1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

HERMS for ultradummies

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av SturlaP, 13 Aug 2015.

1. uggabugga

uggabugga
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal lage en byggetråd på en miniherms av en aspargeskjele på 4 liter med 3 kW element, PID og pumpe. Har så godt som alle deler liggende men så var det dette med tid da... Tror ikke jeg rekker før september nærmer seg slutten.

Løver liker dette.
  2. Stig Aa.

Stig Aa.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det jeg mente: jeg er ultradum når det gjelder dette, men forstår nesten ikke noe av det som står i denne tråden.

Ekornskurken liker dette.
  3. iivar

iivar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noe sånt? http://www.ebay.com/itm/Tee-1-2-3-w...Pipe-fitting-threaded-Biodiesel-/270870970841

Og så vil du vel gjerne ha en http://www.ebay.com/itm/1-2-NPTx12M...nnector-Stainless-Steel-304-NEW-/291457369585 (med riktig rørdiameter) for å feste coil til T, pluss kanskje en http://www.ebay.com/itm/Male-Thread...onnector-Adapter-SS-304-NPT-NEW-/371337328622 for silikonslangen som går tilbake til mesk.

Alle linker over er fra samme selger, som har masse forskjellig av rør og koblinger.

#23 iivar, 13 Aug 2015
    Sist redigert: 13 Aug 2015
  4. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk! Det er jo strålende! Da mangler snart bare pumpe. Og er det vanlige silikonslanger man bruker?

5. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

6. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

7. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

8. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk! Så chugger er tingen? Men et litt pinlig spørsmål.....har sett whirlpool nett flere ganger men får ikke helt tak i hva det er i denne sammenheng.

9. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Chuggeren bruker jeg i et 100L anlegg. Liten svart pumpe på mini anlegget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

10. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

11. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke stress med for mye, har selv brygget i 15 år med HERMS og RIMS uten PID og vil aldri kjøpe en PID, termostat er evig nok, eller du gjør det manuelt i starten og bygger ut etter vert.

Stig Aa. liker dette.
  12. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert lurt å ta det rolig, men man blir jo revet med når man finner en slik hobby og blir hektet! :p
    Hvilken type termostat kan man bruke til slikt forresten?

13. øyvindg

øyvindg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig med Oddvar, jeg bruker en kveil med kobber rør og et inline termometer, og en liten pumpe, tar kveilen manuelt oppi gryta med skyllevann etter behov. Funker bra for meg.

Oddvar Demmo liker dette.
  14. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ble det jeg og men har brukt tid.
    Termostat, startet med den som står i en vaskemaskin, meget unøyaktig.
    Hva med en STC1000, den trenger du uansett.

15. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

16. Karl Eric H

Karl Eric H
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hehe, jeg ville ikke klassifisert denne for "ultradummies"! Men detaljert og inspirerende var den, det er lagt noen timer i det systemet der! Liker at han har designet, laget og programmert controlleren - old school!!

17. Karl Eric H

Karl Eric H
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ang pumpe, bruker denne selv: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24 Har mye kinavarer fra ebay og aliexpress i anlegget mitt, men akkurat pumpe valgte jeg å legge penger i...veldig fornøyd!

Varmeelement: har 2 slike i bunnen av 40-literskjelen min, og så falsk bunn over de. Bruker BIAB i tillegg, så slipper at partikler (malt, humle, etc) legger seg direkte på elementenehttp://www.ebay.co.uk/itm/AC-220V-2...ting-Element-Water-Heater-Tool-/360880812327?

PID-regulator: bruker selv en SESTOS D1S-CR-220 (finnes mange varianter, jeg bruker denne da jeg styrer SSR-releene mine med 4-20mA styresignal). Tror jeg trygt kan anbefale Sestos, da jeg har inntrykk av at mange hjemmebryggere bruker den og dermed er det lettere for andre å hjelpe deg med oppkobling, innstillinger osv. Du finner de garantert i en bundle med passende SSR og termoelement på ebay.

#37 Karl Eric H, 15 Aug 2015
    Sist redigert: 15 Aug 2015
  18. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har nå bestilt meg Sestos PID, SSR og PT100 probe.
    Har da forstått det slik at proben skal skrues inn i en t-kobling ved utgangen av HERMSen. Men hva er dimensjonene på proben? Finnes der T-koblinger hvor den kan skrus direkte inn eller trenger jeg overganger?

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Som jeg sa så burde du bestille probe med 1/2" gjenger.

20. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dæven døtte! Hadde helt oversett det! Takk, fikk omgjort kjøpet slik at jeg nå har riktig gjenger! Takk!

Del denne siden