hjelp til rødt "konseptøl"!

Kaa Rudjord

Norbrygg-medlem
:jaha: :jaha: :jaha:  er det noen som har noen tips til oppskrift, evt forslag til malt/ mengde....? tenker at smak/aroma skal ligne litt på APA, men fargen skal være rød.... har en kg med melanoidin, men vet ikke om den gir mye smak.... hvor mye skal til for tydelig rødfarge...?
 
Det finnes rødfarge å få kjøpt. Blant annet på "innvandrersjapper" der de har et rødt pulver som farger det meste. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at dette også kan komme til å farge noe av det det kommer i kontakt med.
 
skal ha meg en apa med litt konditorfarge i kveld.......
men det beste hadde jo vært å bruke en malttype... artig å kunne si at en kan få til det meste når en lager øl....
 
Malt er korn som har spiret og er utsatt for ulike varmebehandlinger. Det er ikke noe som gir rødfarge, noe mer enn du kan bake rødt brød uten å tilsette farge. Når maltet blir veldig mørkt, kan små mengder av de gi en litt rødaktig farge, men den er ikke spesielt tydelig.
 
Carared gir ett rødlig skjær i ølet, men er jo langt fra rødt likevel.
 
Skal tappe på flasker et brygg som jeg har kaldt "Red lady in red" Basemalt og en god porsjon melanoidin.
Blir vel ikke rødt akkurat, men burgunder-ish. Noe lignende jule-IPAen som ble mørk burgunder.

Som West Ham-fan bør jeg kanskje prøve å få lyseblått skum, så har jeg en "Hammers ale".
 
Min glutenfrie bokhveteøl med hjemmerøstet bokhvete fikk et ganske tydelig rødskjær... Til høyre.
aba9ena5.jpg
 
Uten tvil. Og så ser det ut som om du like godt tok deg et glass med gjærslurryen ved siden av for ekstra kveldskos  :)
 
Det er mer stivelsesslurry enn gjær. Forsøkte å se om gjæren ville klare å omdanne den på flaske over tid. Det gjorde den ikke...
 
Gard skrev:
Min glutenfrie bokhveteøl med hjemmerøstet bokhvete fikk et ganske tydelig rødskjær...

Har du lyst å dela oppskrifta på denne? Maltmengdene (og heimerøstingsmetoden for bokkveiten) held lenge, sidan det er fargen eg er ute etter...
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
 
Rødbeter? Ca 5 - 10 % av maltvekten - kok den først, og ha den i mesken. Blåbær? De gir rikelig med farge og ikke så mye smak.  Kok opp en kilo og ha oppi gjæringskaret.  Ellers så får du et brukbart rødskjær med vienna, evt litt munchen malt, carared (eller en annen caramalt på ca 50ebc) og en ørliten dæsj med rista bygg. Legg deg på en ebc <= 30.
 
Har en APA basert på kun red x malt, karbonert i 2 uker nå, god smak, litt til så skal vi se om den blir klar og forhåpentligvis rødlig... Hm, tror jeg må prøve et glass...
 
EspenV skrev:
Gard skrev:
Min glutenfrie bokhveteøl med hjemmerøstet bokhvete fikk et ganske tydelig rødskjær...

Har du lyst å dela oppskrifta på denne? Maltmengdene (og heimerøstingsmetoden for bokkveiten) held lenge, sidan det er fargen eg er ute etter...
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

#007 - Wynn - Glutenfri havre- og bokhveteøl

Style: Oatmeal Stout
Type: All Grain Calories: 274
Rating: 0.0 Boil Size: 8.20 L
IBU's: 33.91 Batch Size: 5.00 L
Color:  124.1 EBC  Boil Time: 60 minutes
Preboil OG: 1.060
Estimated Actual
Brew Date: - 06/09/2012
OG: 1.083 1.078
FG: 1.025 1.020
ABV: 7.60 % 7.60 %
Efficiency: 60 % 52 %
Serve Date: 13/10/2012 (null)

Fermentation Steps
Name Days / Temp Estimated Actual
Primary 24 days @ 20.0°C 06/09/2012 06/09/2012
Bottle/Keg 14 days @ 23.3°C 30/09/2012 29/09/2012

Grains & Adjuncts
Amount Percentage Name Time Gravity
500.00 g 20.00 % Bokhvete - knust 60 mins 1.032
100.00 g 4.00 % Melasse 20 mins 1.036
500.00 g 20.00 % Bokhvete - blackened 60 mins 1.020
900.00 g 36.00 % Rice Extract Syrup 20 mins 1.032
500.00 g 20.00 % Havre - flaket 60 mins 1.037

Hops
Amount IBU's Name Time AA %
5.00 g 10.53 Goldings, East Kent 60 mins 5.00
5.00 g 7.29 Tettnang 30 mins 4.50
3.00 g 9.86 Northern Brewer 45 mins 8.50
5.00 g 5.23 Goldings, East Kent 15 mins 5.00
3.00 g 1.01 Hallertauer Mittelfrueh 5 mins 4.00

Yeasts
Amount Name Laboratory / ID
1 pck WLP007

Additions
Amount Name Time Stage
0.20 l Coffee - 21 g kaldmaserert i 2 dl vann 08 mins Primary
32.00 g Lønnesirup 07 days Primary
0.25 tsp Yeast Nutrient 15 mins Boil

Jeg brukte hel økologisk bokhvete fra Saltå kvarn, vætet dem først godt og lot dem spire i tre dager i en tett boks, skylte hver dag.
Halvparten ble så røstet ved 100 grader varmluft med jevn røring til de ble gyldne. Resten ble røstet på 200 grader til de var svarte. Knuste i pose med kjevle.
Det ble enormt mye stivelse i vørteren. Tilsatte derfor amylase under gjæring uten noen enorm effekt. Ølet ble interessant og minner litt om flamsk rød øl.
Skulle jeg gjort dette igjen ville jeg tilsatt brett bruxellensis eller clausenii for en sekundærgjæring på minst to måneder og karbonert med minimal sukkertilsetning. Tror det kan fungere bra. Hm....
 
Kaa Rudjord skrev:
Har en APA basert på kun red x malt, karbonert i 2 uker nå, god smak, litt til så skal vi se om den blir klar og forhåpentligvis rødlig... Hm, tror jeg må prøve et glass...

Har du testet ølet? Hvordan ble det?
 
kriandr skrev:
Kaa Rudjord skrev:
Har en APA basert på kun red x malt, karbonert i 2 uker nå, god smak, litt til så skal vi se om den blir klar og forhåpentligvis rødlig... Hm, tror jeg må prøve et glass...

Har du testet ølet? Hvordan ble det?

Det ble vel en amerikansk amber, mørkerød/brun, men smaken var veldig god, den! maltsmaken kombinert med den amerikanske humlen... har en ny versjon stående nå, litt marris otter i tillegg til red x for å få en lysere/rødere...+ en god mengde tørrhumle...
 
Hei! Vurderer å lage noe lignende som et juleparty jeg skal ha.

Målet er å lage en Citra APA som skal være så rød som overhode mulig!

Hva tenker folket om å kjøre feks:

60% red x
33% Pale
7% CaraBlond?

Sten
 
Ble den amber, as in: mørkerødbrun, eller skikkelig rød?

Jeg ser litt for meg at den blir veldig mørk hvis jeg kjører kun red x..?
 
min med bare redx ble mørkerød/brun, veldig fin, men ble "finere" rødfarge i den med blanding av pale malt+redx, brukte også litt hvete. brukte 75% red x-malt...og knallgod..
 
Tilbake
Topp