Hjelp til å bli kvitt humlepartikler før flasking.

Hei! min første post her på forumet i sammenheng med mitt første brygg.

Jeg har en Juicy session IPA fra Mangrove jack's som jeg planlegger å flaske om 2-3 dager, jeg var litt frem og tilbake om jeg skulle tørrhumle med humlepose eller ikke men gikk for sistnevnte.

Er litt bekymret for å få med masse humlepartikler over på flaske så har søkt en del på internett om hvordan minske dette problemet, men det finnes så mange forskjellige metoder så jeg vil gjerne høre hva dere erfarne bryggere anbefaler.

- Cold crash?

- Gelatin?

- Stikke om?
 
Velkommen til forumet! Tipper du bruker standard gjæringsbøtter med kran? Da jeg brukte disse stakk jeg alltid om til en ny bøtte og tilsatte da i samme slengen sukkerlaken. Har du god kontroll på desinfisering burde ikke det by på noen problemer. Du kan først også kjøre en kaldkrasj om du har mulighet til det, det vil hjelpe med bunnfelling.
Idag reduserer jeg partikler med hjelp fra et Bounce filter på unitank.
 
Det er riktig, bruker en standard 25L gjæringsbøtte med kran.

Er veldig nøye med renhold, desinfiserer alt med Starsan så håper jeg klarer å stikke om uten infeksjon og også uten noe særlig oksidering.

Blir dette en riktig prosedyre?

- Stikke om til sekundær fermenteringsbøtte

- Cold crash i kjøleskap i 2(?) dager

- Tappe på flaske med karboneringsdrops

- Kapsle

Når bør jeg eventuelt stikke om? Har hatt i humlepelletsene i 24 timer. ( Står 2-3 dager i instruksjonen )
 
Stikk om kun i forbindelse med flasking, etter tørrhumling og påfølgende cold crash.
 
Ok, takk for svar

Så da kan jeg egentlig stikke om rett fra kjøleskap til sekundær? har ikke mulighet til å regulere temperaturen i kjøleskapet men det holder 4C hvor lenge bør jeg cold crashe her?

Og hvor lenge bør sekundærbøtta stå i ro før flasking?
 
Håper det er greit jeg stiller spørsmålet her
Jeg er akkurat til å bruke gelantin i gjæringsbøtta, men så får jeg opp ved søk at gelantin krever at dunken er lavere enn 10-12 grader
Tidligere har jeg blitt advart om cold crash uten noe ekstra utstyr pga fare for oksydering.
Om jeg setter bøtta ut i garasjen 2 døgn, eller i ett kjøleskap , vil det være stor fare for oksydering, bare med gjærlås?
Jeg har brukt 100 gr humle + 100 gr tørrhumle, 23 liter, verdant gjær
 
Så da kan jeg egentlig stikke om rett fra kjøleskap til sekundær? har ikke mulighet til å regulere temperaturen i kjøleskapet men det holder 4C hvor lenge bør jeg cold crashe her?

Og hvor lenge bør sekundærbøtta stå i ro før flasking?
Vi snakker om et øl her som vil være sensitivt for eksponering til luft. Jeg ville ha sett på muligheten for å koble på et bouncer filter mellom krana og tappestaven som du fyller flaska med. Ville ha fylt flaska rett fra gjæringsdunken etter å ha tappa gjennom de første desiliterne slik at du ser at det verste av sedimenter har blitt fanga i filteret.
 
Gelatin uten forutgående kjøling vil ikke hjelpe, og kjøling av humleøl uten tiltak for å hindre oksygenpåvirkning er ingen veldig god idé (sier de, jeg liker ikke sånt øl, så jeg brygger det sjeldent).

Mitt råd: Aksepter humlepartikler og flask ølet som det er. Til neste gang rigger du system for co2fangst og kjølekrasjer.
 
Da går jeg nok for tapping direkte på flasker uten en tur innom kjøleskapet.

Når det gjelder et slikt bouncer filter, vil ikke det virvle inn oksygen? om ikke så ser jo dette ut som en perfekt løsning
 
Når det gjelder et slikt bouncer filter, vil ikke det virvle inn oksygen? om ikke så ser jo dette ut som en perfekt løsning
Nei, du tapper gjennom litt øl først, og tar tapet på en halvliter eller så, til du ser at du har fått ut all lufta i slange og filteret.
 
Da går jeg nok for tapping direkte på flasker uten en tur innom kjøleskapet.

Når det gjelder et slikt bouncer filter, vil ikke det virvle inn oksygen? om ikke så ser jo dette ut som en perfekt løsning
Jeg kjøpte ett slikt, med 3 forskjellige filter , men det ble som du sier luftbobler, , men nå har ikke jeg noe tappeutstyr annet enn en slange med klype på.
Tenkte å gi det en ny sjanse i kveld
 
det ble som du sier luftbobler
Det skal du kunne få ut i den første halvliteren du tapper ut. Jeg bruker bouncer filter når jeg tapper til falt for å unngå humle og gjær som ville ha tetta ballocks og posts på keggene. Men det er viktig å se pila, koble inn / ut på rett side, og vippe litt på filteret for å få ut lufta før du tapper den øla du skal ha på flasker/fat.
 
Det skal du kunne få ut i den første halvliteren du tapper ut. Jeg bruker bouncer filter når jeg tapper til falt for å unngå humle og gjær som ville ha tetta ballocks og posts på keggene. Men det er viktig å se pila, koble inn / ut på rett side, og vippe litt på filteret for å få ut lufta før du tapper den øla du skal ha på flasker/fat.
Akkurat ferdig, fungerte fint til det tetta seg, det kom mye i starten, etter det så rant det forbi filteret uten at det fylte seg, jeg tok resten uten filter, orket ikke styre med det

karbonerer med eldorado sukkerbiter 2 stk pr 0,5 liter
 
Akkurat ferdig, fungerte fint til det tetta seg, det kom mye i starten, etter det så rant det forbi filteret uten at det fylte seg, jeg tok resten uten filter, orket ikke styre med det

karbonerer med eldorado sukkerbiter 2 stk pr 0,5 liter
Ja det hender her og at det tetter seg, da stenger jeg krana og tømmer filteret, så går det et par desiliter til i vasken.
 
Nei, du tapper gjennom litt øl først, og tar tapet på en halvliter eller så, til du ser at du har fått ut all lufta i slange og filteret.
Hva med å blåse gjennom CO2, og stenge slangen i begge ender? Eller: HVor mye skade gjør det oksygenet dersom du har godt med aktiv gjær i ølet?
 
Hva med å blåse gjennom CO2, og stenge slangen i begge ender? Eller: HVor mye skade gjør det oksygenet dersom du har godt med aktiv gjær i ølet?
Er det jeg bruker å gjøre når det går tett ja. Tømmer tappekretsen for trub og øl, så fyller jeg slanger og filter med starsan blanding. så holder jeg filterkoppen opp/ned og kobler ballocken på et fat med trykk. Hold slangen i sikker retning..

Skade? Vet ikke, fyller ikke flasker på den måten. Prosentvis eksponert øl i ei flaske blir jo mye større enn i et 20L cornelius fat. Kan jo fylle flaska uansett og merke den med x på korken så man tar den først i alle fall.
 
Jeg har noen tørrhumlete MGJ øl på samvittigheten. Har stukket om til ny bøtte (som da inneholder sukkerlake for karbonering) uten noen videre filtrering og har ikke hatt noen problemer med det. Skal ikke si at ølet kunne blitt (enda) bedre uten den ekstra oksygentilgangen, men det varer såpass kort på hylla at det har aldri rukket å bli noe problem...
 
Er det jeg bruker å gjøre når det går tett ja. Tømmer tappekretsen for trub og øl, så fyller jeg slanger og filter med starsan blanding. så holder jeg filterkoppen opp/ned og kobler ballocken på et fat med trykk. Hold slangen i sikker retning..

Skade? Vet ikke, fyller ikke flasker på den måten. Prosentvis eksponert øl i ei flaske blir jo mye større enn i et 20L cornelius fat. Kan jo fylle flaska uansett og merke den med x på korken så man tar den først i alle fall.
ah, så klart.

Man får merke den flaska og drikke den fort, som du sier:).
 
Du får flere svar dersom du bruker forumet litt annerledes. Vi bruker gjerne å poste slike spørsmål i generelt og nybegynnerspørsmål. Men dersom du kun stoler på Oslo så er du på rett sted. (jeg er da skeptisk til at de vet best siden jeg er Veeeeestlending :) )
 
Tilbake
Topp