Hjelp!! Treffer aldri OG

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg må kaste inn håndkledet og spørre menigheten om råd.
Jeg bruker Beersmith og Speidel50. Jeg lager en oppskrift og brygger ivei. OG er alltid 7-10 grader lavere enn forventet. Jeg har sjekket utstyrsprofilen, sjekket at alle maltkorn har i det minste en sprekk (kverner Speidelgrovt) og alt annet jeg kan komme på. Jeg gjør som BS sier og skyller med i underkant av en liter pr.kg malt. Mengden jeg hiver i gjæringskarene er som forventet. Men OG er altså for lav. Min umiddelbare tanke er å droppe skyllinga, men da vil jeg jo bli sittende igjen med 10-12 liter for lite?!??
Noen der ute som skjønner hva jeg gjør feil?
 
Hvis du justerer ned forventet OG med 7-10 grader, så treffer du vel rett på neste gang?
Du nevner ikke hvilken effektivitet du har i dag, og hva du forventer, så vanskelig å si noe mer om det

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Du må fikse innstilling i BS, eventuelt lage oppskrift med OG som er 7-10 høyere enn du vil ha. Skriv i loggboken at du skal treffe 60 (selv om det står 67 i BS, men det later du som om du ikke vet), så treffer du 60, og så blir du fornøyd. Funker.
 
Vanlig meskeeffektivitet for Speidel 50l ligger vel typisk rundt 80%, gitt at man setter på pause og rører noen ganger underveis. Gjør du det? Hvilken meskeeffektivitet har du stilt inn i beersmith?
 
Jeg har prøvd "Speidelgrovt" på et brygg, dvs. 1,8 - 2,0 mm ( ifølge Brygg Selv Stavanger) og ente opp med en OG på 1.020 !!
Bruker nå altid 1,2 - 1,3 mm og får godt utbytte.
 
Bruker vel 1,1 på min maltmølle og får da godt utbytte... hjelper også på og stoppe og røre 2-3 ganger i meskeperioden.
 
Kan høres ut som du ikke har lagt inn riktig effektivitet i programmet. Det fører til at programmet beregner for lite antall kg malt.
 
Jeg rører ikke i mesken underveis, det kan kanskje ha noe å si selv om en ikke skal behøve å gjøre dette. Kanskje jeg maler for grovt?
Meskeeffektiviteten står på 72. Hvis jeg justerer effektiviteten ned slik at OG er lik det jeg faktisk fikk, vil den være 60. Da må vel fremdeles ett eller annet være feil, den skal ikke behøve å være så lav. I Speidel er det allerede et problem med maltmengder og sterkere øl. Hvis man skal operere med en effektivitet på 60 blir det ikke akkurat bedre?!?
Jeg har brygget øl i ti år, og mens jeg brygget på diverse kjeleoppsett var det aldri noe problem. Traff spot on hver eneste gang. Speidelen brakte ulykken i hus! Varg i veum.
 
Uten røring gir Speidelen dårlig effektivitet. Vannet lager seg kanaler opp gjennom malten og du får ujevn temperatur.
Så hvis du skal opp i effektivitet er det nok bare å bite i det sure eplet og ta et par pauser underveis.

Jeg hadde samme innstilling som deg, en så dyr og avansert bryggemaskin skal kunne stå og meske uten at du behøver å gjøre noe.
Men nå rører jeg 2-3 ganger ved hver brygging. Allikevel hadde jeg høyere effektivitet på min gamle BB30, det er bare sånn det er.
 
Boil vol er jo lavere enn start volum. 43 liter før du koker så har du jo ikke hatt skylling ?

I tillegg så er batch size kun på 40 liter, har ikke beersmith tilgjengelig men mener jo at en gjerne vil ende på ca 50 liter til slutt og da et iallfall batchsize på 40 liter for lite.. jeg lager som regel øl av ca 13 kg malt og får da omtrent 53-54 l fordelt på 3 19l fat men normal alkohol mellom 5-6 % .

Også gvor fint du maler opp malten har utrolig mye å si for effektiviteten. I tillegg stopper jeg ca 3 ganger i løpet av meskingen for å røre.

Easybrew
 
Uten røring gir Speidelen dårlig effektivitet. Vannet lager seg kanaler opp gjennom malten og du får ujevn temperatur.
Så hvis du skal opp i effektivitet er det nok bare å bite i det sure eplet og ta et par pauser underveis.

Jeg hadde samme innstilling som deg, en så dyr og avansert bryggemaskin skal kunne stå og meske uten at du behøver å gjøre noe.
Men nå rører jeg 2-3 ganger ved hver brygging. Allikevel hadde jeg høyere effektivitet på min gamle BB30, det er bare sånn det er.

Hvor stor er åpningen din på maltmølla di ?
 
Tilbake
Topp