Hjelp til brewersfriend yeast calc

Prøver kalkulatoren på brewersfriend da jeg skal steppe opp en WLP001 som går ut på dato 9 aug 2016. Når jeg skriver inn produksjonsdato 11 feb 2016 sier den at viability = 0. Dette stemmer vel ikke helt?

Denne kalkulatoren baserer seg på at gjæren har viability = 0 etter 4 måneder.
Se litt nede på siden:
"What is the shelf life of White Labs Yeast? Quick Answer: 4 Months. Long Answer: .... After 30 days in the vial, the viability of our yeast is 75-85%,..."

De nye Pure Pitch pakkene fra White Labs har jo fått 6 måneders "holdbarhet", men det tar ikke denne kalkulatoren hensyn til (enda...?).

Det jeg gjør er følgende:
Legger inn produksjons dato og finner hvor mange dager gammel gjæren er.
Med produksjons dato 11.02.2016 og dagens dato 17.07.2016, blir dette 157 dager.
Jeg tar så 157*4/6 og får da "alder" på PurePitch pakken = 105 dager.
Så legger jeg inn en dato som gir dette antallet dager. I dette tilfellet 03.04.2016.
Da blir viability = 27%.

MEN alt dette er jo anslag på levedyktigheten på gjæren basert på ulike modeller og IKKE noe eksakt vitenskap.
@Miguel sitt forslag på 50% er sikkert like bra som mitt "matematiske" forslag som gir 27%.

Jeg tenkte bare at PP-pakkene skal ha 50% viability ved utgangsdato. Og datoen er noen uker frem i tid.

Er vel det C. White har sagt.

Hvorfor får jeg ikke bort bildet. Det ble feil tråd

Vedlegg

• 20160717_191619.jpg
    20160717_191619.jpg
    133,7 KB · Sett: 37
Jeg la inn datoen nå i beersmith. Den kalkulerer 26% viability igjen. Tror jeg skal prøve å legge inn 26 milliarder i brewersfriend kalkulatoren slik at jeg har en god referanse til andre brygg.
Denne kalkulatoren baserer seg på at gjæren har viability = 0 etter 4 måneder.
Se litt nede på siden:
"What is the shelf life of White Labs Yeast? Quick Answer: 4 Months. Long Answer: .... After 30 days in the vial, the viability of our yeast is 75-85%,..."

De nye Pure Pitch pakkene fra White Labs har jo fått 6 måneders "holdbarhet", men det tar ikke denne kalkulatoren hensyn til (enda...?).

Det jeg gjør er følgende:
Legger inn produksjons dato og finner hvor mange dager gammel gjæren er.
Med produksjons dato 11.02.2016 og dagens dato 17.07.2016, blir dette 157 dager.
Jeg tar så 157*4/6 og får da "alder" på PurePitch pakken = 105 dager.
Så legger jeg inn en dato som gir dette antallet dager. I dette tilfellet 03.04.2016.
Da blir viability = 27%.

MEN alt dette er jo anslag på levedyktigheten på gjæren basert på ulike modeller og IKKE noe eksakt vitenskap.
@Miguel sitt forslag på 50% er sikkert like bra som mitt "matematiske" forslag som gir 27%.

Det er 27% jeg får hvis jeg legger inn gjæret i beersmith også. Så det stemmer nok ganske bra,

Forresten en annen ting. Istedet for at jeg lager ny tråd spør jeg dere. Skal lage en Lucky Jack som jeg har laget før med gode resultater, men tenkte å prøve på 6% istedet for 4.5%. Bør jeg øke basemalt og spesialmalt likt? eller bør jeg bare øke basemalten?

Tilbake
Topp