HERMS kombinert med motstrømskjøler

Ok her goes,

Har en plan om å bygge et lite HERMS oppsett da forrige meskebøtta vår opplevde en http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11415.0.html meltdown :)

Har Planer om å bruke en motstrømskjøler som varmecoil under meskeperioden, der man sirkulere på meskebøtta. Må passe på at det ikke er luft i det ytre røret selvfølgelig slik at man har god kontakt mellom vannet og vørter.

Når så man er ferdig å koke i kokekjelen så sirkulerer man vørteren på den samme coilen,men nå sirkulerer man også kaldt vann gjennom motstrømskjøleren og det varme HERMS vannet er selvfølgelig tappet ut.  Eventuelt så kan man putte isbiter oppi vannkaret for om mulig oppnå en enda større effekt.

Noen som har prøvet dette?? Er det en stupid idé??

Vedlegg

• 802395-jpg.jpg
    802395-jpg.jpg
    41,8 KB · Sett: 710
  • Kombi herms motstrømskjling.jpg
    Kombi herms motstrømskjling.jpg
    150,9 KB · Sett: 949
Er det noen som har en god ide om hvordan man skal  klare å bøye kobberrørene til en slik kjøler??  :jaha:

kjøp myke kobberrør( de som blir solgt på kveil), husk å tre det innerste røret inn ytterrøret, bøy deretter dette rundt ett eller annet som har den diameterern du ønsker

nordtvedt skrev:
kjøp myke kobberrør( de som blir solgt på kveil), husk å tre det innerste røret inn ytterrøret, bøy deretter dette rundt ett eller annet som har den diameterern du ønsker

Og så har eg også sett ein eller annan stad at ein først plar å lodda på ein streng i spiral på det innerste røret før ein trer det på.  Det hjelper vel på å halda avstand mellom det innerste og ytterste røret. 

Å bruke en motstrømskjøler i herms er ikke optimalt. Det vil være en forsinkelse i varmtvann som sirkulerer mot vørter som sirkulerer oppimot varmeelement/sensor. Dette vil naturlig nok medføre en treghet som gjør at temperaturen vil vandre både over og under instillingen. Under er egentlig et lite problem, men over er uheldig....

Jeg har et HERMS-oppsett der jeg bruker en platekjøler som varmeveksler. Strømningen går motstrøms.
Jeg vil si dette fungerer helt utmerket. Jeg har en liten vannbeholder med varme-element som er PID-regulert og jeg sirkulerer dette vannet med en pumpe. På andre siden er det vørter som sirkulerer. Temperaturføleren har jeg kun i vannbeholderen. Ved kontrollmålinger får jeg svært små avvik. Dette grunnet god flow på vannet som sirkulerer, samt at arealet er "formidabelt" i platekjøleren.

Jeg har en slik frityrkoker (kr. 65 fra fretex som manglet silkurven :)) som jeg bøyde 2 meter 12mm kobberrør fra biltema med 12mm rørbøyer. Varmeelementet er på 2,2kw.

Har koblet en PT100-sensor fra auber instruments på en sestos pid som måler temperaturen ut av kveilen. Den klarer fint å holde mesketemperaturen, men den er for liten til å brukes med stegmesking på 50-liters batcher som jeg stort sett kjører hvor jeg har mellom 10 og 18kg malt i meskevarmeboksen.

Veldig grei sak for å holde mesketempen i hvert fall. Bruker en march 815 high flow pumpe under meskingen.

Vedlegg

• IMG_0898.JPG
    IMG_0898.JPG
    177 KB · Sett: 583
Det skal også sies at jeg har en motstrømskjøler (chillus convulutus fra morebeer) - den er helt suveren til kjøling mens man kjører whirlpool, og jeg senker den i en liten plastkasse med vann og isklumper. Kjøling med 50' kjøler fra 100 til 14 grader tok ca. 45 minutter, men motstrømskjøler i tillegg ligger den på ca. 18 minutter.

Nå er planen å sette inn 50 fot med 1/2" rustfritt rør i en 200 liters HLT med 3x3,5kw varmeelementer. Dette kan kanskje fungere med stegmesking, men jeg er litt skeptisk siden jeg har inntrykk av at det krever ekstremt mye energi for å øke tempen i mesken.

Tilbake
Topp