Dag
Norbrygg-medlem
Boil volum er vel 51 liter her. Jeg lager som regel 40-liters batcher. Det passer akkurat til to fat.Boil vol er jo lavere enn start volum. 43 liter før du koker så har du jo ikke hatt skylling ?
I tillegg så er batch size kun på 40 liter, har ikke beersmith tilgjengelig men mener jo at en gjerne vil ende på ca 50 liter til slutt og da et iallfall batchsize på 40 liter for lite.. jeg lager som regel øl av ca 13 kg malt og får da omtrent 53-54 l fordelt på 3 19l fat men normal alkohol mellom 5-6 % .
Også gvor fint du maler opp malten har utrolig mye å si for effektiviteten. I tillegg stopper jeg ca 3 ganger i løpet av meskingen for å røre.
Easybrew
Starter alltid med 55 liter vann da det er lettere å røre ut malten hvis det er vått nok. Da får jeg beskjed om å skylle med 7 til 11 liter avhengig av maltmengde brukt.
Jeg har ikke millimetermålet på kverninga, men det er nok større enn 1,2mm. Jeg har sjekket malten etter kverning og jeg finner så og si ingen korn som ikke har sprekk, og relativt lite mel. Dette skal jo være det optimale med hensyn til utbytte og ingen stuck mash.
Kanskje jeg skal knipe ørlite på kverninga samt røre underveis. Hadde håpet å slippe røringa, men må man så må man.
Speidel er et outstanding kokekar, men meskinga er ikke helt patent. Sorry, fellow Speidelers!