Hjelp meg finne nytt varmeelement

Synes du sikter på unødvedi høy effekt, koker selv opp til 120 liter med maks 6000 watt, har mulighet for 9000 watt men det blir aldri brukt.
 
Synes du sikter på unødvedi høy effekt, koker selv opp til 120 liter med maks 6000 watt, har mulighet for 9000 watt men det blir aldri brukt.
Men når jeg har en regulator der jeg kan dempe effekten og infrastukturen til å støtte dette skader det jo ikke?
 
Nå var det bare 100kr ekstra å gå fra 5500W til 9200W. Så en norvegia skal jeg klare å spare inn ;)

Husker jeg riktig er ikke regulatoren du har 3 fas. Det vil si at støpselet er av 3 FAS typen, men det er kun 2 som er i bruk. Du trenger en helt annen SSR for å kjøre 3 FAS element.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Sist redigert:
Husker jeg riktig er ikke regulatoren du har 3 fas. Det vil si at støpselet er av 3 FAS typen, men det er kun 2 som er i bruk. Du trenger en helt annen SSR for å kjøre 3 FAS element.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Noen tips til deler jeg trenger?
 
Først og fremst ville jeg anbefalt å kun erstatte selve elementet.

Når det gjelder 3 FAS ssr for manuell regulering tror jeg ikke det finnes, i hvertfall ikke til en OK pris.

Men du kan gå over til PID regulering men da må du bygge ny regulator/kontroll-boks.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Det er flere muligheter for å få dette til. En mulighet er å kjøre to stk kyotto ssr som styres av potmeter og da kjøpe et dobbelt potmeter som styrer hver av ssr. Så styrer man to av fasene med ssr. En annen mulighet er å kombinere dette med brytere for å slå av og på elementer. En slags trinnkobling. Uansett ser det ut til at du må ha en ny boks eller skap for å få plass til dette utstyret.
 
Først og fremst ville jeg anbefalt å kun erstatte selve elementet.

Når det gjelder 3 FAS ssr for manuell regulering tror jeg ikke det finnes, i hvertfall ikke til en OK pris.

Men du kan gå over til PID regulering men da må du bygge ny regulator/kontroll-boks.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Enig bortsett fra at pid ikke er egnet til å styre kok. Effektregulering er bedre.
 
3 brytere så får du ca. 3,6 og 9kw, du får et rakt oppkok og 3 kw vil ofte være nok.
3 SSR regulatorer er og en mulighet, da får du spredd effekt over flere emementer.

RED: det ble dobbelposting med en annen elektriker så da skulle dette være greit :)
 
E9849516-AA30-45CC-BF1A-20740A937550.jpeg Går helt fint med PID regulator på dette bryggeriet. Men kjører den med manuell utgang så fort det nærmer seg kok.
 
Sist redigert:
Først og fremst ville jeg anbefalt å kun erstatte selve elementet.

Når det gjelder 3 FAS ssr for manuell regulering tror jeg ikke det finnes, i hvertfall ikke til en OK pris.

Men du kan gå over til PID regulering men da må du bygge ny regulator/kontroll-boks.

Nå er 3FAS element på vei i posten så da må jeg bare finne en annen måte å regulere dette på. Det skal kun brukes til kok, så PID er nok ikke løsningen jeg ser etter.

Det er flere muligheter for å få dette til. En mulighet er å kjøre to stk kyotto ssr som styres av potmeter og da kjøpe et dobbelt potmeter som styrer hver av ssr. Så styrer man to av fasene med ssr. En annen mulighet er å kombinere dette med brytere for å slå av og på elementer. En slags trinnkobling. Uansett ser det ut til at du må ha en ny boks eller skap for å få plass til dette utstyret.

Ny boks er ikke noe problem å lage. Jeg er relativt handy så lenge det ikke handler om elektromagi. Hvis jeg forstår dette rett så har dette elementet tre elementer på ca 3000W hver. Så det du sier er at jeg kan justere to av tre faser med et dobbelt potmeter og et par SSR av rette typen. Hva er poenget med å justere to faser med potmeter? Hva med to brytere og et potmeter. To brytere på + potemeter vil da gi 6000W - 9000W. en bryter på, en bryter av + potmeter vil gi 3000W-6000W. To brytere av + potmeter gir 0 - 3000W. Eller er jeg helt på jordet her nå?
 
Nå er 3FAS element på vei i posten så da må jeg bare finne en annen måte å regulere dette på. Det skal kun brukes til kok, så PID er nok ikke løsningen jeg ser etter.



Ny boks er ikke noe problem å lage. Jeg er relativt handy så lenge det ikke handler om elektromagi. Hvis jeg forstår dette rett så har dette elementet tre elementer på ca 3000W hver. Så det du sier er at jeg kan justere to av tre faser med et dobbelt potmeter og et par SSR av rette typen. Hva er poenget med å justere to faser med potmeter? Hva med to brytere og et potmeter. To brytere på + potemeter vil da gi 6000W - 9000W. en bryter på, en bryter av + potmeter vil gi 3000W-6000W. To brytere av + potmeter gir 0 - 3000W. Eller er jeg helt på jordet her nå?
Ja flere muligheter. I et trefase system trenger man ikke tre ssr. Man får regulering fra 0 til 100 prosent med kun to ssr. Ved å dreie på potmeteret. Det er slik vi har det. Som man kan se her. Teknisk – Behind Bars Brewery Ellers så kan man behandle dette som tre enfase systemer med hver sin regulering. Da får du tre elementer som hver for seg kan reguleres fra 0 til 3 kw.
 
Ja flere muligheter. I et trefase system trenger man ikke tre ssr. Man får regulering fra 0 til 100 prosent med kun to ssr. Ved å dreie på potmeteret. Det er slik vi har det. Som man kan se her. Teknisk – Behind Bars Brewery Ellers så kan man behandle dette som tre enfase systemer med hver sin regulering. Da får du tre elementer som hver for seg kan reguleres fra 0 til 3 kw.
Ok så jeg var ikke helt på jordet, men jeg hadde heller ikke skjønt hva du mente, jeg skjønner nok ikke helt 3FAS, skal sette av litt tid i kveld til å lese om det. 0-100% på hele suppa er vel å foretrekke. Når jeg så bildet av styringsskapet deres så ser jeg jo at du kan dine saker. Så jeg håper du kanskje til og med kan hjelpe meg med noen konkrete tips til hva jeg trenger. Jeg trenger alstå 2stk kyotto SSR. Har lest noe et sted på forumet om at Kina SSR ikke er av tilstrekkelig kvalitet, stemmer dette? Hvor bør jeg kjøpe det? Hadde satt pris på en liten pekefinger i riktig retning hva angår potmeter også. Med untak av boks og de store 3FAS kontaktene er dette alt jeg trenger?
 
Kina SSR trenger ikke være så ille. Jeg har hatt Foteks som har holdt det gående i flere år, måtte bytte ut en av de da jeg kortsluttet den kretsen og den svidde seg fast. Ellers så er Mager (noe du finner på aliexpress) samme som blir solgt under Auberins navnet, men da er de rebrandet. Og de fleste stoler jo på Auberins.
 
Jeg ser at samme sted som du har bestilt element har både ssr og bryterpakke for 3 fas. Men når jeg linket til varme-elementet tidligere i tråden, forstod jeg ikke at det skulle balle såpass på seg...
 
Tilbake
Topp