Hjelp til restebrygg

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg trenger hjelp til å sette sammen en oppskrift slik at jeg kan bli kvitt mest mulig av malt og humle som har hopet seg opp. Jeg håper at noen gidder å hjelpe meg. Jeg brygger ca 20-22 liters batcher, og tenkte jeg skulle prøve å meske i en meskebøtte fra Brewferm for første gang, og denne tar vel maks 6,5 kg malt har jeg hørt. Jeg kjøpte inn 5 kg Maris Otter slik at jeg har basemalt.

Gjær:
WLP001 California Ale

Malt:
5 kg Maris Otter
1000 g Chocolate low color
1000 g smoked malt
650 g cara munich
650 g carafa I
620 g roasted barley
580 g carafa II
450 g pilsner
450 g cara beige
450 g vienna
450 g pale ale
400 g bohemian
360 g flaket havre
200 g crystal

Humle:
160 g EKG 6%
64 g Cascade 8,6%
50 g Bramling Cross 6%
30 g First Gold 8%
80 g Strisselspalt 3%
20 g Centennial 11%
20 g Columbus 12,9%
100 g Hallertau Mittelfrüh 4,3%

Gjærtypen vil kanskje snevre inn hvilken type øl man kan lage, men dersom noen ser en god løsning på hvordan jeg skal få brukt opp en del "rask", setter jeg meget stor pris på det.
 
Hva med å lage en iperial porter/stout + en partial mash smoked mild. Da lager du deg en oppskrift med alt du har av base malt (- smoked malt) + passelige mengder med crystall/caramell og skjokolade malt og kansje litt av havre flakene. og humle dette med ekg. ta bare første avrenning i kokekjelen til porter/stouten.

Andre avrenning brukes til å meske smoked malt + passelig med crystall/karamell mens du koker det første brygget. her kan du kansje bruke hallertau eller ekg.

resten av malten burde holde seg til nestegang du brygger, humle restene pakker du godt og fryser.

Dette er bare et forslag, det er faktisk mye forskjellig du kan brygge ut av dette. bare fantasien setter stopper.
 
Takk for godt forslag, hole. Brygger et kit fra Bryggselv nå, og kastet opp i det jeg trodde kanskje passet, så jeg ble kvitt Vienna, Pils og Pale ale.
Jeg skjelver ved tanken på å gjøre to ting på en gang, men imp. porter/stout høres jo ut som en kjempeidé. Passer WLP001 til det?
 
Det blir ofte en litt lengre bryggedag med to brygg, men med litt orden og planlegging går det helt fint. Jeg forstår at mange ikke orker det, men noen av mine beste brygg har vert slike parti-gyle's.

wlp001 passer bedre til en IPA eller APA, så du hadde noen amerikanske humler så kansje det kunne vert en ide. eller kansje en Amber ale også med amerikanske humler og noe mere crystall/caramel enn ipa/apa.
Klart du kan brygge porter eller stout med california ale gjær men jeg foretrekker en merekarakterfull gjær. kansje du kan brygge en amerikansk stout da passer den helt fint.

Husk foresten at carafa og sjokolade malt holder seg veldig lenge, crystall også. det er først og fremst basemalt som har begrenset holbarhet.

Lykke til restebrygg er ofte de bestebrygg  :biersmile:
 
hole skrev:
Husk forresten at carafa og sjokolade malt holder seg veldig lenge, crystall også. det er først og fremst basemalt som har begrenset holbarhet.
Sier du det, ja? Visste ikke at det forskjell. Men det er jo veldig greit å vite. Så den Vienna-en som jeg brukte i dag, og som jeg kjøpte for et års tid siden, den funker kanskje ikke så bra?  :roedme:
Jaja, det blir kanskje øl av det.

Ja, jeg har noe amerikansk, men det er ikke så mye. Men jeg tror jeg vil gå for noe lysere enn stout/porter. Har brygget mye svart i det siste, så en amber er kanskje ikke så dumt. Det har jeg ikke forsøkt før heller. :)

Takk igjen for kloke råd og gode ord.
 
ukverna og lagret tørt så er holbarheten litt over et år, det er ensymene som kan degraderes. så viss det kun er en liten del av basemalten så går det nok greit.
Kværnet malt bør brukes innen 6 måneder helst så fort som mulig.
 
Ok, da skal det nok gå bra.  :)

Prøver meg litt frem i beercalc nå. Har særdeles lite peiling på å sette sammen på egen hånd, så mens jeg venter på bøker fra Amazon, er dette mitt spede forsøk:

Volume: 23 liters
OG: 1063
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 31 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 69 IBU
BU/GU: 1.09

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 5000 g
Cara Beige          30 EBC 450 g
Cara Bohemian    170 EBC 400 g
Cara Munich 100 EBC 100 EBC 650 g

Hops
Cascade 8.6% alpha 64 g 60 minutes
Centennial 11% alpha 20 g 15 minutes
Columbus 12.9% alpha 20 g 1 minutes

Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Kan dette bli drikkbart? Er humleskjemaet høl i huet?  :jaha:
 
Tilbake
Topp