp på 10 grader.
Er man oppfinnsom treng man ikkje so masse utstyr

En tunell er MYE utstyr, savner jordkjellere, det er ikke så mye utstyr.
 
Tusen takk for all hjelp som jeg har fått i denne tråden. :) Mitt første brygg er nå et faktum, og om noen er interesserte kan dere lese om det i denne tråden. :)
 
Tilbake
Topp