1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp!! Treffer aldri OG

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Dag, 8 Okt 2016.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har vondt for å tro at det spiller noen rolle hva slags trakt du har. Om det kommer mer malt på midten, skulle vel ikke bety noe. Det blir jo ikke nok til at du får noe økt trykk.

Hva slags mølle har du? 1,2 mm burde være nokså greit, men hastigheten har en god del å si, også. Jo raskere, jo mer mel. Kan det være en forklaring?

En løsning er å fukte malten før du maler. (Jeg har aldri prøvd, men det virker ikke som noe uoverkommelig vanskelig å gjøre.)

Den stivelsen du ikke får konvertert, er ikke noe problem, tror jeg. Som Miguel sier, så blir den ikke oppløst, og dermed blir den heller ikke med i vørteren. (Grunnen til at du må unngå å få med kornbiter når du gjør iodin-testen, er at det er/kan være uoppløst stivelse i dem, og dermed kan du få utslag på stivelse selv om det ikke finnes ukonvertert oppløst stivelse.)

Her er en tråd der betydningen av hastigheten du maler med, blir drøftet: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=155740

#61 Finn Berger, 24 Jan 2017
    Sist redigert: 24 Jan 2017
  2. Stig Berntsen

Stig Berntsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du ser tiden på hver grad i oppskriften ovenfor. Skyllingen ble ferdig før jeg nådde kok. Var vel på 96C, så det holdt akkurat :)

PS. Jeg landet på 1.074 i SG - way over....
    PS2. Ingen røring, pumpene gikk og stoppet slik de pleier hele natten gjennom.

Del denne siden