Hjemmelaget kjøler

Har også prøvd min versjon.
Har ennå ikke fått tak i rette rør-overganger, så ting er ikke helt tett, men ved lavt trykk fungerte den fint.
Hadde en slange fra en gammel hevert som jeg brukte på uttaket, så det gikk greit, selv om den var litt kort.

Kjølte ned til ca 20 grader, men det tok litt mer tid, ca 25 min.

Endre
 
på 8mm rør, som jeg bruker, har jeg loddet på 10mm ender (de passer akuratt utenpå 8mm røret)
da har du mye forskjellige koblinger å velge i ;)
 
Hmm, det har jeg ikke tenkt på. Har vært så fokusert på å få tak i klem-koblinger som passer.
Kan man lodde med en loddebolt, eller trenger jeg litt kraftigere skyts?

Endre
 
Du må nok ha litt kraftigare skyts enn loddebolt, ein liten gassbrennar fiksar dette. Hugs berre å reingjere loddeflatene godt før lodding, gjerne med smergelpapir, smør på flussmiddel og bruk loddetinn utan bly.
 
Sitter på jobb med plutselig dødtid og fant ut jeg skulle svare på denne posten. Opplevde problemer med tilkoblingen til nettet og da jeg trykte på "legg til innlegg" havnet det som en ny tråd...får ikke sletta men jeg kan vel bare henvise til den, står under tittelen "min versjon", for den som måtte ønske å lese
 
Nor jeg skulle lage min kjølespiral gikk jeg bare innom den lokale rørleggeren/vvs butikk og sa hva jeg skulle lage. kjøpte også rør til manifolden til meske karet samtidig.
da fikk jeg alle overganger og koblinger uten å måtte tenke sjøl, så når jeg skal kjøle setter jeg bare hageslangen på hurtig koblingen. husker reg riktig kostet dette meg omtrent 400 kr
 

Vedlegg

  • Kjølespiral.jpg
    Kjølespiral.jpg
    53,1 KB · Sett: 788
FrodeAanes skrev:
Du må nok ha litt kraftigare skyts enn loddebolt, ein liten gassbrennar fiksar dette. Hugs berre å reingjere loddeflatene godt før lodding, gjerne med smergelpapir, smør på flussmiddel og bruk loddetinn utan bly.
En sånn liten blåselampe fr å svi toppen av creme bruleen funker fint. Fylles med lightergass. Kan kjøpes på Nille og lignende steder.
 
dere som kjøpte deler på biltema har dere vare numrene til det som dere kjøpte, som fungerte bra.
skal på biltema i løpet av de nermeste dagene, og målet er er å lage en kjøler.
og slik det var laget av dere var akkurat slik jeg tenkte selv.
 
Styr unna bremserør  og sats på mjuke VVS kopparrør som du kan bøya  - dei har plastisolasjon:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
Så tar du av plastisolasjonen med ein kniv.

Så kjøper du 2 stk:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-86600/
og gjerne 3 stk  (1 på kvar ende på kjølaren - evt. ein på kran-sida)
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/
og 3 stk 
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Hurtigkoblinger-14014/
og du treng slange:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Vannslange-361955/
til sist må du kobla til kranen din  - det er avhengig av kva kran du har. 
 
Støtter forslaget til han over. Men husk at du ikke skal skjære av plasten før du er ferdig å tvinne spiralen, det er plasten som hindrer knekk i kobberet.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2
 
kenta skrev:
. Men husk at du ikke skal skjære av plasten før du er ferdig å tvinne spiralen, det er plasten som hindrer knekk i kobberet.

Lagde to spiraler sammen med en kompis nå i sommer. Hadde ingen problemer med knekk selv om vi tok av plasten før tvinning.
Brukte et corneliusfat for å surre rundt, og det gikk helt glimrende.

Har nå en spiral på ca 14 meter, og dersom jeg beveger spiralen litt rundt i kjelen når vi kjøler så kjøler den ca 60 liter ned til 20C på under 20 minutter.
 
Her er bilde av vår kjøler. 10mm rør, klemringskoblinger og gardena koblinger. Vi kveilet rundt en gryte for å få litt større diameter.
 

Vedlegg

  • 2-IMG_3545.jpg
    2-IMG_3545.jpg
    220,8 KB · Sett: 974
Etter bomtur til Biltema der kobberen var for "skitten", bomtur til Tess i Lillestrøm som viste seg å ikke ha utsalg i det hele tatt og en telefon til Tess på Skedsmokorset som ikke hadde kobber, endte jeg opp på Comfort i Lillestrøm. Her hadde de en stor rull med kobber som jeg fikk for 250 kroner :) Surra rundt en hermetikkboks og kobla på slange fra springen. Må nok ha noe tetningsmiddel i kobling mellom slange og rør. Noen som har forslag? Ellers ser det ut som jeg har rikelig med kobberrør (10mm) dersom noen i området rundt Skøyen har lyst på en liten kveil til en hyggelig pris, evt. i bytte mot deilig øl. Har tenkt på å kjøre vann dobbelt gjennom, men dette tror jeg blir litt overkill for mitt bruk (20L). Rullen har hengt en stund på lageret og har fått litt flekker. Kan dette fjernes med f.eks vanlig messingpuss?
 

Vedlegg

  • 20121127_170642.jpg
    20121127_170642.jpg
    611,1 KB · Sett: 940
Kristoffer Berge skrev:
Rullen har hengt en stund på lageret og har fått litt flekker. Kan dette fjernes med f.eks vanlig messingpuss?

Den bli gullende ren etter første runde i vørter.
 
Har laget en litt større tokrets for større batcher! Avisolerte Biltema 12mm rør.
 

Vedlegg

  • Kjøler.jpg
    Kjøler.jpg
    889,4 KB · Sett: 800
Unnskyld at jeg bryter inn, men kan jeg spørre hvilken brenner som går i bakgrunnen på bildet?
Er det en ugressbrenner/varmelanse?

For å holde meg til tråden: du kan rense kobberspiralen i varmt vann tilsatt litt eddik og vanlig koksalt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
RawRoffe skrev:
Unnskyld at jeg bryter inn, men kan jeg spørre hvilken brenner som går i bakgrunnen på bildet?
Er det en ugressbrenner/varmelanse?

Det er en Sivert- brenner på maks 30 kw. Koster ca kr 1800. Er svært fornøyd med den, men krever god lufting.
 
Tilbake
Topp