Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

God aften godtfolk.

Leser litt om infeksjoner og slikt, og ser flere nevner at man _IKKE_ skal stable gjæringskar oppi hverandre da det kan oppstå riper hvor ulumskheter kan gjemme seg. Det settet vi kjøpte fikk vi med 7-8 gjæringskar i plast som alle var stablet oppi hverandre. Hva er konsensus, er det bare å hive dem og kjøpe nye? Eller burde vi sjekke etter riper og spare på dem som vi anser som ripefrie?

God aften godtfolk.

Leser litt om infeksjoner og slikt, og ser flere nevner at man _IKKE_ skal stable gjæringskar oppi hverandre da det kan oppstå riper hvor ulumskheter kan gjemme seg. Det settet vi kjøpte fikk vi med 7-8 gjæringskar i plast som alle var stablet oppi hverandre. Hva er konsensus, er det bare å hive dem og kjøpe nye? Eller burde vi sjekke etter riper og spare på dem som vi anser som ripefrie?
Sjekk dem. Hvis de har vært skikkelig reine både inni og utapå før de blei satt oppi hverandre, kan stablinga ha gått bra.

Jeg har etterlyst fakta angående at riper i gjæringskar kan føre til infeksjoner, men fortsatt har jeg ikke sett noe.

Hvis man trekker en negl opp langs innsiden på et helt nytt gjæringskar er det lett å kjenne at det langt fra er helt glatt, det er riller i plasten. Og vann med Star san har ikke noe problem med å fylle de riper som finnes i plast, så hvorfor skal dette være et problem?

Jeg vet ikke, men inntil noen undersøker dette har jeg lyst til å kalle det en myte.

Gjæringskar som dras fulle av øl på sementgulv får veldig skarpe kanter i bunnen. Disse vil garantert lage riper som er vanskelige å få helt rene.
Dersom gjæringskarene har vært pent behandlet, er faren liten ved å stable dem.
Kjenn på overgang bunn/side på utsiden av karene, så gir det en indikasjon på om dere har en utfordring.

Gjæringskar er en forbruksvare.
Jeg bruker ikke mine bøtter til brygging lenger, men de er bra å ha store mengder malt i for lagring dersom dere kjøper 25kg sekker.

Jeg har gått over til Fermzilla flatbottom

Sist redigert:
Gjæringskar som dras fulle av øl på sementgulv får veldig skarpe kanter i bunnen. Disse vil garantert lage riper som er vanskelige å få helt rene.
Dersom gjæringskarene har vært pent behandlet, er faren liten ved å stable dem.
Kjenn på overgang bunn/side på utsiden av karene, så gir det en indikasjon på om dere har en utfordring.

Jeg har gått over til Fermzilla flatbottom
Jeg også. Helt suverene - men de nye med lokk uten korker, og med kran installert, er nedtur. Heldigvis kjøpte jeg mens de hadde de gamle, uten kran. Så monterte jeg krana like over den buede delen, så den peker rett ned, og ikke innover. Korkene i lokket er fine til åpen gjæring - jeg bare skrur dem litt opp - og så er greit når jeg tørrhumler.

Jeg veit ikke hvor viktig det er, men jeg trur det er gunstig med et såpass bredt og lavt kar, og med den runde overgangen mellom sider og bunn.

Fordelen med de gamle billige i pp plaste er at du kan helle kokende vann i dem
Da føler jeg meg litt tryggere før jeg begynner brygginga

Varmen vil lett trenge inn i evt. riper og lekkasje rundt kran vil du også se

Sist redigert:
Tilbake
Topp