Hei,
Kaster meg selv på dypt vann da jeg har bestilt meg et Nordic Noir allgrain ølsett.
Har kun brygget tre ganger tidligere så føler dette blir nok litt av det mer avanserte.
Dette skal brygges på en Grainfather G30.
Det jeg lurer på er:
1. Det er 8kg malt, dette må dobbelmeskes. Deles bare skyllevannet på 2?
Eller skyller vi mer på den ene meskingen?
2. Er litt redd for stuck mash, og tenker og bruke risskall.
Hvor mye risskall skal brukes? Er det en tommelfinger regel for dette?
3. Jeg får opp 21.9l meskevann og 11l skyllevann i min kalkulator. Er det noen med grainfather som kan bekrefte at dette stemmer? Oppskrift: Nøgne Ø Nordic Noir
4. Har aldri laget gjærstarter og jeg har ikke magnetrører, men ønsker likevel og lage gjærstarter. Har hørt at noen lager gjærstarter i 1,5l brusflasker. Er det noen guide på dette en plass?
5. Kjøpte med noen silikonslanger for og lage meg en blow-off på gjæringsdunken. Regner med den skal bare stappes ned i den røde gummipakningen og ned i en flaske med starsan?
Tar også gjerne imot andre tips og
Kaster meg selv på dypt vann da jeg har bestilt meg et Nordic Noir allgrain ølsett.
Har kun brygget tre ganger tidligere så føler dette blir nok litt av det mer avanserte.
Dette skal brygges på en Grainfather G30.
Det jeg lurer på er:
1. Det er 8kg malt, dette må dobbelmeskes. Deles bare skyllevannet på 2?
Eller skyller vi mer på den ene meskingen?
2. Er litt redd for stuck mash, og tenker og bruke risskall.
Hvor mye risskall skal brukes? Er det en tommelfinger regel for dette?
3. Jeg får opp 21.9l meskevann og 11l skyllevann i min kalkulator. Er det noen med grainfather som kan bekrefte at dette stemmer? Oppskrift: Nøgne Ø Nordic Noir
4. Har aldri laget gjærstarter og jeg har ikke magnetrører, men ønsker likevel og lage gjærstarter. Har hørt at noen lager gjærstarter i 1,5l brusflasker. Er det noen guide på dette en plass?
5. Kjøpte med noen silikonslanger for og lage meg en blow-off på gjæringsdunken. Regner med den skal bare stappes ned i den røde gummipakningen og ned i en flaske med starsan?
Tar også gjerne imot andre tips og