HERMS spørsmål...

Hei, har falt ned på at for meg er HERMS å foretrekke fremfor RIMS (tror jeg). Jeg planlegger et å benytte meg av 100l kjeler, men har noen spørsmål vedrørende stegmesking og størrelse på varmeutvekslingstanken (HLT):

Slik jeg har skjønt det, er den største utfordringen på et HERMS bryggeri å kunne øke temperaturen på mesken raskt nok mot slutten av mesketiden? I såfall - kan noen gi meg en pekepinn på optimalt volum på HLT, samt minimum energibehov (håper å kunne benytte meg av elektrisitet)? Vil jo tro det er en fordel om det er et lite vannvolum i HLT'en, med mye energitilførsel og lang coil (?).
 
HERMS er bra. Med egen HERMS-beholder (i steden for å ha coilen i HLT, er det uproblematisk å øke temp raskt. Et enkelt alternativ er å bruke en vanlig vannkoker.

Coilen trenger ikke å være så lang. 2.5 meter holder fint. Men hvis du bruker tynt rør, må du ha veldig kraftig pumpe.

Ta et søk på forumet om HERMS og pumper før du kjøper.
 
Jeg bruker en 2000w vannkoker fra biltema og klarte å kveile nedie 4,5 meter med 8mm drivstoffrør i kobber (ca6mm innvendig dim) Her klarer jeg fint å presse gjennom nok vørter med en iwaki md15 til at jeg faktisk må strupe litt med en ventil før mesketønna. Får relativt rask temperaturendring med dette oppsettet. Bruker en sestos pid og pt-100 temp føler.
 
OK, så hva med dette oppsettet:

8 liters "HLT" (kjele) med 2 stk. 3 kW elementer oppå en 1 kW kokeplate (7 kW).
15 meter 1/2" rustfri coil.
Kraftig pumpe.

Jeg må legge opp strømkurser uansett, men med dette oppsettet hadde jeg klart meg med 2 x 16A kurser. Har ikke mulighet til 3-fas, ellers hadde det nok blitt det... Om ikke det blir billigere med en 30A kurs da?
 
akarlsen skrev:
OK, så hva med dette oppsettet:

8 liters "HLT" (kjele) med 2 stk. 3 kW elementer oppå en 1 kW kokeplate (7 kW).
15 meter 1/2" rustfri coil.
Kraftig pumpe.

Jeg må legge opp strømkurser uansett, men med dette oppsettet hadde jeg klart meg med 2 x 16A kurser. Har ikke mulighet til 3-fas, ellers hadde det nok blitt det... Om ikke det blir billigere med en 30A kurs da?

Høyrest ut som ein god plan. Trur eg hadde valgt separate kursar då alt blir veldig grovt og dyrt skal du bruke 32A (som er nermast).
Du kan då bruke eit SSR pr. kurs og styre alle fra samme PID.
 
Er ikke mye nærmere noen konklusjon enda gitt...

Det er jo ikke noe vits i å pøse på med mer kW i gryta, om en ikke har tilpasset mengde coil og pumpe! Jeg skjønner at "mer er bedre", men resultatet blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Vann blir ikke i flytende form varmere enn 100 grader, og dersom vannet koker mens en kjører på halv effekt hjelper det ikke med flere watt. Da trenger en mer av det som kjøler ned akkumulatoren, altså coil - helst i kombinasjon med pumpe som kan flytte flere liter pr. minutt.

Så dere som oppgir kun hvor mange watt dere kan fyre med, kommer på en måte bare med én ukjent av 6 i ligningen, og ikke svaret:

De ukjente:
  • Volum mesketank
  • Vannvolum i akkumulatortank (eller HLT som det kalles her)
  • Coil diameter (utvendig og/eller innvendig)
  • Coil lengde
  • Pumpe kapasitet (LPM, type eller effekt)
  • Oppvarmingeffekt (Watt)
  • Ja, også svaret da - hvor lang tid det tar å øke den totale temperaturen i mesketanken (tid pr. økt grad)

Mulig jeg henger meg for mye opp i unødvendige ting altså, men er jo gøy å prøve å få det best mulig - og orker ikke kable fra 2 etg. til kjeller, og hyre inn elektriker 2 ganger :)
 
akarlsen skrev:
Er ikke mye nærmere noen konklusjon enda gitt...

Det er jo ikke noe vits i å pøse på med mer kW i gryta, om en ikke har tilpasset mengde coil og pumpe! Jeg skjønner at "mer er bedre", men resultatet blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Vann blir ikke i flytende form varmere enn 100 grader, og dersom vannet koker mens en kjører på halv effekt hjelper det ikke med flere watt. Da trenger en mer av det som kjøler ned akkumulatoren, altså coil - helst i kombinasjon med pumpe som kan flytte flere liter pr. minutt.

Så dere som oppgir kun hvor mange watt dere kan fyre med, kommer på en måte bare med én ukjent av 6 i ligningen, og ikke svaret:

De ukjente:
  • Volum mesketank
  • Vannvolum i akkumulatortank (eller HLT som det kalles her)
  • Coil diameter (utvendig og/eller innvendig)
  • Coil lengde
  • Pumpe kapasitet (LPM, type eller effekt)
  • Oppvarmingeffekt (Watt)
  • Ja, også svaret da - hvor lang tid det tar å øke den totale temperaturen i mesketanken (tid pr. økt grad)

Mulig jeg henger meg for mye opp i unødvendige ting altså, men er jo gøy å prøve å få det best mulig - og orker ikke kable fra 2 etg. til kjeller, og hyre inn elektriker 2 ganger :)

Eg pleier å sleike på fingeren og stikke den opp i lufta, så tar eg det derifra...

Ja det er mange ukjendte, men om du tar i litt så har du litt fleksibilitet også. På 40-litersystemet mitt har eg ein 4,5m coil av 8mm røyr i ein termos på 2L med 2kw effekt. Det fungerar fint. På eit større som (fortsatt) er under bygging har eg ein beholdar på ca 8L med 12m 1/2" rustfritt røyr og 6Kw effekt. Under test med vatn ser det ut til å fungere greit. Eim må berekne nok effekt til at ein klarer å heve tempen på heile mesken ila rimeleg tid, og då trur eg 6Kw på 100L er nesten minimum, om ein ikkje har veldig god tid.
 
Protto: Hvor lang tid tar det fra Mesketemp til utmesk på 78 grader i 40 liters systemet ditt?
Jeg lurer på samme opplegg som deg. Vil jeg merke noe forskjell på 8mm rør kontra 10mm rør?
 
Løver skrev:
Protto: Hvor lang tid tar det fra Mesketemp til utmesk på 78 grader i 40 liters systemet ditt?
Jeg lurer på samme opplegg som deg. Vil jeg merke noe forskjell på 8mm rør kontra 10mm rør?

Har aldri målt, men trur eg har skrive nermare 20min ein gang nokon spurte. Det går nok litt raskare enn det. rundt 15min tenker eg. Eg hadde nok valgt litt tjukkare røyr enn 8mm, men når eg mekka den så tok eg det eg hadde liggandes. Veit ikkje om du vil merke anna forskjell enn at det er litt mindre motstand i 10mm røyret. Og så er det lettare å få koblingar som passar 10mm enn 8.
 
Tilbake
Topp