HERMS for 68 kroner?!

Hei, vi planlegger en billigvariant av HERMS, basert på diverse dingser fra kjeller og skap.

Har brygget en hel del år sammen med naboen på en eldgammel, gassfyrt 65 l storkjøkkenkjele (BIAB) + en 25 l el-kjele fra Netthandelen, for mindre batcher og som vannvarmer. Har lyst til å eksperimentere litt videre ettersom vi skal brygge lagerøl i et kjøleskap vi har fått (har allerede en dual Mangroves-kontroll, testet med småbatcher).

Ideen er som følger:

Ta en gammel 25 gjærdunk (begynner å bli dyktig oppskrapet), borre masse store hull i bunnen og legge over sil. For eksempel klippe til fettlokket fra Ikea (39 kroner). Forsyne med tre ca 30 mm bein (bolter og muttere) for å unngå kontakt med bunn og bazooka. Dette er meskerøret. Tilsvarende lokk på toppen og overløpshull.

Har en 12V kompakt lensepumpe og en justerbar jernkjernetrafo som leverer mer enn nok strøm. Pumpen tåler minst 80 grader ifølge produsent.

Ideen er å koble pumpe til tappekran på kokekar. Vørter føres gjennom kjølekveil (to stykker allerede koblet sammen, den ene inne i den andre) som settes i 25 l- bryggeren sammen med skyllevannet.

Varmekilde: Grunnvarme fra bryggeren som finjusteres av en sous vide-stick jeg har allerede. (Har 16A uttak). Vørteren pumpes så via justeringskran opp til toppen av kokekaret og over øvre sil. Termometer i mesk, temperatur på sous vide-maskinen justeres etter disse avlesningene.

Altså ikke elektronisk styring eller noe annet fancy, kun enkel sirkulasjon i ekstern varmekilde. Men med muligheter for stegmesking og klarere vørter etc. Kan dette fungere?
 
Har selv benyttet sous-vide som HERMS med hell, men jeg hadde en coil med rustfritt rør liggende i sous-viden som jeg sirkulerte gjennom. Den klarte fint å holde temperaturen, men stegmesking med økende temperatursteg var vrient og krevde ekstra varmekilde.
 
Tilbake
Topp