hjelp brygg starter ikke og gjære

Har satt et brygg i går , nå er det gått 14 timer og fremdeles ike spor av aktivitet i karet gjærlåsen urovekkende stille? brukte safale 05 skal jeg lage ny gjær eller er det kjørt , tempraturen i brygget var kanskje litt lav ca 16-17 grader når jeg satt det over på dunken.....alle svar mottas med takknemelighet
 
he he var mye som gikk litt sånn halvgalt når jeg brygget i går så er kanskje litt vel nervøs for jomfrubrygget.......annet spørsmål trenger jeg og lage gjærstarter med flytende gjær har en pakke wayeast activator american ale , på pakken står det at jeg kun trenger og aktivere pakken la den ligge til den er blåst opp og så hive rett i dunken? men har jo lest at en gjærstarter er nødvendig
 
Alltid lurt med gjærstarter, uansett. Når det gjelder aktivitet i dunken, er det ikke alltid det bobler i gjærlåsen selv om det er gang i gjæringen. Lett på lokket og sjekk.
 
Jeg ville ikke hatt på mer gjær/annen gjær, hva sier du Ghar, strengt tatt skal det isåfall være starter, og når den er ferdig har nok gjæringen i dunken startet for fult.
 
14 timer uten aktivitet er ikke noe problem. Ha tålmodighet.

Men hvis du mener du gjorde noe galt: gjorde du noe galt med gjæren? Kan du f.eks. ha utsatt gjæren for veldig høy temperatur? Eller veldig stort temperaturfall ved å rehydrere ved 35 grader og så slå dette rett oppi vørter ved 15 grader?
 
rehydrerte ved 25 grader og lot den synke til 18 grader før jeg tilsatte den vørteren , gjæren var vel det eneste jeg følte jeg fikk til sånn passe
 
Som sagt: Lett på lokket og sjekk aktiviteten. 14 timer er ikke uvanlig i det hele tatt. Om det fortsatt ikke er skum på ølet etter 24 timer, kan det være noe er galt, men det er ikke sikkert da heller.

Oddvar: Om man pitcher ny gjær i et øl som har kommet i gang (eller tilsynelatenede er ferdiggjæret) er det lurt å lage starter, slik at gjæren er igang medd arbeidet. Hvis ikke risikerer man at den bare går i dvale når den helles i ølet. Dersom gjæringen ikke er kommet igang, stiller det seg litt annerledes, siden forholdene da vil være langt bedre for gjæren.

Ang. rehydrering: En temperatur rundt 35 C er det beste for rehydreringen, da denne temperaturen gjær cellemembranen smidigere. ved lavere temperaturer får man ikke like god effekt av rehydreringen. Man kan selvsagt la gjæren kjølne noe før den tilsettes i brygget, så ikke temperaturforskjellen skal bli altfor stor.
 
Tilbake
Topp