Hjemmebryggertreff i Bergen 2010

Blir du med p? treff eller konkurranse? (du kan endre stemme senere)

  • Både treff og konkurranse

    Stemmer: 14 58,3%
  • Bare treff

    Stemmer: 5 20,8%
  • Bare konkurranse

    Stemmer: 5 20,8%
  • Ingen av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    24
Gahr skrev:
Mørk malt dra pH ned, men etterhvert som man skyller vil pH-en stige. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man sier man bør slutte å sparge når SG i glattvannet synker ned i området rundt 1.010. Rundt denne SG-en har pH-en ofte steget til nær 6, og da kan man få problemer med utvasking av tanniner (som kan forårsake astringens). Men selvsagt, om du har hatt svært lav pH, kan jo det bidra til en snerpete munnfølelse. Selv tilsatter jeg alltid kalsiumkarbonat og natron til mesken når jeg brygger stout, men jeg lar skyllevannet være som det er, uten noen tilsetninger, nettopp for å hindre at pH-en stiger for mye mot slutten av skyllingen. Ved siste brygging (en imperial stout) hadde jeg en pH på 5,2 i mesken, og da jeg avsluttet skyllingen målte jeg faktisk akkurat samme verdi i glattvannet!
Jeg bruker 'Mash Stabilizer 5.2pH' både i meske- og skyllevannet, nettopp for å unngå at pH stiger ved slutten av skyllingen. Har ikke målt pH ved slutten av skyllingen, men det later til å funke fint!
 
Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede ide til neste års Bjorleik øl  :ilike:
 
roba skrev:
Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede idé til neste års Bjorleik øl  :ilike:

Jeg har rotet med kommentaren til ølet ditt, og blandet med andre notater. Nå er det rettet opp. Beklager.

Når det gjelder potetølet vs. chiliølet, så var en av de tingene vi i juryen ville belønne (som det vel også var uttrykt i forhåndsinfoen om Bjorleik) nettopp kreativitet med ingredienser, men fokuset var ogsårettet mot at disse ingrediensene skulle tilføre ølet noe spesielt. Man kan selvsagt si at potetene i ølet ditt fungerte etter hensikten (å gi ekstrakt som en delvis erstatning for malt), men det smaksmessige resultatet var langt mer markert i chiliølet. Derfor vurderte vi for eksempel at chilien fungerte bedre enn potetene.
 
Flott, da er vi enig. Og - jeg er helt enig at det er masse krydder og andre tilsettinger som er MYE mer spennende i øl enn poteter  :yes:
 
Mange fine varianter her ja!

Det er en stund siden jeg smakte ølet mitt selv, men min oppfatning var ikke så veldig langt fra kommentarene.
Jeg fikk spesielt noen overraskelser da jeg smakte den ene flasken jeg hadde satt av her hjemme til Bjorleik-kvelden, men åpnet den for et par uker siden i klokketro på at det var en balansert, rund og god mild, og ikke kunne fatte hva som hadde skjedd med mild´en.. ;D

Tror den "medisinske" eller mentol/mintaktige smaken ølet har fått, kommer av at jeg brukte noen gram blå isop (fant det i fryseren, i vill porsjakt), som viste seg å sette et relativt markant og lite heldig preg på skogsølet. Trodde en stund at det var porsen som hadde gjort dette, men jeg har nok kommet frem til denne ekstra urten som ihvertfall har hovedansvaret. Glemte dessverre å nevne ingrediensen (den kom så spontant opp i ølet også, at det er ikke første gang den er utelatt) i forhold til konkurransen, uten at det hadde gjort noe fra eller til, tror jeg. Jeg vil vel egentlig ikke anbefale andre å prøve den i øl, ihvertfall ikke uten synes at urten ville passet inn utrolig godt. :) Synes jeg kjenner litt syrlighet, men overraskende lite, til at vørteren ikke er kokt, og var så og si humlefri.

Selv er jeg nok i tvil om det ferdige ølet har livets rett, men det har uansett vært et interessant prosjekt, med Bjorleik som fin gulrot i enden! :biersmile:
 
Tilbake
Topp