Hjelp til brygging av imperial stout

Alli

 
Hei,

Kaster meg selv på dypt vann da jeg har bestilt meg et Nordic Noir allgrain ølsett.
Har kun brygget tre ganger tidligere så føler dette blir nok litt av det mer avanserte.

Dette skal brygges på en Grainfather G30.
Det jeg lurer på er:

1. Det er 8kg malt, dette må dobbelmeskes. Deles bare skyllevannet på 2?
Eller skyller vi mer på den ene meskingen?

2. Er litt redd for stuck mash, og tenker og bruke risskall.
Hvor mye risskall skal brukes? Er det en tommelfinger regel for dette?

3. Jeg får opp 21.9l meskevann og 11l skyllevann i min kalkulator. Er det noen med grainfather som kan bekrefte at dette stemmer? Oppskrift: Nøgne Ø Nordic Noir

4. Har aldri laget gjærstarter og jeg har ikke magnetrører, men ønsker likevel og lage gjærstarter. Har hørt at noen lager gjærstarter i 1,5l brusflasker. Er det noen guide på dette en plass?

5. Kjøpte med noen silikonslanger for og lage meg en blow-off på gjæringsdunken. Regner med den skal bare stappes ned i den røde gummipakningen og ned i en flaske med starsan?

Tar også gjerne imot andre tips og :)
 
Dette kan bli en solid læringsopplevelse for en med bare tre brygg i bagasjen, men det kan gå.

Å dobbeltmeske er ikke bare enkelt, syns jeg. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort det med åtte kg. Tror kanskje jeg hadde kjørt det i én omgang. Åtte kg går greit i grynfaren, selv om det er litt slitsomt å jobbe med.

Stuck mash ville jeg ikke vært redd for om det ikke er mye hvete i dette.

Gjærstarter kan du lage i hva som helst du får reint og kan legge noe over. En brusflaske funker nok. Men du får mindre vekst der enn med en magnetrører, og til dette prosjektet trenger du antakelig avsindig mye gjær. Håper du har drikki mye brus i det siste.

Hvis slangen passer i hølet i lokket uten den røde pakninga kan du bare droppe den. Og så ned i en flaske med starsan, som du sier.
 
Dette kan bli en solid læringsopplevelse for en med bare tre brygg i bagasjen, men det kan gå.

Å dobbeltmeske er ikke bare enkelt, syns jeg. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort det med åtte kg. Tror kanskje jeg hadde kjørt det i én omgang. Åtte kg går greit i grynfaren, selv om det er litt slitsomt å jobbe med.

Stuck mash ville jeg ikke vært redd for om det ikke er mye hvete i dette.

Gjærstarter kan du lage i hva som helst du får reint og kan legge noe over. En brusflaske funker nok. Men du får mindre vekst der enn med en magnetrører, og til dette prosjektet trenger du antakelig avsindig mye gjær. Håper du har drikki mye brus i det siste.

Hvis slangen passer i hølet i lokket uten den røde pakninga kan du bare droppe den. Og så ned i en flaske med starsan, som du sier.

Takk for svar, vis jeg går for og meske alle 8kg på en gang. Hjelper det noe vis jeg dobler mesketiden evnt? :)

Har du meldt deg inn og lest gjennom facebook gruppen Facebook Gruppen ?

Nå har jeg det vertfall, takk :)
 
1. Det er 8kg malt, dette må dobbelmeskes. Deles bare skyllevannet på 2?
Eller skyller vi mer på den ene meskingen?
Effektiviteten går rett ned når du bikker 6-7 kilo i Grainfatheren. Er vel 30 liter maks kokevolum, da begrenser det seg raskt på vannmengdene. Jeg tror faktisk jeg ville ha dobbeltmesket denne. Ta da 18 liter meskevann, mesk først 4 kilo, skyll til 22 og mesk resten, skyll til 26 og kok to timer. Du vil få mye bedre utbytte slik, men bryggedagen tar fort to-tre timer lenger.
2. Er litt redd for stuck mash, og tenker og bruke risskall.
Det trengs nok ikke, med mindre der er mye skalløs malt i oppskrifta som er malt til mel. Om det renner treigt, ikke få panikk og ta heller den tida som behøves. Hvis du dobbeltmesker så trenger du det hvertfall ikke.
3. Jeg får opp 21.9l meskevann og 11l skyllevann i min kalkulator. Er det noen med grainfather som kan bekrefte at dette stemmer? Oppskrift: Nøgne Ø Nordic Noir
Se svar på pkt. 1. Slik gjorde jeg det når jeg hadde 30 liter brygger og brygga Knuseren.
4. Har aldri laget gjærstarter og jeg har ikke magnetrører, men ønsker likevel og lage gjærstarter. Har hørt at noen lager gjærstarter i 1,5l brusflasker. Er det noen guide på dette en plass?
Hvis du vil, skal du selvsagt få lov.. Men i det kittet der er det bare å følge anvisningene, behøves ikke gjærstarter til denne. Uten magnetrører er det begrensa hvor mye poeng det er i det da.
5. Kjøpte med noen silikonslanger for og lage meg en blow-off på gjæringsdunken. Regner med den skal bare stappes ned i den røde gummipakningen og ned i en flaske med starsan?
Jepp!
 
Mitt siste brygg var med 7,7 kg malt og 78 % målt meskeeffektivitet. Hadde ikke giddi å dobbeltmeske for å tyne noen prosent til ut av det. Så dyrt er ikke basemalt.
1,3 kilo til er jo en del da, når du sikkert hadde GF'en temmelig full med 7,7? For all del, peis alt i på en gang, men det er ikke bare rett fram med full maskin heller. Når man har tre batcher og veit hvordan maskina responderer til 4-5 kilos maltmengde så er det kanskje enklere å bare løfte, skylle, tømme, og meske inn igjen.
 
Kaster meg selv på dypt vann da jeg har bestilt meg et Nordic Noir allgrain ølsett.
@Alli Har du fått med deg at for å karbonere denne herligheten her så må du ha fat og CO2? Finnes ikke gjær som karbonerer dette med den ABV som ølet har når det er utgjæra etter oppskrift.
 
1,3 kilo til er jo en del da, når du sikkert hadde GF'en temmelig full med 7,7? For all del, peis alt i på en gang, men det er ikke bare rett fram med full maskin heller. Når man har tre batcher og veit hvordan maskina responderer til 4-5 kilos maltmengde så er det kanskje enklere å bare løfte, skylle, tømme, og meske inn igjen.
0,3, ikke 1,3.
 
@Alli Har du fått med deg at for å karbonere denne herligheten her så må du ha fat og CO2? Finnes ikke gjær som karbonerer dette med den ABV som ølet har når det er utgjæra etter oppskrift.

Ja jeg har fat, liker bedre og bruke fat en og flaske da det er mye mindre arbeid :) Takk for alle tips. Jeg for tenke på om jeg dobbel mesker eller ikke til jeg får settet i posten. Jeg bryr meg ikke for mye om hvor lang tid det tar. det for bare ta den tiden det trenger!

Vis det ikke trengs noen gjærstarter her så dropper jeg det så får jeg heller begynne med det når jeg har investert i magnetrører og diverse :)
 
1,3 kilo til er jo en del da, når du sikkert hadde GF'en temmelig full med 7,7? For all del, peis alt i på en gang, men det er ikke bare rett fram med full maskin heller. Når man har tre batcher og veit hvordan maskina responderer til 4-5 kilos maltmengde så er det kanskje enklere å bare løfte, skylle, tømme, og meske inn igjen.
Skal jeg skylle med vann på 63 grader begge gangene eller skal jeg ta 78 på siste skylling? Det står i oppskriften ingen utmesk men kan skylle på 78 grader :)
 
Da er den ferdig brygget, valgte og dobbel meske på 1,5t hver og koke 2 timer. Alt gikk egentlig ganske bra helt til jeg målte OG. Den va på 1072. Blir ølet ødelagt eller er det noe måte gjøre den bedre? :( Etter 8 timers brygging var det kjedelig og ende på dette resultatet!
 
Da er den ferdig brygget, valgte og dobbel meske på 1,5t hver og koke 2 timer. Alt gikk egentlig ganske bra helt til jeg målte OG. Den va på 1072. Blir ølet ødelagt eller er det noe måte gjøre den bedre? :( Etter 8 timers brygging var det kjedelig og ende på dette resultatet!
Blir ihvertfall ikke så Imperial.
 
Da er den ferdig brygget, valgte og dobbel meske på 1,5t hver og koke 2 timer. Alt gikk egentlig ganske bra helt til jeg målte OG. Den va på 1072. Blir ølet ødelagt eller er det noe måte gjøre den bedre? :( Etter 8 timers brygging var det kjedelig og ende på dette resultatet!
Du har tatt med sukkeret og honning i kok? Uten det er OG i oppskriften 1.088.

Så skal det jo mates med sukker 4 ganger utover i gjæringen. Så det blir sterkt nok uansett.
Jeg ville ikke gjort noe for å "rette" på OG.

Ta det som det er, ølet er IKKE ødelagt selv om det ikke har så høy OG som oppskriften sier.
Det er uansett utfordrende å få den OG med dobbeltmesking.
 
Du har tatt med sukkeret og honning i kok? Uten det er OG i oppskriften 1.088.

Så skal det jo mates med sukker 4 ganger utover i gjæringen. Så det blir sterkt nok uansett.
Jeg ville ikke gjort noe for å "rette" på OG.

Ta det som det er, ølet er IKKE ødelagt selv om det ikke har så høy OG som oppskriften sier.
Det er uansett utfordrende å få den OG med dobbeltmesking.

Ja jeg tilsatte alt etter boka. Sukker ved kok og honning rett etter kok.

Eneste jeg kan tenke meg er at på første meskingen var det en del tregere og sirkulere vannet igjennom malten. Men det drenerte igjennom uansett så det var ikke stuck mash.

Vi får satse på det blir et godt øl uansett bare det får lagret seg en stund.
Men skal noen av stegene fjernes i gjæringsprosessen siden det er lav OG? Kanskje ikke bruke champagne gjæren?
Evnt, kjøpe mer sukker og ha oppi?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp