Hjelp!! Treffer aldri OG

Boil vol er jo lavere enn start volum. 43 liter før du koker så har du jo ikke hatt skylling ?

I tillegg så er batch size kun på 40 liter, har ikke beersmith tilgjengelig men mener jo at en gjerne vil ende på ca 50 liter til slutt og da et iallfall batchsize på 40 liter for lite.. jeg lager som regel øl av ca 13 kg malt og får da omtrent 53-54 l fordelt på 3 19l fat men normal alkohol mellom 5-6 % .

Også gvor fint du maler opp malten har utrolig mye å si for effektiviteten. I tillegg stopper jeg ca 3 ganger i løpet av meskingen for å røre.

Easybrew
Boil volum er vel 51 liter her. Jeg lager som regel 40-liters batcher. Det passer akkurat til to fat.
Starter alltid med 55 liter vann da det er lettere å røre ut malten hvis det er vått nok. Da får jeg beskjed om å skylle med 7 til 11 liter avhengig av maltmengde brukt.
Jeg har ikke millimetermålet på kverninga, men det er nok større enn 1,2mm. Jeg har sjekket malten etter kverning og jeg finner så og si ingen korn som ikke har sprekk, og relativt lite mel. Dette skal jo være det optimale med hensyn til utbytte og ingen stuck mash.
Kanskje jeg skal knipe ørlite på kverninga samt røre underveis. Hadde håpet å slippe røringa, men må man så må man.
Speidel er et outstanding kokekar, men meskinga er ikke helt patent. Sorry, fellow Speidelers!
 
Boil volum er vel 51 liter her. Jeg lager som regel 40-liters batcher. Det passer akkurat til to fat.
Starter alltid med 55 liter vann da det er lettere å røre ut malten hvis det er vått nok. Da får jeg beskjed om å skylle med 7 til 11 liter avhengig av maltmengde brukt.
Jeg har ikke millimetermålet på kverninga, men det er nok større enn 1,2mm. Jeg har sjekket malten etter kverning og jeg finner så og si ingen korn som ikke har sprekk, og relativt lite mel. Dette skal jo være det optimale med hensyn til utbytte og ingen stuck mash.
Kanskje jeg skal knipe ørlite på kverninga samt røre underveis. Hadde håpet å slippe røringa, men må man så må man.
Speidel er et outstanding kokekar, men meskinga er ikke helt patent. Sorry, fellow Speidelers!

Boil er 51 ja men batch vol er 40 og da skal du ende opp med 40 liter så da er det korrekt i forhold til profilen hvis du faktisk ender opp med 40l.

Når jeg startet å brygge med speidel så ble det nevnt at hvis en målte opp kornet grovt med sprekk i alle korna så var det akkurat passe for Speidelen. Men jeg fant ut at jeg alltid fikk dårlig utbytte og da særlig med corona møllen som fulgte med da den var svært vanskelig å stille.

Kjøpt meg derfor en billig barley crusher lignende mølle med to ruller og prøvde meg fram i tillegg til å følge med på diskusjoner på forumet her. Jeg endte med 1.1 men vet at noen er helt nede i 0.9 men da fukter de malten før de har den igjennom mølla. Jeg orker ikke å fukte malten og mener at det er unødvendig så jeg kverner på 1.1 og da er all malten "sprengt" i små biter og ikke som mel. Og etter det fikk jeg opp effektiviteten på bryggene mine.

Angående så gjør jeg det også at jeg bruker så mye malt at jeg er på grensen på hva den tar. Hvis du lager 40 liter batcher så har du 10-11 kg malt og da burde pumpe pausene sørge for at du får god utbytte.

Men i verste fall må du ta 2-3 stopp i løpet av meskinga for å røre. Men slik er det desverre for meg selv om speidel sier at det ikke er behov for røre pauser.

Easybrew
 
Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle mener man må røre så mye under mesking med Speidel for å få god effektivitet. Jeg rører aldri og har jevnt over 85 % meskeutbytte selv når jeg bortimot "makser ut" med nærmere 6 kilo malt på min 20-liter. Kanskje jeg bare har vært heldig med min Speidel :) Uten å ha forsket veldig på dette så tror jeg vannjustering for rett PH i mesk og det å bruke god tid på skylling er viktig for godt utbytte. Jeg skyller med en liter om gangen og bruker lang tid mellom hver liter jeg heller på. Det viktigste er dog ikke å ha høyest mulig effektivitet, men en forutsigbar effektivitet slik at man treffer den OG man ønsker :)
 
Jeg kværner på ca 1.2 rører ALDRI under mesk.
Men det som har fungerer veldig bra for meg er at jeg alltid begynner med vann opp til øverste strek, tror det er 57L
Bruker elektrisk talje, slipper maltrøret nesten helt ned, rører malten forsiktig inn, begynner det å bli lite vann, slipper jeg maltrørert helt ned, løfter det litt opp igjen så det ikke renner over, og rører inn resten av malten så all malt er skikkelig våt.
 
Å skylle med en liter per kg malt høres lite ut. Jeg har minispeidel - Max 2.6kg malt, og skyller typisk med 6 liter.

Edit: sjekket hva jeg oppnådde i effektivitet på de tre siste bryggene mine. 2 x 75% uten å røre (den ene med alt for lav pH) og 1 x 80% hvor jeg stoppet og rørte en gang.
 
Sist redigert:
Lurer på om kanskje mølla mi har et problem. Jeg har et arrangement med en 5-liters vannflaske som trakt. Denne slipper malten ut midt på valsene (se skisse). Tanken var at malten vil fordele seg over valsene når den faller ut av trakta, men det er mulig den ikke gjør det. Det kan bety det kommer en 'kladas' med korn der flere lag korn blir knust sammen, altså at to korn presses ut samtidig på 1,2mm klaring - 0,6mm på hvert hvis dere skjønner. Derfor blir det enten mye mel eller uknuste korn, avhengig av hvordan jeg stiller mølla. Hvor stor klaring har dere på åpningen fra trakt til valsene?
 

Vedlegg

  • Valse.png
    Valse.png
    3,8 KB · Sett: 69
Lurer på om kanskje mølla mi har et problem. Jeg har et arrangement med en 5-liters vannflaske som trakt. Denne slipper malten ut midt på valsene (se skisse). Tanken var at malten vil fordele seg over valsene når den faller ut av trakta, men det er mulig den ikke gjør det. Det kan bety det kommer en 'kladas' med korn der flere lag korn blir knust sammen, altså at to korn presses ut samtidig på 1,2mm klaring - 0,6mm på hvert hvis dere skjønner. Derfor blir det enten mye mel eller uknuste korn, avhengig av hvordan jeg stiller mølla. Hvor stor klaring har dere på åpningen fra trakt til valsene?

Om du lager deg litt mer rom mellom trakt og valser tror jeg tankene dine er korrekte. Jeg antar her selvsagt at tegningen din er sånn nogenlunde til skala. Mer høyde fra utløp trakt og malten vil fordele seg bedre over valsene.

Min trakt dekker hele åpningen over valsene, Men jeg har da kjøpt en mølle med tilhørende trakt.
 
Gitt at kornet er rett valset, er effektivitet proporsjonalt med antall liter skyllevann. Husk å ta med trub i beregningen. For å unngå altfor mye skylling lønnet det seg å røre både under mesk og skylling.
 
Merkelig dette med røring under meskingen.
Da jeg startet med brygging brygget jeg i en isolert kjele uten sirkulasjon whatsoever. Tapte kun en halv grad i løpet av en time. Etter meskingen tappet jeg av i krana og helte over mesken gjentatte ganger for å fjerne grums som havnet under sila - uten å forstyrre maltsenga -, før jeg skylte med angitt mengde vann, fortsatt uten å herpe maltsenga. Topp utbytte!
Så sirkulasjon skulle ikke ha noe som helst å si for utbyttet. Skyllinga derimot!
 
Sirkuleringen lager vel kanaler i mesken ,skyller du uten å røre så renner skylle vannet gjennom kanalene og du får dårlig utbytte..
Er vel ikke verre en det..
 
Sirkuleringen lager vel kanaler i mesken ,skyller du uten å røre så renner skylle vannet gjennom kanalene og du får dårlig utbytte..
Er vel ikke verre en det..
Sirkulerer man på vannoverflaten, og ikke rett på maltet, burde det vel ikke skape kanaler
 
Å sammenligne prosenter rundt meskeutbytte blir rimelig unøyaktig vitenskap all den tid det er garantert variasjoner i hvordan de utregningene gjøres. Jeg bruker Brewersfriend for å designe oppskrifter og skalere, og iflg. BF har jeg et snitt på 85% (inkluderer normalt 2 stopp med røring). Hvis jeg derimot regner på det manuelt med basis i spec-sheet på maltet så havner jeg konsekvent 4-5 prosentpoeng lavere.
 
Den mest korrekte måten å beregne meskeutbytte på ved software er å legge inn custom malts med specs fra malteriet. Dette er ganske nøyaktig da malteriene tester etter to visse standarder. fine grind og coarse grind, man legger inn fine grind.

Å bruke default malttyper i software kan bli unøyaktig.
 
Den mest korrekte måten å beregne meskeutbytte på ved software er å legge inn custom malts med specs fra malteriet. Dette er ganske nøyaktig da malteriene tester etter to visse standarder. fine grind og coarse grind, man legger inn fine grind.

Å bruke default malttyper i software kan bli unøyaktig.

Dette problemet hadde jeg i starten med beersmith, lagde jeg noe med pilsner så la jeg inn den pilsner malten som låg innlagt med de verdier som var oppført der.

Synest både farge og utbyttet ofte ble feil iforhold til opskrift. Så fant jeg addon funksjonen og der kunne en importere de fleste malteri sine malttyper med rett data.

Og da ble det endringer på farge og utbytte. Et eksempel er dark munich som har forskjelligt navn etter hvilke bryggerier det kommer fra og i tillegg er det stor farge forskjeller og utbytte etter spec på maltet. Det ble mer riktig etter import av malt profiler og en slapp å legge inn manuelt.

Kan det hende jeg er for pirkete da men liker at ting blir som beregnet

Easybrew
 
Dette problemet hadde jeg i starten med beersmith, lagde jeg noe med pilsner så la jeg inn den pilsner malten som låg innlagt med de verdier som var oppført der.

Synest både farge og utbyttet ofte ble feil iforhold til opskrift. Så fant jeg addon funksjonen og der kunne en importere de fleste malteri sine malttyper med rett data.

Og da ble det endringer på farge og utbytte. Et eksempel er dark munich som har forskjelligt navn etter hvilke bryggerier det kommer fra og i tillegg er det stor farge forskjeller og utbytte etter spec på maltet. Det ble mer riktig etter import av malt profiler og en slapp å legge inn manuelt.

Kan det hende jeg er for pirkete da men liker at ting blir som beregnet

Easybrew

Jepp. Veldig godt eksempel. Iallefall det med de to munich-maltene. Det jeg ser oftest, er at de varierer med 5 EBC, alt ettersom hvilket malteri de kommer fra. Men, skal man spikke flis, som jeg er litt glad i, så bør du sjekke malteriet og specsene for inneværende år. Det er en eller annen fyr som har lagt inn til addon på BS, og det kan være gammelt eller en smule unøyaktig. Det er ikke sjeldent man finner specs fra malteriet som avviker fra addon i BS.
 
Merkelig dette med røring under meskingen.
Da jeg startet med brygging brygget jeg i en isolert kjele uten sirkulasjon whatsoever. Tapte kun en halv grad i løpet av en time. Etter meskingen tappet jeg av i krana og helte over mesken gjentatte ganger for å fjerne grums som havnet under sila - uten å forstyrre maltsenga -, før jeg skylte med angitt mengde vann, fortsatt uten å herpe maltsenga. Topp utbytte!
Så sirkulasjon skulle ikke ha noe som helst å si for utbyttet. Skyllinga derimot!
Vi er vel inne på speidel braumaster her og væske/malt-forhold er forskjellig fra en kasserolle der alt ligger laust. Ordet "maltseng" burde vært slettet fra historiebøkene da det bare skaper forvirring for nye bryggeri. Å røre i mesken øker bare utbytte og har ingenting å si på hverken smak eller farge. Viktigheten med urørt "maltseng" er like mye bullshit som "hot side aeration".
 
Tilbake
Topp