Hjemmelaget maltmølle

Emil123

Norbrygg-medlem
Ønsket om en maltmølle kom fort.. Delvis på grunn av ønske om bedre holdbarhet på malten og delvis for å kunne eksperimentere med finere knust malt siden jeg brygger BIAB.

Jeg har laget en maltmølle som ble ferdig i helgen. Jeg fikk såvidt testet den når jeg brygget en stout på søndag. Jeg hadde fortsatt knust pale malt liggende, så knuste bare ristet bygg. TIl neste brygg knuser jeg alt.

Den har to ruller, 60mm diameter, 95mm lange. På enden av hver rulle stikker det ut en 9mm lang, 17mm diameter aksling som ligger i et kulelager. Den ene rullen er justerbar i begge ender. Den andre rullen har en en lengre aksling som passer i en batteri drill. Overflaten på rullene er knurlet. Mønsteret er ikke espeielt dypt og ble litt mislykket på den ene rullen, men malten blir dradd gjennom, så det er tydeligvis bra nok.

Noen som har tips rundt justering av avstanden/hvordan malten ideelt sett bør knuses for BIAB?
 

Vedlegg

  • Maltmølle_1.jpg
    Maltmølle_1.jpg
    51,8 KB · Sett: 758
  • Maltmølle_2.jpg
    Maltmølle_2.jpg
    172 KB · Sett: 768
  • Maltmølle_3.jpg
    Maltmølle_3.jpg
    150,3 KB · Sett: 744
  • Knust_malt_1.jpg
    Knust_malt_1.jpg
    329,5 KB · Sett: 751
  • Maltmølle_5.jpg
    Maltmølle_5.jpg
    111,2 KB · Sett: 754
Denne var fin :)

Du kan jo for eksempel følge MonsterMill sine anbefalinger for møllen med to ruller: 0.94-1.4mm  Tror jeg bruker 1.1-1.2mm, men jeg har ikke BIAB
What should I set the gap to on my mill?

The gap on the 2-roller mills should be set somewhere around .037 - .055". You will need to assess the crush, and determine if the gap should be smaller or wider. On the two roller mills you will find a point at which the mill will stop feeding the grain when you close the gap too tightly. You will run the drill, but the gap is too small for the grain to fall into, and the drive roller will just spin and not feed. How you crush your grain is up to you. It is important that you experiment with different settings and find out what works best for you. Generally it is not necessary to change the gap frequently. Most grist will crush just fine using the same gap. Unless you have extremely dry or moist malt, you shouldn't have to adjust frequently.
 
har tenkt på å lage meg maltmølle selv noen ganger... denne så jo fin ut :) og det koster skjorta å kjøpe sånne, så....
men er det kun drift på en av rullene? det er dette jeg har stått litt fast på nemlig, for jeg har tenkt at det burde være drift på begge rullene, og dermed sliter jeg litt med å finne en egnet overføring (tannhjul funker jo selvsagt til det, men hvilke tannhjul er spørsmålet). Men hvis dette funker med drift på bare en av rullene blir jo det straks mye lettere.
 
Hans_K_S skrev:
har tenkt på å lage meg maltmølle selv noen ganger... denne så jo fin ut :) og det koster skjorta å kjøpe sånne, så....
men er det kun drift på en av rullene? det er dette jeg har stått litt fast på nemlig, for jeg har tenkt at det burde være drift på begge rullene, og dermed sliter jeg litt med å finne en egnet overføring (tannhjul funker jo selvsagt til det, men hvilke tannhjul er spørsmålet). Men hvis dette funker med drift på bare en av rullene blir jo det straks mye lettere.

Det fungerer fint med drift på kun en av rullene. Tror det er det vanligste på maltmøllene en får kjøpt også. Så snart det kommer malt mellom rullene så roterer begge.
 
Roger Pettersen skrev:
Meget flott oppsett dette her.
Blir sikkert lite støv og søl her tenker jeg

Takk. Det kom ut litt fint støv, men ikke mye. Støvet omtrent like mye som å veie opp ferdigknust malt.
 
EspenL skrev:
Denne var fin :)

Du kan jo for eksempel følge MonsterMill sine anbefalinger for møllen med to ruller: 0.94-1.4mm  Tror jeg bruker 1.1-1.2mm, men jeg har ikke BIAB

Takk :)

Stilte den til ca. 1mm før jeg brygget en mild i går. Malten så mye mer finknust ut en den jeg har kjøpt ferdig knust. Utbyttet ble 76%, det samme som tidligere, jeg er uansett fornøyd med det. Jeg hadde ventet høyere utbytte med mer knust malt, men det har kanskje ikke så stor innvirkning.

Det er tungt å drive rundt rullene når det er fullt med malt oppå, så jeg skal prøve om større åpning hjelper på dette.
 
Tilbake
Topp