Hjelp til første egenkomponerte oppskrift

Hei,
jeg har frem til nå bare lekt litt med ingefærøl og har tenkt å ta steget opp til ekte saker (øl). Problemet er at jeg har glutenallergi, så utvalget av malt er noe begrenset, og jeg bør holde meg til tørrgjær fordi flytende gjær er dyrket i malt(så vidt jeg vet).

Jeg har tittet litt rundt på eksisterende oppskrifter, og det meste gav angivelig ok resultater. Etter å ha lest mesteparten av "How to brew" og trålet en del forum så har jeg kommet frem til denne oppskriften:
https://www.brewtoad.com/recipes/tindheim-ipa-gluten-free-v1

Sorghum er hovedmalten mens candisukkeret skal gi fargen som sorghum og honning mangler. Tanken er å bruke aromatisk humle siden sorghum angivelig er ganske bittert fra før. Safale S-04 virket som en ok gjær for jobben og ingefær ville jeg ha med kun for å gi litt varme og rundere smak. Og fordi jeg liker ingefær, enkelt og greit.


Så mine spørsmål er som følger:
1. Ser bruken av humle ok ut?
2. Holder det å koke Sorghumsirup, sukker og honning i 20 min, eller burde det få 60 min?
3. Andre innspill?

Jeg er helt ny i gamet, og blir derfor veldig glad for innspill.
 
Sist redigert:
Høres faktisk veldig spennende ut! Avhengig av hvor sterk allergien din er, tror jeg ikke den flytende gjæren har noe som helst å si. Det er nok ekstremt små mengder gluten i ett rør i såfall. Men tørrgjær fungerer veldig bra, og er ikke noe dårligere. (Hvorfor er forresten tørrgjær glutenfri?)

Safale S-04 passer fint til en engelsk-type IPA, som det ser ut som oppskriften er. Den tilsetter også karakter til ølet, som det sårt trenger, siden sorghum er ganske tamt sammenliknet med ekte malt. Humletypene er også typisk britiske. Når oppskriften sier du skal koke disse i feks 60 min så er det fordi bitterheten (IBU-tallet) avhenger av koketiden, i tillegg til at smaksbidragene vil variere. Koker du 60 min sitter du stort sett bare igjen med bitterhet. Koker du 20 min sitter du igjen med en del mindre bitterhet, men mer smak. Koker du 10 min eller mindre, er det hovedsakelig aroma som blir tilført ølet. Så jeg ville fulgt kokeskjemaet som er oppgitt.

Når det er sagt, er det en forholdsvis ny trend å skippe 60-min-tilsetninger av humle, og heller kjøre på med en større ladning 30-min humle. Noen skipper koking av humle i det hele tatt, og dumper oppi en diger haug etter kokinga, før nedkjøling! (Såkalt whirlpooling.)

Kommentar til humleskjemaet: det er ingen aromahumle her, siden siste tilsetning er ved 20 min. I *amerikansk* IPA er det nesten uhørt, men dette er engelsk IPA som er litt annerledes. Tilsetningen av ingefær vil nok gi både en spennende aroma og smak som aromahumle kan kræsje med. Mengdene ingefør er ikke store, men vil være merkbare. (Jeg har laget ingefærøl med opp mot 2 kg ingefær som kokes lenge. Overraskende lite "heat", men masse aroma og deilig smak.)

Man kunne vurdere å tilsette litt mer humle i whirlpool, men personlig tror jeg ikke det gir noen forbedring her.

Men uansett, *jeg* anbefaler å følge oppskriften slik den er, og rapporter gjerne med eksakt oppskrift du bruker, samt smaksnotater. Glutenfritt øl er det mange som ønsker å lage.
 
Hvis du kjenner noen som brygger så kan du spandere et rør clarity ferm og be de hive oppi et brygg. Be om ei flaske eller to og se hvis du tåler det.
 
Høres faktisk veldig spennende ut! Avhengig av hvor sterk allergien din er, tror jeg ikke den flytende gjæren har noe som helst å si. Det er nok ekstremt små mengder gluten i ett rør i såfall. Men tørrgjær fungerer veldig bra, og er ikke noe dårligere. (Hvorfor er forresten tørrgjær glutenfri?)

Safale S-04 passer fint til en engelsk-type IPA, som det ser ut som oppskriften er. Den tilsetter også karakter til ølet, som det sårt trenger, siden sorghum er ganske tamt sammenliknet med ekte malt. Humletypene er også typisk britiske. Når oppskriften sier du skal koke disse i feks 60 min så er det fordi bitterheten (IBU-tallet) avhenger av koketiden, i tillegg til at smaksbidragene vil variere. Koker du 60 min sitter du stort sett bare igjen med bitterhet. Koker du 20 min sitter du igjen med en del mindre bitterhet, men mer smak. Koker du 10 min eller mindre, er det hovedsakelig aroma som blir tilført ølet. Så jeg ville fulgt kokeskjemaet som er oppgitt.

Når det er sagt, er det en forholdsvis ny trend å skippe 60-min-tilsetninger av humle, og heller kjøre på med en større ladning 30-min humle. Noen skipper koking av humle i det hele tatt, og dumper oppi en diger haug etter kokinga, før nedkjøling! (Såkalt whirlpooling.)

Kommentar til humleskjemaet: det er ingen aromahumle her, siden siste tilsetning er ved 20 min. I *amerikansk* IPA er det nesten uhørt, men dette er engelsk IPA som er litt annerledes. Tilsetningen av ingefær vil nok gi både en spennende aroma og smak som aromahumle kan kræsje med. Mengdene ingefør er ikke store, men vil være merkbare. (Jeg har laget ingefærøl med opp mot 2 kg ingefær som kokes lenge. Overraskende lite "heat", men masse aroma og deilig smak.)

Man kunne vurdere å tilsette litt mer humle i whirlpool, men personlig tror jeg ikke det gir noen forbedring her.

Men uansett, *jeg* anbefaler å følge oppskriften slik den er, og rapporter gjerne med eksakt oppskrift du bruker, samt smaksnotater. Glutenfritt øl er det mange som ønsker å lage.

Så bra, da høres det ut som om jeg ikke er helt på jordet :)
Mtp aroma og humle så vurderte jeg å prøve meg på "dry hopping", men fant ut at det får bli et evt tiltak for å justere smak på neste batch. Nå er planen mest å se om jeg klarer å få til noe som smaker i nærheten av en IPA :thumbsup:
 
Hvis du kjenner noen som brygger så kan du spandere et rør clarity ferm og be de hive oppi et brygg. Be om ei flaske eller to og se hvis du tåler det.

Ja jeg har vært inne på tanken. Om jeg har forstått det riktig så er det Clarity Ferm Nøgne Ø bruker i Porter og Bitteren sin, som jeg kan drikke. Den skal anngivelig senke gluteninnholdet til under 20ppm som er innenfor kravet for hva man kaller glutenfritt, men ikke noe jeg kan drikke mye av. Og øl vil man som kjent drikke mye av ;)
 
Jeg har trua. Ble du inspirert av humleskjemaet fra et sted, eller er det egenkomponert? Hvis egenkomponert: Jeg er nemlig veldig glad i BC-humla, og Fuggle også. Men etter *min* smak ville jeg byttet om Fuggle og BC! Videre gir 20-min-tilsetningene forholdsvis lite aroma, og du *kan* vurdere å flytte den ene 20-min-tilsetningen (feks BC) til feks 10 min, med en liten oppjustering av 60-min-tilsetningen for bitterhet. Bare noen forslag! Men jeg tror altså oppskriften er finfin som den er. Vanskelig å forutsi hva som skjer med sorghum etc. Et spennende prosjekt.
 
Etter å ha lest en del om bruk av sorghum så måtte jeg gjøre et par endringer i oppskriften.
  1. Brown Rice Syrup for å balansere smaken fra sorghum
  2. Molasses for å få skikk på fargen
  3. Maltodextrin for fylde/body
  4. Laktose for å hindre "tørrhet" som vistnok er vanlig med sorghum
  5. Legge til Chinook for å øke bitterheten, for å dempe den spesielle smaken fra sorghum
  6. Dry-hoppe for å få mer aroma, igjen pga smak fra sorghum
  7. Legge til Irish Moss fordi sorghum gir mer 'rask' i vørteren
Er det noen av disse kombinasjonene som ser rare ut?
https://www.brewtoad.com/recipes/tindheim-ipa-gluten-free-v1

Om det ikke blir noe futt i dette, så får det bli en runde med Clarity Ferm neste gang :/
 
Fornuftige ting. Ettersom sorghum er veldig gjærbart gir det mening å tilsette maltodextrin og laktose. Får man tak i molasses i Norge? Du kan også bruke sukkerkulør for å justere farge. ;-)

Du har nå mange humlesorter. Ikke noe galt i dette, men hva er det med chinook som skal være så bra?

Dersom statistikken på oppskriften din stemmer, blir det nå forholdsvis høy FG. Dette kan bli søtt ...
 
Har prøvd å rekne litt over hva du kan forvente av FG. Kalkulatorene tar sjelden høyde for hver ingrediens sin gjærbarhet, og opererer med et gjennomsnitt. For *meg* så ser oppskriften rimelig ut, dvs at du får rimelig med sødme til slutt. Du ender *ikke* med FG 1.018, det er nok sikkert. Tror det blir nærmere 1.010-1.012, som er bra. Syntes først 250 g laktose så mye ut, men det er nok ikke det. Verd et forsøk! :)

NB: Dette er mer eller mindre kvalifisert gjetning fra en som aldri har brygget med sorghum --- men som gjerne vil prøve det pga glutenallergi i vennekretsen.
 
Har prøvd å rekne litt over hva du kan forvente av FG. Kalkulatorene tar sjelden høyde for hver ingrediens sin gjærbarhet, og opererer med et gjennomsnitt. For *meg* så ser oppskriften rimelig ut, dvs at du får rimelig med sødme til slutt. Du ender *ikke* med FG 1.018, det er nok sikkert. Tror det blir nærmere 1.010-1.012, som er bra. Syntes først 250 g laktose så mye ut, men det er nok ikke det. Verd et forsøk! :)

NB: Dette er mer eller mindre kvalifisert gjetning fra en som aldri har brygget med sorghum --- men som gjerne vil prøve det pga glutenallergi i vennekretsen.

Takk for input :)
Jeg tror nok du har rett i at det ble litt mye forskjellig på humlefronten. så jeg endret en del på oppskriften igjen og fjernet chinook før jeg kokte sammen herligheten. Rimelig spent!

Molasse finnes på kinsarvik, bla på Sandvika Storsenter --> http://www.kinsarvik.no/products/32415-meridian-molasses-okologisk-740-gr.aspx

Og så er det jo VM, så jeg fyrer likesågodt opp en batch med ingefærøl også XD
 
Topp, dette kan bli spennende! Ser du la inn BC. :) Morsomt om du oppdaterer denne tråden med tiden.

Lykke til!


Da klarte jeg ikke å holde meg lenger. Etter sirka 2 uker på fat, og 2 uker på flaske testet jeg akkurat en halvliter. Nada skum, men greit karbonert. Det luktet ganske godt av humle, men føltes mer som å drikke en musserende vin en øl. Tynt, tørt og smakløst. Sinnsykt antiklimaks. Det er helt klart drikkbart, men ikke noe jeg vil lage på nytt.

Har overtalt gjengen over hos www.grouseco.com om å shippe en del varianter av maltet hirse, for sorghum ekstrakt skal jeg aldri røre mer :p

Om ikke det går må jeg begynne å se på all grain med bygg og "protein rest" + brewers clarex :/
 
Jaja, det var et artig forsøk. Men blir enda artigere om du får testet ut med maltet hirse, da hører vi gjerne hvordan det går. Ikke så mange som har erfaringer der, ville jeg tro, så verdifullt å dele!
 
Jaja, det var et artig forsøk. Men blir enda artigere om du får testet ut med maltet hirse, da hører vi gjerne hvordan det går. Ikke så mange som har erfaringer der, ville jeg tro, så verdifullt å dele!


Will do. Det som er veldig merkelig er at jeg smakte på det på nytt i dag etter et døgn i kjøleskap. Det er fremdeles tynt men mye mer smak. Kan være forkjølelsen min som spilte meg et puss i går. Lurer på om sorghum ekstrakt faktisk kan gjøre nytten om man koker inn litt hvaregryn for fylde. Humlen satt hvertfall veldig fint.

Men, som du sier så er jeg mye mer optimistisk til hirse som skal smake mye mer som bygg og gi mer fylde og mindre syrlig smak. Så lenge det er framgang er det håp :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp