Hjelp, nå står jeg i det med begge beina!

Jeg har vist pådratt meg et problem og så nå i påsken.
Turister, naboer, venner og uvenner, har nå fått smaken på mitt hjemmebryggede øl og med den hjelpa jeg har fått her, er det vist blitt litt for bra.
Jeg var bortom nærmeste nabo igår, med 1 1/2 kasse med litt forskjellig øltyper Ale, Pils og litt IPA.
Det har vært vist vært mange på besøk allerede, for jeg fikk melding om at ølet hadde fått ben å gå på, om jeg kunne være så vennlig å levere noen kasser til?
Hva skal jeg gjøre? Er det noen som kan gi meg et godt råd? Jeg kan vel ikke ta betalt for det? Hele feriebudskjettet renner jo ned i andres struper?
Noen som vet hva jeg må gjøre for at dette ikke bryter med Norsk lov?  :help:
 
Kan du ikke invitere naboen til å være med å brygge? Da kan dere spleise på ingredienser, såvidt jeg forstår.
 
Martin E skrev:
Kan du ikke invitere naboen til å være med å brygge? Da kan dere spleise på ingredienser, såvidt jeg forstår.

Ikke bare det, men de får også se at det faktisk er litt jobb.. Det er ikke saft man blander :)
 
Martin E skrev:
Kan du ikke invitere naboen til å være med å brygge? Da kan dere spleise på ingredienser, såvidt jeg forstår.

Man har vel uansett lov å ta betalt for ingrediensene til det neste brygget man skal lage, selv om ikke naboen er med? evt kjøpe ingrediensene og la han betale for det for å gjøre det mer vanntett?
 
Kjent felle. For min del ble det neslekkim sin løsning, de fikk overvære en bryggeøkt og lære at det er en tidkrevende prosess. Alt i alt med brygging, vasking og tapping går det fort 8-10 timer, og det er litt mye til at jeg kan dele ut i hytt og pine.

La det være litt eksklusivt og overrask med noen flasker en gang i blandt :biersmile:
 
Lite trivelig problem  :graate:

Å gi bort på kassevis av flasker som man hadde tenkt å kose seg med selv er ikke spesiellt artig. Greit nok dersom det var laget for å gi bort, men spesiellt flasker er jo så forferdelig arbeidskrevende. Jeg gir bort smakeprøver, men når noen spør om å få kjøpe/få mere så sier jeg ærlig fra om at joda, du kan få noen flasker til, men det ligger så mye arbeid bak det at jeg vil ikke selge. Prisen ville bli langt over polpris hvis jeg skulle beregne meg timesbetaling. I tillegg er det ikke helt stuerent i forhold til norsk lov. De fleste forstår dette. I tillegg så har du jo brygget til eget/besøkendes forbruk, og ikke naboens og hans besøkendes forbruk... Det er jo bare å forklare dette, "jeg går tom selv dersom jeg gir bort noe særlig mere".

Salg er vanskelig (og du går jo like tom selv). Du må nok gi bort ølet, men kanskje du kan ta betalt for noe annet? transport/embalasje/stilige ølglass (som du ikke får benyttet selv)?

Dersom de synes ølet ditt er kjempe godt så kan du vel invitere de til å ta del på en bryggedag, etter påske, for å lære å brygge sitt eget øl?

Medfølende Hilsen
Børge

Edit: Kom en del gode forslg mens jeg skrev  :skitbra:
 
Hva med å bare si nei? Selv om jeg får særdeles gode middager hos naboen i ny og ne er det ytterst sjelden at jeg buser inn og krever servering.

Min situasjon er at jeg synes det er veldig artig å brygge, såpass artig at det hoper seg opp med øl. Skulle gjerne brygget mye mer enn jeg kan drikke, for å finjustere metode, stiler etc. Derfor har jeg nå fått venner til å kjøpe ingredienser (eller - de forteller hvilket øl de vil ha, så shopper jeg ingredienser som de betaler for), og så brygger jeg ølet. Om det AV og TIL blir igjen et par liter eller fem i bryggerens kjeller er kanskje en uting, men greit nok. :)
 
Jeg takker for gode velmenende svar.
Jeg følger rådene med å begrense "levering" av øl, det er jo som det blir sagt litt arbeid å få til et ferdig øl, laaangt lettere er det å la det renne ned strupen.
Men jeg er jo ikke så dreven i faget enda, så det har styrket både selvtillit og humør, når ølet blir så bra motatt.
Bryggedag for intresserte har jeg tenkt på, holder på med et bygg som skal brukes til sånt som ølbrygg, røyking av kjøtt og fisk etc
Kanskje må jeg øke størrelsen på Speidelen ettervert.  :yes:
Men er det noen som har studert mulighetene av og kunne omsette øl i mindre målestokk, lovlig?
Jeg vil tilslutt takke for den altid gode respons her på forumet, og ønske en riktig god påske.
 
Jeg tror nok at skal du omsette øl lovlig blir du underlagt et ganske så rigid kontrollsystem og nøyaktig regnskap for innbetaling av avgift. Og ølet blir nok så dyrt med avgifter at det er få som kjøper dette.
Men det er lov å bruke hodet. Selger du for en rimelig pris til gode venner, et bryllup, bursdag osv vil nok ingen reagere, står derimot ungdommen i kø foran huset ditt fredag ettermiddag for å fylle opp til helgefylla ligger du nok tynt an.
Hvis en kompis kjøper Co2 utstyr og et par Cornelius og jeg tar noen kroner for å fylle opp disse fatene, hvem skal greie å bevise at han ikke er med på selve bryggingen?
 
Tilbake
Topp