HERMS for ultradummies

Jeg jobber med en DIY til forumet, og har laget denne sammenstillingen over de forskjellige PID'ene og tilhørende SSR'ene. Regner med at du har kjøpt en pakke, så da er du jo i boks. Alle PID'er jeg har sett kan kjøre pt100. Det vanligste i hjemmebryggermiljøet er å standardisere alle gjenger på 1/2" npt. Pt100 selges med denne koblingen slik at du slipper flere overganger som reduserer antallet steder hvor basiller kan overnatte.
ImageUploadedByTapatalk1439790913.202866.jpg
 
Jeg jobber med en DIY til forumet, og har laget denne sammenstillingen over de forskjellige PID'ene og tilhørende SSR'ene. Regner med at du har kjøpt en pakke, så da er du jo i boks. Alle PID'er jeg har sett kan kjøre pt100. Det vanligste i hjemmebryggermiljøet er å standardisere alle gjenger på 1/2" npt. Pt100 selges med denne koblingen slik at du slipper flere overganger som reduserer antallet steder hvor basiller kan overnatte.
Vis vedlegget 20123
Hva med SSR? Er det noe spesielt å tenkte på før jeg bestiller der? Avbrøt bestillingen på alt slik at jeg er sikker på at jeg får det riktige.
 
PID er styre-enheten
SSR er bryteren
De må være kompatible
[Edit]
Jeg har lest en del av dine innlegg, og vil gi deg et velmenende råd: RDWHAHB. Ikke forsøk og gjøre alt på en gang. Kjøp gjerne en pumpe og små-ting, men la utstyret stå uendret til du har brygget og gjort deg kjent med utstyret. Faren med å gjøre alt på en gang, er at det ofte blir feil.
Mener dette i beste mening, og gleder meg over din entusiasme, men altså: RDWHAHB.
 
Sist redigert:
Et flott knep for tette og fine kopper spiraler er å fylle rør med vann og legge i fryseren. Når røret er frossent bøyer man fine kveiler på rundt 10 cm i diameter uten å knekke røret ..
Jeg kjøpte inn kobberrør beregnet for gass til min varmespiral , disse rørene fås hos fritids / caravanbutikker samt Watski. De har diameter på ca. 9mm.
 
Siden denne tråden er for (ultra) dummies, skader det ikke å nevne at kobber må rengjøres og behandles riktig for å unngå uheldige skadevirkninger fra oksydbelegg. Skrevet mye om dette i mange tråder, her er en av dem
https://forum.norbrygg.no/threads/kan-kobber-vaere-farlig.28836/
Mange går for en mere kostbar rustfri HERMS kveil pga. lettere rengjøring,unngå ev. problemet med kobber.
Vet at dette er et minefelt så dette er første og siste kommentar fra meg om dette, bare greit å vite at kobber har denne ulempen/rengjøringsproblematikken.
 
PID er styre-enheten
SSR er bryteren
De må være kompatible
[Edit]
Jeg har lest en del av dine innlegg, og vil gi deg et velmenende råd: RDWHAHB. Ikke forsøk og gjøre alt på en gang. Kjøp gjerne en pumpe og små-ting, men la utstyret stå uendret til du har brygget og gjort deg kjent med utstyret. Faren med å gjøre alt på en gang, er at det ofte blir feil.
Mener dette i beste mening, og gleder meg over din entusiasme, men altså: RDWHAHB.
hehe, ser poenget ditt. Men blir lett hektet på ting, og ølbrygging er midt i blinken. Har ingen planer om å go large med det første. Men å ha noe å flikke på og eksperimentere med mellom bryggene er kjekt.
Er egentlig bare en HERMS og evt. HLT som er planlagt og jeg har tenkt å ta meg god tid. Men skal roe ned masingen her på forumet en smule.
 
Noe sånt? http://www.ebay.com/itm/Tee-1-2-3-w...Pipe-fitting-threaded-Biodiesel-/270870970841

Og så vil du vel gjerne ha en http://www.ebay.com/itm/1-2-NPTx12M...nnector-Stainless-Steel-304-NEW-/291457369585 (med riktig rørdiameter) for å feste coil til T, pluss kanskje en http://www.ebay.com/itm/Male-Thread...onnector-Adapter-SS-304-NPT-NEW-/371337328622 for silikonslangen som går tilbake til mesk.

Alle linker over er fra samme selger, som har masse forskjellig av rør og koblinger.

Hei, spør like godt i denne tråden.

Vil denne http://www.ebay.com/itm/1-2-NPTx12M...nnector-Stainless-Steel-304-NEW-/291457369585, også kunne brukes på kobberrør? Og hvordan er beste måten og feste til kjele, hvis den skal brukes til HERMS coil?

Raymond
 
Deilig! En tråd jeg kan spørre litt i da overskriften passer meg midt i blinken.
Spørsmål: Hvorfor er det så utrolig viktig (virker det som) å kunne øke temperaturen så raskt som det beskrives her i tråden ved stegmesking? Her anbefaler en jo å gå for mini-herms, og ikke en større HLT som da også kan inneholde skyllevann, med bakgrunn i at det blir for tregt. Jeg har en Speidel 50l og bedriver titt og ofte stegmesking, men den må da være alt for treg til det i henhold til denne tråden.

Etterhvert som bryggemanien har tatt meg har byggemanien også blitt vekket.
Og jeg lefler nå med tanken på å sette inn en HERMS coil i Speidelen, som jeg kan ta ut av når jeg vil og erstatte med blindplugger, slik at speidelen fortsatt har full funksjonalitet og kan benyttes som vanlig, maltrør og alt. Men at jeg kan ved ønske også meske separat og koke separat uten så alt for mye om og men, de dagene jeg ønsker det, eller at jeg feks skal brygge sterke øl/små batcher. Speidelen hadde jo blitt en selvstyrt meske-enhet (som den er i dag),men da helt sikkert treg.
 
Deilig! En tråd jeg kan spørre litt i da overskriften passer meg midt i blinken.
Spørsmål: Hvorfor er det så utrolig viktig (virker det som) å kunne øke temperaturen så raskt som det beskrives her i tråden ved stegmesking? Her anbefaler en jo å gå for mini-herms, og ikke en større HLT som da også kan inneholde skyllevann, med bakgrunn i at det blir for tregt. Jeg har en Speidel 50l og bedriver titt og ofte stegmesking, men den må da være alt for treg til det i henhold til denne tråden.

Etterhvert som bryggemanien har tatt meg har byggemanien også blitt vekket.
Og jeg lefler nå med tanken på å sette inn en HERMS coil i Speidelen, som jeg kan ta ut av når jeg vil og erstatte med blindplugger, slik at speidelen fortsatt har full funksjonalitet og kan benyttes som vanlig, maltrør og alt. Men at jeg kan ved ønske også meske separat og koke separat uten så alt for mye om og men, de dagene jeg ønsker det, eller at jeg feks skal brygge sterke øl/små batcher. Speidelen hadde jo blitt en selvstyrt meske-enhet (som den er i dag),men da helt sikkert treg.

Bryggedagen blir kortere når det går fort og øke tempen.
Du vet da også hvilke temp du har mesket på, skal du bruke 2 timer på og øke fra 52 til 66 grader hsr du mesket på flere tempraturer i ukjendt tid, hvis du ikke har god logging da.
Nytten av HERMS i HLT bestemmes av effekten du har til rådighet, har selv brukt det uten problemer men tenkte og og gå over til RIMS, har bare ikke bestemt hvordan den skal utføres.
 
Takk for svar, da er det lengde på bryggedagen ved at mer vann tar lenger tid og ikke kvaliteten på vørteren eller resultatet som er "problemet" med stor HLT. En kan vel "standardisere" antall liter vann en totalt starter med slik at tiden det vil ta vil være ca lik fra gang til gang. Det er vel fra HLT en også tar innmeskingsvannet fra normalt sett, er det ikke det?
 
Vil ikke uttale meg om det vanlige på siste spørsmål, jeg har litt eget opplegg med element i mesketank, alt er da klart om morgenen når jeg står opp, skyllevannet/HERMS står da først på 67 grader eller så, det som tar litt tid er og få skyllevannet opp til 75 grader, men det tar ikke mange minutter med 6-7 kw.
Det er nok/vil tro mange bruker vann til mesk fra HLT.
De er mange her på forumet og da er det mange oppsett.
 
Neste ultradummy Herms spørsmål: Herms coilen, bør den være stor i diameter og lavere eller mindre diameter og høyere? Snakker om 30cm eller 40cm i diameter selve coilen er begge 15 m lange. Begge får plass i gryta som har en diameter på 44 cm. Forstår at det må mer vann til i gryta for å dekke den med minst diameter. Er det noe poeng i å få coilen lenger bort fra gryteveggen?
 
Har ikke fått svar på forrige spørsmål, så da er det vel kanskje så enkelt at kjelediameter er det styrende og at det ikke har så mye å si med coil-diameter så lenge det er plass i gryta. Jeg er av det utolmodige slaget..

Nye ultra-dummy spørsmål:
Hvor mange gjennomføringer pr kjele i et 3 kjelers HERMS oppsett. Jeg har regnet meg frem til følgende antall:
HLT - 1 ut for sirkulasjon/tømming + 1 inn for sirk, 1 inn + 1 ut til HERMS coil. Totalt 4
Meskekjele - 1 ut under falskbunn til Herms/tømming + 1 inn over falskbunn til HERMS, 1 ut høyt på kjele til strike/skyllevann. Totalt 3.
Kokekjele - 1 inn for vørter fylling/sirkulasjon + 1 ut for vørter for sirkulasjon/til gjæringskar/kjøler + 1 for whirlpool. Totalt 3.

Er det noe i veien for at samtlige av disse gjennomføringene er/støtter 1/2"?
 
Har ikke fått svar på forrige spørsmål, så da er det vel kanskje så enkelt at kjelediameter er det styrende og at det ikke har så mye å si med coil-diameter så lenge det er plass i gryta. Jeg er av det utolmodige slaget..

Nye ultra-dummy spørsmål:
Hvor mange gjennomføringer pr kjele i et 3 kjelers HERMS oppsett. Jeg har regnet meg frem til følgende antall:
HLT - 1 ut for sirkulasjon/tømming + 1 inn for sirk, 1 inn + 1 ut til HERMS coil. Totalt 4
Meskekjele - 1 ut under falskbunn til Herms/tømming + 1 inn over falskbunn til HERMS, 1 ut høyt på kjele til strike/skyllevann. Totalt 3.
Kokekjele - 1 inn for vørter fylling/sirkulasjon + 1 ut for vørter for sirkulasjon/til gjæringskar/kjøler + 1 for whirlpool. Totalt 3.

Er det noe i veien for at samtlige av disse gjennomføringene er/støtter 1/2"?

Jeg skjønte ikke + 1 inn over falskbunn til HERMS. Og i kokekjelen kan du jo bare fylle via enten WP eller uttaket? Altså du trenger bare to i kok?
 
Hmm jeg knoter sikkert i fremstillingen.
+1 over falskbunn til HERMS er for returen til HERMS coilen inn i meskekjelen igjen. Samt en gjennomføring for skyllingen. Eller bruker en samme gjennomføring til Herms inn og skylling?
Hmms når det gjelder kokekjele trodde jeg en drev sirkulasjon også under kok, men en gjør kanskje ikke det?
 
Hmm jeg knoter sikkert i fremstillingen.
+1 over falskbunn til HERMS er for returen til HERMS coilen inn i meskekjelen igjen. Samt en gjennomføring for skyllingen. Eller bruker en samme gjennomføring til Herms inn og skylling?
Hmms når det gjelder kokekjele trodde jeg en drev sirkulasjon også under kok, men en gjør kanskje ikke det?

Jo gjerne sirkulere under kok for å sanitere slanger og pumpehus. Men da drar du ikke dette via Hermsen.

Du trenger vel bare ett inntak til meskekjelen. Hvis du i tillegg skyller gjennom hermsen så er den ferdig vasket innvendig.
 
Hmm nå er det jeg som ikke forstår. Jeg har ikke ment at kokekjelen skal kobles til hermsen dersom det har virket slik. Men i følge mine beregninger er det hensiktsmessig med 3 gjennomføringer dersom man har en permanent whirlpool dings stående der (noe slikt: https://www.google.no/imgres?imgurl...dvRAhVLEJoKHa-EA1UQMwgfKAQwBA&iact=mrc&uact=8)
Så må en ha en ut ( den vanlige for å tømme kjelen) og en inn slik at man kan sirkulere.

Hmm skylling gjennom hermsen ja, det får en selvfølgelig gjøre.
 
Men what. En ut + en du kan sirkulere = 2. Den du sirkulerer med er jo WP-armen? Forøvrig ville jeg ikke satt WP armen på langt nær så lavt som på det bildet.
 
Tilbake
Topp