Hjelp! slutta å gjære etter 2-3 dager.

Satt ein skotsk ale, gjæra bra i begynelsen, men etter 2-3 dager daua da heilt ner.. Lang tid mellom kvar gong da bobble..
Er det mulig å redde eller må det berre stå?

Helt normalt. La det stå. Men pass på at temperaturen er det den skal være. Mål evt SG for å se hvor du er i forløpet mot oppgitt/planlagt FG.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Satt ein skotsk ale, gjæra bra i begynelsen, men etter 2-3 dager daua da heilt ner.. Lang tid mellom kvar gong da bobble..
Er det mulig å redde eller må det berre stå?

Høres normalt ut. Gjæringen "stopper tilsynelatende" gjerne etter 3-4 dager. Du målte vel OG før gjæringen? Hva er FG nå, iforhold til forventet FG?

Litt info om hvilke muligheter/utstyr du har samt hva du gjorde vil gi bedre svar.
Generellt,
bruk mer malt, flytt hvis mulig noe vann fra mesk til skylling, skyll med mer vann (ned mot gravity 1.010),
mesk en halvtime ekstra (test med jod) samt en post spraymalt er alltid lurt å ha i bakhand.
Å lage godt lettøl et ikke så enkelt så hvis du har klart det så får du en stjerne i min bok :)

Bruker 36l biab sett fra bryggselv.
Mesket 6 kg malt i 25l vatn på 70 grader i 60min.
Skylte med 10l vatn og kokte i 60min.
Noen tips for høgare OG?:p

Hvor høyt vil du da?
Øker du til 9kg og mesker i 90min vil du garantert få utslag.
Ja og så kan du skylle med dobbelt så mye vann.
Da er vel kjelen rimelig full og så koker du en halvtime ekstra så får du kanskje plass i bøtta også :)

Håper å kunne nærme meg alkoholinnhold på 5%:) skal prøve meg på nytt brygg på søndag så da øker er malt mengden:D

En del tips i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/skylling-biab.27876/
Det som funker best for meg er parti skylling ift. effektivitet og tidsforbruk, andre har andre preferanser.
Hvis du fikk 25 liter til kok med OG 1.031 ligger effektiviteten din på 40-50% tallet, 75-80 % er klart oppnåelig med bedre prosess.

Sist redigert:
Ja du kan jo håpe men tror du vil havne over de 5% du jakter på.
Forutsetter noenlunde "normal" maltsammensettning.

Jeg har bra utbytte på et lignende oppsett. Mesker med 3 l pr kg malt, og skyller, slik at jeg får 31-32 liter. Rører godt inn og ut på innmesk, samt lar skylle vannet trekke ut siste rest på utmesk. Er heller ikke redd for å skvise på malt bagen. Klarer opp mot 75-80 % utbytte.

Jeg har bra utbytte på et lignende oppsett. Mesker med 3 l pr kg malt, og skyller, slik at jeg får 31-32 liter. Rører godt inn og ut på innmesk, samt lar skylle vannet trekke ut siste rest på utmesk. Er heller ikke redd for å skvise på malt bagen. Klarer opp mot 75-80 % utbytte.
Kor mykje malt bruker du å meske med?:)

6 kg malt "burde" kunne gi deg 25L vørter med OG 1.054 dersom meskeprosessen din var noenlunde effektiv (75%)

Med normal utgjæring vil du da ende opp med et øl på mer enn 5% ABV

Du sier at ditt øl med OG 1.031 endte på 1.014, det er også en unormal lav utgjæring så kan hende du har noe å gå på angående gjæringsprosessen også. Skulle tilsi en ABV på 2,2%

Sist redigert:
Hvordan er det med kverning av malten, gjør du det selv?
Synes det var urovekkende lav effektivitet - når "alt" har gått galt for meg ett par ganger har jeg likevel fått mye høyere utbytte, og jeg skyller ikke bestandig så mye, så jeg lurer på om det kan være noe mer som ligger bak her.

Godt poeng, ingen skylling vil gi høyere effektivitet enn 50%. Men en særdeles dårlig skylling vil nok gi dårligere effektivitet enn ingen skylling, type helle alt vannet over kornet så fort som mulig.

Med BIAB lønner det seg med fin kværningsgrad på kornet, da "stuck mash" ikke blir et problem.
Kværner ikke selv, men antar at ned mot 0,6-0,7 er bra.

Tilbake
Topp