Holbarhet øl på fat

hellu

Sitter nå etter en runde med flasking og vurderer og gå over til fat, tenker at det er litt mindre jobb med det.

Åssen er det med holdbarheten på ølet etter du har tappet første glasset?
 
Spiller ingen rolle om du har tappet eller ikke så lenge du bruker CO2 som drivgass. Kommer an på bakterier og oksygen i fatet. Har selv øl som har stått i to år på fat og er fortsatt bra.
 
Spiller ingen rolle om du har tappet eller ikke så lenge du bruker CO2 som drivgass. Kommer an på bakterier og oksygen i fatet. Har selv øl som har stått i to år på fat og er fortsatt bra.
Konge!! Var det svaret jeg håpet jeg skulle få;p blir ølet mye bedre på fat å eller? Å hvordan har du klart å ha øl i 2 år!;p hehe
 
Å lagre på fat er gjerne bedre for ølet enn å lagre på flasker. Man kan enklere unngå innblanding av oksygen. I tillegg er fat helt lystett, noe glass ikke er.
 
Fordelen med fat er at du også kan få et helt tilnærmet oksygenfritt lagringsmiljø.

Kort fortalt kan man gjøre slik:
1) Vaske fatet
2) Fylle fatet helt opp med svak Star-San blanding (dvs. 5 ml per liter vann om jeg husker rett)
3) Koble CO2 på fatet, samt en slangestuss på "øl-ut-nippelen"
4) Fatet vil nå tømmes for star-san-løsning og etterfylles med CO2.
5) Når det ikke kommer ut med star-san kobler man fra slangestussen og deretter CO2, og "bleeder av" CO2-overtrykket via trykkventilen.
6) Fatet er nå fullt av CO2 med i praksis 0% oksygen

I forbindelse med tappingen gjør man
1) Setter gjæringsdunken høyt (brysthøyde)
2) Kobler til en slangestuss (ca 1.5m) fra CO2-INN (hvit kobling) på fatet, og putter slangestussen ned i gjærlåshullet på gjæringsdunken
3) Kobler en slangestuss fra tappekranen på gjæringsdunken til ØL-UT (svart kobling) på fatet
4) Åpne tappekranen og gravitasjonskraften vil sørge for at øllet overføres til fatet, mens CO2-en i fatet trekkes inn i topp av gjæringsbøtta slik at øllet der ikke utsettes for oksygen.

Dette tar ikke lang tid overhodet; og er en behagelig måte å jobbe på synes jeg. Det sikrer også at øllet ikke eksponeres for bakterier i tappeprosessen; noe som forsåvidt ikke er mega-farlig da alkoholprosenten uansett gjør det noe motstandsdyktig mot infeksjon - men man kan jo aldri være sikker nok :)
 
2ml pr liter vann starsan.

Ikke koble på øl ut på fatet før du har åpnet krana og mettet hele slangen med øl. Det tomrommet i slangene er luft (oksygen), så å bare koble på og åpne krana gjør at du dytter luft ned i fatet.

I mine øyne heter det ball lock med gjenger, og en gjengestuss i slangen. Hold enden av slangen like høyt som gjæringskaret, åpne krana, mett hele slangen med øl, la det renne ut litt for å bli kvitt gjær som har samlet seg i tønna i krana, så skrur man på ball lock og kobler til fatet.
 
2ml pr liter vann starsan.

Ikke koble på øl ut på fatet før du har åpnet krana og mettet hele slangen med øl. Det tomrommet i slangene er luft (oksygen), så å bare koble på og åpne krana gjør at du dytter luft ned i fatet.

I mine øyne heter det ball lock med gjenger, og en gjengestuss i slangen. Hold enden av slangen like høyt som gjæringskaret, åpne krana, mett hele slangen med øl, så skrur man på ball lock og kobler til fatet.

Ja, godt poeng - glemte å ta det med. Selv pleier jeg å fylle slangen ved å presse inn "tappen" i bunn av koblingen mens tappekranen er åpen, og deretter spraye denne godt med star-san før jeg kobler den til fatet....
 
Ja, godt poeng - glemte å ta det med. Selv pleier jeg å fylle slangen ved å presse inn "tappen" i bunn av koblingen mens tappekranen er åpen, og deretter spraye denne godt med star-san før jeg kobler den til fatet....

Skjønner hva du mener. Går helt fint, men ekstra arbeid med den sprayingen.

Hvis man jumper starsan mellom fat, og er lur nok til å ha gjengede ball locks så jumper man først, og så skrur en ball lock fra jumperslangen og så setter denne på slangen man bruker til tapping, da er den allerede sanitert, så mette slangen med øl, og så skru på den ball locken og til sist koble til.
 
Hei
Er Norbryggmedlem helt siden i går og ganske fersk i bransjen. Har nå 5. batchen nesten ferdiggjæret. Som veldig mange antyder, så kommer fristelsen ganske fort å gå over fra flasking til fat. Har ikke tatt meg råd til det ennå, men ser for meg at man kan gjøre den investeringen bit for bit over litt tid. Ser for meg å ha for eksempel 2 x 2kg. CO2 flasker istedenfor 1 x 4kg. slik at man bare bytter over når den 1. er tom og får fylt den. Ellers er vel valg av fat, CO2 og regulator greit nok. Ser for meg at det er fornuftig å ha uttak til CO2 med trykkregulering på alle uttak, og ikke bare en manifold med likt trykk på alle. Ser også for meg å ha to drikkeklare fat i på tapp og to fat i produksjon på vei til tapp når det blir tomt. Der jeg føler meg litt usikker er, hvor dyre og avanserte tappekraner må man ha for å ikke angre eller bli misfornøyd? Regner med å gå for den enkle løsningen med å ha to til tre kraner i kjøleskap døra. Har kjøleskap både til brygging og lagring. Supert hvis noen har gode eller dårlige erfaringer å dele før jeg begynner å tenke på å kjøpe noe. Blir fatene 100% tomme når man presser ut StarSan, og går det mye CO2? Startet ikke ny tråd på dette siden det faller såpass mye sammen med Alexander89 sitt spørsmål.
 
Hei
Er Norbryggmedlem helt siden i går og ganske fersk i bransjen. Har nå 5. batchen nesten ferdiggjæret. Som veldig mange antyder, så kommer fristelsen ganske fort å gå over fra flasking til fat. Har ikke tatt meg råd til det ennå, men ser for meg at man kan gjøre den investeringen bit for bit over litt tid. Ser for meg å ha for eksempel 2 x 2kg. CO2 flasker istedenfor 1 x 4kg. slik at man bare bytter over når den 1. er tom og får fylt den. Ellers er vel valg av fat, CO2 og regulator greit nok. Ser for meg at det er fornuftig å ha uttak til CO2 med trykkregulering på alle uttak, og ikke bare en manifold med likt trykk på alle. Ser også for meg å ha to drikkeklare fat i på tapp og to fat i produksjon på vei til tapp når det blir tomt. Der jeg føler meg litt usikker er, hvor dyre og avanserte tappekraner må man ha for å ikke angre eller bli misfornøyd? Regner med å gå for den enkle løsningen med å ha to til tre kraner i kjøleskap døra. Har kjøleskap både til brygging og lagring. Supert hvis noen har gode eller dårlige erfaringer å dele før jeg begynner å tenke på å kjøpe noe. Blir fatene 100% tomme når man presser ut StarSan, og går det mye CO2? Startet ikke ny tråd på dette siden det faller såpass mye sammen med Alexander89 sitt spørsmål.
Dette er noe jeg lurer på å, så perfekt å poste det her:)
 
Til @JanIvarJ jeg hadde nok startet med picknik kraner, dvs de som ofte er med i fatpakkene. En kegorator eller liknende tappeanordning kan komme senere og trenger ikke å prioriteres med en gang.
 
Skal du ha tappekraner så gå for noe rustfritt først som sist, Perlick eller ventomatic, du angrer garantert om du kjøper noe kromma messing, ølet "spiser" opp krommen og kranene blir umulig å gjøre rene.. plus att kranene sitter bomm fast etter en uke uten bruk. Slik du skiserer det med 2 Co2 flasker og ventil med seperate justeringer, så har du jo ikke lagt deg på økonomi versjonen. Etter min mening er det i allefall ikke på kranene du bør prøve å berge inn budsjettet. Tro meg jeg har prøvt
 
Kobler man bare på en co2 flaske på den da, så er det bare å tappe?:)
Det blir som en hvilken somhelst annen krane, når fatet er karbonert kan du koble den kranen på fatet og tappe noen halvlitere uten co2 tilkoblet, men for å tappe normalt kobler du co2 til fatet Hvit ballock der det er merket Co2 på fatet og sort på den andre (ikke koble feil, ett helvette å få av igjen om du gjør det)
 
Tilbake
Topp