Hjemmebrygget pils vs industripils

Jeg har lest endel steder, f.eks. boken til Jan Vardøen at det er vanskelig å lage skikkelig god pils for hjemmebryggere.

Av det jeg har lest her finnes det sikkert noen som klarer det, noen av vinneroppskriftene er sikkert også gode.

Er det noen som har erfaringer hvor hjemmerbygget pils har blitt testet mot butikkpils, f.eks. blant venner?

Hva mener dere; dersom man gjør mesteparten helt riktig og har godt utstyr og gode råvarer, hvordan blir denne hjemmebryggede pilsen sammenlignet med den man kjøper i butikken? Er det gode muligheter for å lage en tjekkisk pils som smaker omtrent like godt som f.eks. Urquell?
Hvis man f.eks. bruker gulvmaltet bygg og Saaz humle, riktig flytende gjør, gjærstarter, riktig temperatur osv?
 
Grunnen til at jeg spør er denne;

Vi vet at mesteparten av ølet som selges i Norge og i verden er pils.
Uansett hva vi måtte mene om det er det denne typen øl som selger best.
Jeg tenker at hvis et mikrobryggeri skal bedre sine muligheter for å lykkes er det viktig at man kan lage pils som helst smaker bedre enn den du får kjøpt i butikken.

Er det beste å bare glemme dette med pils, og heller fokusere på de overgjærede øltypene, eller har man gode muligheter til å klare dette?
Eller skal man bruke overgjær og heller få dette til å ligne/smake som pils, ved å bruke lys malt og tsjekkisk humle?

En ting er å lage øl for de spesielt interesserte som synes en Imperial Stout er det beste som finnes, noe annet er å lage noe som virkelig kan selge.
Jeg har registrert at norske mikrobryggerier som Nøgne Ø, Ægir og Haandbryggeriet ikke lager pils.
 
Jeg har brygget noen ekstrakt-batcher med pils. Har fermentert på mellom 10-14 grader, og lagt meg på en alkoholprosent på rundt 6-7. Etter min smak har disse vært langt bedre enn alle pils man kan kjøpe i butikken. Men smak og behag er jo høyst individuelt. Nøgne Ø lager pils til sommersesongen, men den selges bare på fat.

Jeg synes våre mikrobryggerier burde holde seg til ales. Etter min mening trenger vi ikke mer pils på markedet i Norge.
 
Har selv lagd mest Pils, og det er ikke vanskelig. Men det tar tid, lang tid å få en god pilsner.
Selv lager jeg mine på rundt 5 % da jeg synes det smaker best. Gjærer på 10-12 grader for det meste, men har også prøvd 8 grader. Blir da litt tørrere.
Gjæringstiden bruker jeg minst 20 dager på, har også prøvd 30.

Lagringstiden er viktigst, har prøvesmakt etter 4 uker, da smaker det ikke all verden. Men etter 8 uker smaker det godt, og etter 12 uker helt maks.

Når det gjelder humle bruker jeg mest Saaz da jeg synes den gir den beste smaken. Bruker også Hallertau Hersbrucker og Hallertau Mittelfruh.

Når det gjelder butikkpils synes jeg dette smaker mest vann. Hjemmelagd er helt klart best  :ilike:
 
Young,

Jeg har lest deler av bloggen din, interessant. Jeg er helt enig i at mye av poenget med mikrobryggerier er at mangfoldet blir større, og mye av poenget er å lage øl som ikke er pils. Mine egne favoritter er f.eks. gjerne belgiske, og jeg har prøvd flere fra Nøgne Ø, og dette er nydelig øl.

Jeg tenker på dette med muligheten til å overleve for et lite bryggeri som kanskje ligger på et lite sted, med kanskje ikke mer enn 1000 innbyggere.
Da tror jeg det er ganske vesentlig at man kan selge Pils også.

Du skriver også om dette med lokalpatriotisme, som jeg tror du har helt rett i, og som er et godt poeng. Dersom man klarer å lage øl som er godt, vil svært mange av lokalbefolkningen velge dette.

Jeg kunne stilt spørsmålet på en annet måte; hvordan kan man overleve som mikrobryggeri på et sted med 1000 innbyggere?
Det er svært vanskelig å få de store kjedene til å ta inn ølet, man kan selge sterkøl på Polet, og man kan også selge via lokale puber, eller ølutsalg osv.

Jeg vet at Nøgne Ø klarer seg bra, men det er jo en kjempejobb å få til volum.
 
Jon S, takk for det.

Du snakker om gjæring på 10-12 grader, betyr det at det ikke er så farlig om pilsen lagres på enda lavere temperaturer?
Det er flere som nevner at lagringstid er viktigst, dette ser ut som en vedtatt sannhet.

Av det jeg kan lese ser det ut som det finnes en god del måter å lage særpreg på en pils på, man kan mikse litt forskjellige malttyper f.eks.

Jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor godt en pils smaker, samtidig som vi ikke skal undervurdere publikums interesse for mer spennende øl/pils.
 
Rolf IS skrev:
Jon S, takk for det.

Du snakker om gjæring på 10-12 grader, betyr det at det ikke er så farlig om pilsen lagres på enda lavere temperaturer?
Det er flere som nevner at lagringstid er viktigst, dette ser ut som en vedtatt sannhet.

Av det jeg kan lese ser det ut som det finnes en god del måter å lage særpreg på en pils på, man kan mikse litt forskjellige malttyper f.eks.

Jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor godt en pils smaker, samtidig som vi ikke skal undervurdere publikums interesse for mer spennende øl/pils.

Gjæringen kan godt foregå kaldere, det tar litt lenger tid og gir et litt tørrere resultat. Min forrige batch gjæret på 7-8 grader i 4 uker og har nå stått på fat i 4 uker. Skal gi den 4 til før ganen får prøve.
Det er nok et hav av muligheter for å få til en god Pilsner. Har selv eksprimentert en god del med blanding av malt og forskjellig humle.

Når det gjelder gjær har jeg prøvd både flytende og tørr, tror tørrgjær er litt undervurdert da de fleste vil ha flytende.
Jeg har ihvertfall fått kjemperesultater med Saflagers S-23 og W 34/70.

Plukket også tidlig opp tips her inne om at diacylrast er viktig, så 1-2 dager før flasking og fat tar jeg gjæringskaret inn i romtemperatur.
Etter dette ble resultatet en god del bedre.
 
Rolf IS skrev:
Jon S, takk for det.

Du snakker om gjæring på 10-12 grader, betyr det at det ikke er så farlig om pilsen lagres på enda lavere temperaturer?
Det er flere som nevner at lagringstid er viktigst, dette ser ut som en vedtatt sannhet.

Av det jeg kan lese ser det ut som det finnes en god del måter å lage særpreg på en pils på, man kan mikse litt forskjellige malttyper f.eks.

Jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor godt en pils smaker, samtidig som vi ikke skal undervurdere publikums interesse for mer spennende øl/pils.

I boken "Pølser og øl" som ikke er skrevet/laget av amatørter er pilsen klar etter 4 uker.

Jeg har servert pils brygget på Brewferm undergjær uten nevneverdig lagring, folket likte det godt, og det er folket som bestemmer, bare spør Kaia bryggeri i Bodø og se til Egypt :)
 
Jeg er ingen dreven brygger, har kunn 7 brygg på samvittigheten. Da jeg er veldig glad i pils var det faktisk det første jeg prøvde meg på.
Serverte det i jula til familie og venner og alle var imponert. Så jeg tror ikke du skal være redd for å prøve. Renslighet og tålmodighet hjelper sammen med masse gode råd fra proffene her inne.
Har selv en pils til lagring og en til gjæring for tiden. :ilike:
 
Har lenge hatt lyst til å prøve meg på pils men ikke hatt kjeller før jeg flytta hit jeg bor nå.  Dermed så slo jeg til med en pils først i Januar som nå står til karbonering, har testa et par flasker og den er lovende!  Dermed tok det litt overhand her, skulle jo prøve gjenbruk av gjær.  Dermed ble det et røykøl. en sommerpils og en julebock i forige uke, alle på undergjær.  Passer fint med å bruke undergjær nå med temperatur fra 7,5 til 10 grader i kjelleren.  Plopper hyggelig der no og mens bryggelysta var på topp ble det en Irish Red i går.  Satser på å lagre disse ei stund, særlig Julebockèn som jeg håper får stå til jul.
 
Rolf IS skrev:
Jeg kunne stilt spørsmålet på en annet måte; hvordan kan man overleve som mikrobryggeri på et sted med 1000 innbyggere?
Det er svært vanskelig å få de store kjedene til å ta inn ølet, man kan selge sterkøl på Polet, og man kan også selge via lokale puber, eller ølutsalg osv.

Jeg vet at Nøgne Ø klarer seg bra, men det er jo en kjempejobb å få til volum.
Jeg har tidligere importert øl til en restaurant og jeg har finlest de generelle vilkårene som gjelder for å levere til Polet. Dem har rigide krav til leverandører. Og det er ikke rom for forskjellsbehandling om en ønsket å avgrense geografisk område en leverte til. Så konklusjonen er at for de aller minste aktørene faktisk bør styre unna å prøve å bli en leverandør til Polet.

Det jeg tenker kan være en suksessfaktor i den spede start er å alliere seg med en mindre lokal distributør. Ikke Asko eller Vectura men en mindre selskap som opererer i et mindre geografisk område. Skulle det vise seg at det blir større og større volum så vil før eller siden de større aktørene løpe etter deg.
 
Rolf IS skrev:
Vi vet at mesteparten av ølet som selges i Norge og i verden er pils.
Uansett hva vi måtte mene om det er det denne typen øl som selger best.
Jeg tenker at hvis et mikrobryggeri skal bedre sine muligheter for å lykkes er det viktig at man kan lage pils som helst smaker bedre enn den du får kjøpt i butikken.

Er det beste å bare glemme dette med pils, og heller fokusere på de overgjærede øltypene, eller har man gode muligheter til å klare dette?
Eller skal man bruke overgjær og heller få dette til å ligne/smake som pils, ved å bruke lys malt og tsjekkisk humle?

Hadde jeg kunne svare på hva som skulle til for å lykkes med et microbryggeri hadde jeg gjort det stort som konsulent eller brygger.
En løsning er å ha en bryggepub. Da kan du selge varene dine der.
Og jeg skjønner ikke denne pils-fobien. Industri-pils kan jeg styre meg for, men en elegant, tørr, smakfull tysk pils er direkte godt. Og et helt annet produkt enn Carsberg. Amerikanske bryggepuber har ofte et eller flere "overgangsøl", ofte et lyst lett øl som ikke overvelder megaswill-drikkeren. Det kan være et amerikansk hvete-øl (med American 1056/WLP 001 California Yeast) eller en amerikansk blond ale (stort sett pilsoppskrift med 1056/WLP001). Skal du overleve av å brygge for salg må du selge øl og dermed brygge noe som selger. Får du først lurt folk vekk fra industripilsen er de blitt en av oss. Da kan du introdusere noe med mye smak og brygge etter hjertet også.

janh
 
Rolf IS skrev:
Jeg tenker på dette med muligheten til å overleve for et lite bryggeri som kanskje ligger på et lite sted, med kanskje ikke mer enn 1000 innbyggere.
Da tror jeg det er ganske vesentlig at man kan selge Pils også.
Jeg kunne stilt spørsmålet på en annet måte; hvordan kan man overleve som mikrobryggeri på et sted med 1000 innbyggere?
hvordan drive en lønnsom bedrift:
svar: tjen mer penger enn du bruker "RIK: resultat = inntekt - kostnader)"

pils er en øltype som er forventet å være "billig", og gir lave inntekter
mikrobrygging er en dyr produksjonsmetode og gir høye kostnader
så svaret på hvordan du skal overleve på maks 1000 kunder ligger IKKE i å produsere god pils (hvis du spør meg)

edit: skrivefeil
 
det er heller ikke bare bare å produsere egen pils fordi du klarer å lage billigere pils per liter enn det du får kjøpt fra feks ringnes eller hansa
hvis du skal produsere egen pils så må du ta høy risiko for overproduksjon eller enda verre underproduksjon.
å beregne forventet salgsvolum er noe som er veldig vanskelig, hvertfall da du har lite volum, og lang produksjonstid (pils krever som nevnt lang lagringstid)
det er mye lettere å kjøpe pilsen, da tar du liten risiko for å måtte kaste øl som har gått ut på dato, og kort leveringstid gir liten risiko for å gå tom
 
Det er mye bra som er skrevet her, men som mange før meg har nevnt, så er hjemmelaget pils MYE bedre enn det meste (les - alt) en får kjøpt, da tenker jeg først og fremst på smak, aroma og bitterhet. Har selv laget noen få batcher med pils, og alle har vert velykket. Har brukt flere typer gjær for å prøve meg fram, men uansett så har jeg havnet på at hjemmelaget er BEST.Et par ting som er viktig, er lang gjæringstid, og lang lagring (12 uker og utover er pilsen best ) , rett tempratur under gjæringen.
Mitt neste brygg blir nok en pils, for å utnyte tempraturen som er nå.

K.Raaen
 
Jeg er nybegynner og har ikke så mye peiling enda, bare så det er sagt. Så litt på siden, men forsåvidt relevant: Min første øl var et ølsett fra Europris som kostet 99,-  Jeg tilsatte spraymalt istedet for sukker og brukte en bedre gjær enn den som fulgte med. Med andre ord kostet de 23 literne ca 200 kr. En venninne som jobber på Vinmonopolet mente denne ølen var bedre enn alt hun hadde smakt av butikkøl. Alle andre venner som smakte den var også mektig imponert og heiv innpå det de fikk av denne ølen!

kort sagt: Det meste du brygger selv vil sannsynligvis være bedre enn alt i butikken, og om det er en pilsner eller ikke, vel, spiller det noen rolle? Joda, de fleste tenker øl = pils, men server en god hjemmebrygget pale ale, så blir nok de fleste overrasket! Og sannsynligvis også overbevist om at øl er mer enn tuborg!

Akkurat nå drikker jeg en hjemmelaget IPA som bare har vært 2 1/2 uke på flaske, men som allerede er DELICIOUS! Må prøve å spare et par flasker (det var en liten batch) til senere, er redd for at den bare blir bedre!
 
Tilbake
Topp