Hjelp til identifisering av usmak

hole

Hei  etter den siste bryggerunden min satte jeg et øl på en svak gyle og avsilet trub, siden dette var noe jeg ikke tok helt seriøst (det ble slengt sammen som et expriment) så tilsatte jeg en gjær starter som jeg vart litt usikker på. det var to typer gjær som hadde stått lenge før jeg laget starter av det. Ølet fikk stå å gjære ved 19*C og gjæringa gikk som normalt og luktet normalt. selv ved flasking smakte ølet omtrent som normalt om en litt ungt og grumsete. men nå etter carbonering og en uke kaldt smakte ølet ganske ufyselig, jeg kan bare beskrive smaken som hint av røyk/aske og kansje litt svidd(plastik?) det første jeg registrerte var masser av fruktighet i aroamen men dette forsvant helt. smaken er vanskelig å beskrive, og det som er litt rart/iriterende er at jeg aner smak og aroma av et meget godt øl i bakgrunden. jeg har hatt en noe lignenede usmak før men da var det ved flasking og da forsvandt smaken etter carbonering.

noen ideer om hva dette kan være?
jeg håper fremdeles at det er noe som forsvinner ved lagring, det er kun snakk om 20 flasker så ikke et stort tap.

Beskrivelsen din kan høres ut som fenoler. Røyk og (svidd) plastikk i smak/aroma er et kjennetegn på dette. Kommer i hovedsak fra villgjær eller bakterier.

Tilbake
Topp