Høg FG - dårleg utgjæring?

Har brygga ein IPA der gjøringstemp skulle vere 18 gr. Gjæringa kom fint i gang og det var god aktivitet i ca 1 veke. Syntest eg fekk til stegmesking godt og hadde ikkje for høg temp. brukte drill og køyrde luft i vørteren i 3-4 minutt. Einaste feilen her var vel at eg hadde i gjæra  før eg starta utlufting. Eg let brygget stå i 14 dagar på gjæringstanken før eg tappa over på Corneliusfat. Ved omtapping var OG 1025?? Brygget var svært uklart? tidlegare brygg har vore tilnærma klart? Eg bruker klarningsmiddel. Kva gjer eg feil? Dette er mitt 6. brygg på BB30. Ser at det er vanskeleg å kome under 1020 i OG!!!
 
Det kan det sikkert være mange årsaker til, og jeg slet i starten med det samme. Det som jeg tror er mine suksessfaktorer nå, er disse 3 punktene:
1. Lage starter. Kjempelurt.
2. Masse luft i vørter. Jeg har en malingsvisp på en drill. Dette gjør susen.
3. Riktig gjæringstemperatur. Jeg har ca 17-18 grader i rommet, og det ser ut til å fungere veldig fint.
 
Gahr skrev:
OG=Original Gravity. Original gravity er et uttrykk for vørterens tetthet før gjæringen. En OG på f.eks. 1058 (noen ganger uttrykt som 1.058 eller bare 58), vil si at vørteren har en tetthet som er 1,058 ganger vannets. Økningen i tettheten skyldes sukkeret fra malt som er løst i vørteren, og er således et mål på hvor "sterk" vørteren er. En typisk amerikansk brown ale har en OG et sted mellom 1045 og 1060. OG sier også noe om det potensielle alkoholinnholdet i et øl. En tommelfingerregel er at alkoholstyrken i et øl vil ligge et sted i nærheten av de "tellende sifrene" i OG delt på 10, i eksemplet altså rundt 5,8 (dette er imidlirtid avhengig av flere faktorer).

FG=Final gravity. FG uttrykker ølets tetthet etter endt gjæring. Et omtrentlig alkoholnivå i ølet finner man ved å ta differansen mellom OG og FG og dele på 7,5 (denne konstanten vil variere fra brygger til brygger, mn 7,5 er nøyaktig nok). Forholdet mellem OG og FG sier noe om hvor god utgjæring man har fått i ølet, hvilket gir en pekepinn på hvor søtt/tørt ølet vil oppleves. En generell tommelfingerregel er at FG skal være et sted rundt 1/4 av OG, men dette avhenger av hvilken øltype man snakker om, og også en del av andre ting i bryggeprosessen.

Generelle målinger av tetthet i gjærende øl kalles SG, specific gravity.

Håper dette ikke var for vanskelig å forstå.
 
uff...vart rot med bokstavane her... ølet hadde ein OG 1063 og etter utgjæring ein FG 1025. Kan det vere at eg brukte 300g med honning i eit brygg på 25 liter? det er vel sukker som ikkje let seg omdanne til alkohol?
 
eivindl skrev:
uff...vart rot med bokstavane her... ølet hadde ein OG 1063 og etter utgjæring ein FG 1025. Kan det vere at eg brukte 300g med honning i eit brygg på 25 liter? det er vel sukker som ikkje let seg omdanne til alkohol?

Honning gjærer helt ut.
 
Kan det være feil på måleutstyr kanskje? Feil temperaturmåling i mesken, eller feil på hydrometer? Hvor mye gjær har du brukt? Hvilken gjær?
 
Med tanke på at sjølve nedgjæringa ofte vil være gjordt på 4-5 dager +/- i en øl på denne styrken, og resten av tida skal gå med til at gjæra skal "rydde opp etter seg" så trur eg du har enten mykje ikkjeforgjærbare sukkerarter (vart ditta rett?) eller for lite gjær.
Det med sukkerartane skuldast helst mesketemperatur, det med gjær forklarer vel seg sjølv.

Vannkvaliteten din er viss ikkje ej tek mykje feil den samme som min, så den skal du ikkje være redd for :)

Ser forresten du har brygga nokre av setta fra olbrygging.no, er dette IPAen derifrå? I sofall brygga eg den for snart et år sidan, men utan stegmesking. Brukte US-05, å hadde FG på 1.013.   
 
Hei Bent!
Vatnet er nok det same ja :yes: Trur nok forklaringa er gamal gjær. No har eg fått i ferskare gjær og skal prøve til att. Trur nok at det som står på fat likevel blir drikkandes. Elles får vi "slå hauda i hop" ved høve.
 
Drikkandes er det heilt sikkert.

Ja vi kan godt ta et fellesbrygg en gong, hadde vert artig å sett korleis BB30 fungerer.
Sjølv brygger eg med meskekar av kjøleboks å koker i et ombygd gjæringskar med 2 vannkokerelement.

Ellers er det iallefall en til i bygda som brygger, Rune med samme etternavn som meg. Han nettopp kjøpt Speidel å begynt å brygge.
Kan bli litt prøvesmaking langs med også..
 
Tilbake
Topp