Jeg hadde planer om å prøve meg på mitt første lagerøl. Ifølge oppskriften skal OG være 1057. Jeg har to rør med WLP830, med best før dato 17.08.2013. Jeg ønsker å brygge 25 liter. Hvis jeg da har lagt det riktig inn i Mr.Malty, vil jeg trenge 524 billioner gjærceller. Når jeg bruker magnetrører sier da MrMalty at jeg må lage en starter på 4.24 liter. Problemet mitt er at erlenmeyerkolben min er bare to liter. Spørsmålet blir da om det i det hele tatt lar seg gjøre å gjennomføre dette. I så fall hvordan? Går det å dele det opp i to eller tre omganger? Altså lage en starter på 2 liter på et døgn, for så å dekantere det, og så koke opp 2liter med DME og tilsette, og la gjæren jobbe i ytterligere ett døgn, og så eventuelt gjenta det en gang til? Eller må jeg bare på ett eller annet vis få tak i to rør til med gjær?
Så til noe helt annet. Hvilken temperatur skal en lager-starter holde? Skal den holde +/-18-20 grader slik en ale-starter skal, eller bør den holde +/-8-10 grader slik gjæringstemperaturen for lagerøl skal være?
Mye spørsmål fra en flytende-gjær-nybegynner, men håper noen av dere med erfaring og kunnskap vil svare...
Så til noe helt annet. Hvilken temperatur skal en lager-starter holde? Skal den holde +/-18-20 grader slik en ale-starter skal, eller bør den holde +/-8-10 grader slik gjæringstemperaturen for lagerøl skal være?
Mye spørsmål fra en flytende-gjær-nybegynner, men håper noen av dere med erfaring og kunnskap vil svare...