Hjelp!! Treffer aldri OG

Tja, er det stivelse igjen så er vel ikke meskingen ferdig? Er det ikke så enkelt?

Jeg mesket i utgangspunktet på 55 grader, 20min, så 65 grader i 40min. Jeg tok prøven fem minutter før den begynte å øke temperaturen for utmesk, så de ekstra 20 minuttene skjedde på 65 grader.

Jeg trodde i utgangspunktet at mølla mi var stilt feil, så jeg justerte denne til 1,2mm først. Da fikk jeg ganske mye mel, og sirkulasjonen gikk veldig tregt (nesten null) den første halvdelen av meskingen.
Mølla har en 5liter vannflaske som trakt, så maltet renner ned gjennom et 5-6 cm hull midt på valsene. Det er plass under hullet for malten til å spre seg utover, men jeg har en mistanke om at det dras gjennom for mye malt midt på slik at mye av det blir mel. Hvis jeg bygger om og lager en trakt med åpning i hele valsebredden, hva bør være åpningsstørrelsen på trakta ned til valsene? Bare en tynn glipe slik at det renner en 'vegg' rett ned i valsene, eller stor åpning og full maltfoss?
Må enten stille mølla større, eller bygge den om, tror jeg.

Jeg har vondt for å tro at det spiller noen rolle hva slags trakt du har. Om det kommer mer malt på midten, skulle vel ikke bety noe. Det blir jo ikke nok til at du får noe økt trykk.

Hva slags mølle har du? 1,2 mm burde være nokså greit, men hastigheten har en god del å si, også. Jo raskere, jo mer mel. Kan det være en forklaring?

En løsning er å fukte malten før du maler. (Jeg har aldri prøvd, men det virker ikke som noe uoverkommelig vanskelig å gjøre.)

Den stivelsen du ikke får konvertert, er ikke noe problem, tror jeg. Som Miguel sier, så blir den ikke oppløst, og dermed blir den heller ikke med i vørteren. (Grunnen til at du må unngå å få med kornbiter når du gjør iodin-testen, er at det er/kan være uoppløst stivelse i dem, og dermed kan du få utslag på stivelse selv om det ikke finnes ukonvertert oppløst stivelse.)

Her er en tråd der betydningen av hastigheten du maler med, blir drøftet: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=155740
 
Sist redigert:
Kult! Snasen resultat og kjekt å se alternative metoder.
Regner med at du mesket over natten med tanke på 10timer på 67 grader. Hadde du pumpene gående hele tiden? Ingen røring?
Hvor lang tid og hvordan gjennomførte du skyllingen din? Trenger et tips og to på skylling ser du.

Du ser tiden på hver grad i oppskriften ovenfor. Skyllingen ble ferdig før jeg nådde kok. Var vel på 96C, så det holdt akkurat :)

PS. Jeg landet på 1.074 i SG - way over....
PS2. Ingen røring, pumpene gikk og stoppet slik de pleier hele natten gjennom.
 
Tilbake
Topp