• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Hjelp! Noen som kan låne meg et fat øl?

Anders V.

Norbrygg-medlem
Hei, noe uortodoks forespørsel dette her:
Vi skal ha et arrangement på jobben 30/4 med ølsmaking av hjemmebrygget som en del av programmet.
Men nå har to av bidragsyterne falt fra og det gjør at vi kun sitter igjen med 4 fat å servere en haug mennesker.
2 uker er litt i korteste laget å brygge noe mer på, så derfor spørger jeg eder:

Er noen som har lyst til "å låne" meg et fat eller to og så brygger jeg tilsvarende tilbake til dere senere?
(Evt kan jeg dekke bryggekostnaden....)

Tenkte det gikk jo an å spørre. :)
Holder til Oslo.
 
Vel, om det ikke er folk som stiller, så får du fint laget, tørrhumlet og trykkkarbonert en Pale på to uker. 10-12 dager på gjæring og 2-4 dager på karbonering og at den får roet seg ned.
Ikke helt optimalt, men bedre enn null øl :)
 
Tja.. Hvis jeg lager en Pale Ale med US05 skulle det kanskje holde med 8-10 dager gjæring? Har aldri latt den stå mindre enn 14 dager, så har ikke noe erfaring med korttids gjæring.
 
Målte du gravity underveis i gjæringen og så tappet på fat når den sluttet å synke? Jeg satte til gjæring på mandag med OG 1058 og målte  i dag, torsdag, til 1025.
 
Den raskeste ølen jeg har vert med på var en pale som det gikk 8 dager i fra brygging til den var forcekarbonert og smaket på.  Den var dog en del bedre på dag nummer 10 enn dag nummer 8.
 
WLP007 kan funke, tror det er kjappeste gjæren jeg har brukt, sist tok det 3 dager fra jeg brygget til den var utgjæret. Riktignok bommet jeg på OG som falt på 1065 men var beregnet til 1070 så det var rikelig med gjær som var beregnet med mrmalty. Denne gjæren flokkulerer veldig raskt også. Den er ikke langt unna WLP001/us-05 smaksmessig og synes den har fungert fint på alt jeg har brukt den til (brown ale, ipa, pale ale og imperial stout).
 
I mitt forsøk på å lage en drikkbar IPA på 15 dager (les trådstarten hvis du lurer på hvorfor i all verden jeg ønsker dette :) ), så har US05  gjort jobben på 20 C og gjæret den fra OG 1058 til 1015 på 5 dager. Spørsmålet er hvordan bruke de siste 10 dagene best mulig?
F.eks øke temp 2-3 grader i 4 dager, så tvangskarbonere i 3 dager og så la den få stå i ro i et par dager?
 
Anders V. skrev:
I mitt forsøk på å lage en drikkbar IPA på 15 dager (les trådstarten hvis du lurer på hvorfor i all verden jeg ønsker dette :) ), så har US05  gjort jobben på 20 C og gjæret den fra OG 1058 til 1015 på 5 dager. Spørsmålet er hvordan bruke de siste 10 dagene best mulig?
F.eks øke temp 2-3 grader i 4 dager, så tvangskarbonere i 3 dager og så la den få stå i ro i et par dager?

1015 var ganske høyt, men ja, mulig øke temp et par dager. Forcekarbonering ville jeg shaka litt i starten for å gitt den en boost, og så hatt en 2-5 dager for å la den karboinere resten, samt roe seg ned. Det bør gå ganske bra :)
 
Tilbake
Topp